Avatar billede gumbert Nybegynder
07. april 2003 - 18:24 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

C++ opgaver

Dau eksperter

Jeg er lige blvet færdig med en toturial til c++ (C++ af Kris Jamsa)
Den var ganske udemærket men jeg synes at den manglede det vigtigste.
Nogle opgaver hvor man skal tænke lidt selvstændigt da jeg synes at denne måde er den bedste at lære noget på.

Nå men mit spørgsmål går ud på om der er nogle der har nogle links til (eller måske ligefrem selv har) nogle gode opgaver.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 18:31 #1
Jeg har et par forslag:

1)  Lav en eller flere klasser til matrix regning. Det vil lære
    dig operator overloading, copy constructor etc..

2)  Lav et klasse hieraki til komprimering/dekomprimering. Det vil
    lære dig en masse om arv og abstrakte metoder.
Avatar billede narrr Nybegynder
07. april 2003 - 20:06 #2
...køb Accelerated C++ ;) Der er opgaver efter hvert kapitel, og det er en rigtig, rigtig god bog(meget bedre end Jamsa's)
Avatar billede gumbert Nybegynder
07. april 2003 - 21:49 #3
nu kan det godt være mig der er lidt dum men hvad er matrix regning????
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 21:57 #4
Du er ikke dum.

Du har bare ikke været udsat for tilpas ondsindede matematik lærere.

En matrice/matrix er en 2 dimensionel "bunke tal" som man kan regne på.

Ikke overraskende er:

1 2  1 2  2 4
3 4 + 3 4 = 6 8

Mere forklaring skal der nok til at:

1 2  1 2    7 10
3 4 * 3 4 = 15 22
Avatar billede gumbert Nybegynder
07. april 2003 - 22:01 #5
nu er jeg først forvirret
i den øverste lægger du tallene sammen men i den nederste ????
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 22:06 #6
7 = 1*1+2*2
10 = 1*2+2*4
15 = 3*1+4*3
22 = 3*2+4*4

rækkerne fra den første matrice og søjlerne fra den anden matrice
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 22:07 #7
Ikke sport sjovt at sidde og svede over til skriftlig eksamen
i matematik.

Men yderst velgnet til noget C++ programmering.
Avatar billede gumbert Nybegynder
07. april 2003 - 22:15 #8
Tror lige du er et par nivouer over mig (eller også har mine matematklærere bare været for flinke) Jeg kan slet ikke finde noget system i det der så det er nok en tand for svært.
Avatar billede gumbert Nybegynder
07. april 2003 - 22:22 #10
Tak arne_v  nu tror jeg nok jeg forstår det bedre
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 22:23 #11
Men hvis matricer ikke lige er dig så find på noget andet.

F.eks. klasse til at regne med meget store integers.

Som også ligger meget op til noget operator overloading.
Avatar billede gumbert Nybegynder
07. april 2003 - 22:28 #12
Jeg kan godt lide en udfordring så jeg holder mig til matrix

Man bliver jo ikke bedre til noget hvis man bare giver op hvis løsningen ikke falder i hovedet på en inden for de første 2 minutter
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 22:31 #13
Ganske rigtigt.
Avatar billede ricelius Nybegynder
10. april 2003 - 04:10 #14
Nu vi taler om matrix-regning - husk at få inverse matrices med. Hvad jeg hader ved matrices er, at hvis man laver én fejl, er hele løsningen forkert (kommer selvfølgelig an på matematiklærerens grad af ondsindethed). I øvrigt skal det nævnes, at TI har en glimrende regnemaskine, TI-83, der kan gøre det for en. Og den er oven i købet tilladt på de standardiserede prøver.
Men dette var vist lidt ved siden af emnet... God fornøjelse med programmeringen!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2003 - 07:56 #15
Transponering, determinant, invers.