Avatar billede adame Nybegynder
07. april 2003 - 15:56 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

BIOS vil ikke genkende harddisk

Jeg har købt en 80GB ATA133 Maxtor Diamondmax plus 9 og har sat det i min Compaq Deskpro 5200mmx men BIOS vil kun genkende det som en 8GB harddisk og det gør windows forvirret så jeg ikke kan starte min computer.
Avatar billede superanden Nybegynder
07. april 2003 - 15:58 #1
opdater bios.. havde præcist samme problem
Avatar billede summer Mester
07. april 2003 - 18:07 #2
Din nye HDD har du vel klargjort med FDISK/partitionering og formatering??
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
07. april 2003 - 18:13 #3
Hvis bios opdatering ikke hjælper, kan du på http://www.maxtor.dk/en/support/downloads/index.htm hente en diskmanager, hvorfra du skal installere din harddisk. Således opdaterer du din masterboot, som fremover vil snyde din bios. I FDISK kan du som regel ikke se alle dine gigabyte, men det kan du når systemet har bootet op i win. Held og lykke.
Avatar billede summer Mester
07. april 2003 - 18:48 #4
naesten_expert det holder ikke vand. Har brugt FDISK mange gange - også store HDD'e.
adame, ikke for at blande mig, men du skal lige vide hvad du gør, inden du begynder at configurere/opdatere Bios. Det kan gå gruelig galt!!! Hvilken windows skal du køre med på den nye?
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
07. april 2003 - 19:01 #5
Øhh hvad holder ikke vand, FDISK kan stadig ikke genkende HDD, derfor snyder man bios ved en opdatering af masterboot. Helt almindelig diskmanager. Det er ikke farligt. Iøvrigt, ja det kan gå galt med biosopdatering, hvis altså strømmen går. Ellers giver det sig selv. Heller ikke mig der foreslog biosopdatering.
Avatar billede summer Mester
07. april 2003 - 20:00 #6
Nu var min com. om Bios jo ikke til dig.
>>FDISK kan stadig ikke genkende HDD<< Jo, når han har kørt FDISK, etc.
Selvfølgelig kan han bruge Diskmanager, hvis det er det han vil.
Indtil adame har kommenteret og givet flere oplysninger, vil jeg stadig anbefale at køre FDISK
Avatar billede halifax Nybegynder
07. april 2003 - 20:07 #7
Download MaxBlast herfra
http://www.maxtor.dk/en/support/downloads/maxblast3.htm

Udsnit af MaxBlast 3 Features

* Creates a bootable MaxBlast 3 installation diskette.
* Compatible with Windows 95, 95B, 98, Me, Windows NT 4.0, Windows 2000, and Windows XP.
* Breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 GB, 64 GB and 137 GB capacity barriers.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
07. april 2003 - 21:02 #8
FDISK kan ikke genkende alle gb på HDD før du har kørt maxblast, halifax har ret, og så kører det.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2003 - 00:19 #9
Lidt om fdisk
naesten-expert skriver at fdisk ikke kan se alle GB.
Det gælder for Win95/98/98SE mens fdisk fra ME kan. Men det er kun naesten-rigtigt, naesten-ekspert!
For har man opgraderet sin 95/98/SE med fix fra Microsoft kan den klare diske op til 137GB, hvor man støder på grænsen til 48 bit disk adressering, som ikke understøttes. Ligeledes skriver summer, at han har brugt fdisk på store diske.
Læs MS artikel og download hotfix herfra
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044

husk at vælge rigtig sprogversion.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
08. april 2003 - 08:25 #10
Kære experter, det lyder helt rigtigt. Men har selv erfaret det med fdisk ikke rigtig virker, heller ikke med opdateringer osv. Dette pga ældre pc/bios. Men jeg kan kun sige prøv dig frem, det kan lade sig gøre, har jeg også erfaret. Jeg står af her. cya.
Avatar billede adame Nybegynder
08. april 2003 - 14:44 #11
Jeg har prøvet at køre fdisk, men genkender kun hardisken som en 8GB eller du siger det er en 8.4 GB så det er sikkert det den genkender set som. Men jeg kan heller ikke oprette nogle partitioner. Hvor lang tid tager en BIOS opdatering og kræver det ikke noget specielt udstyr? Hvad sker der hvis der er strøm afbrydelse?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2003 - 23:05 #12
Har du ikke prøvet med MaxBalst programmet fra Maxtor?
Det skulle jo netop kunne omgå din BIOS begrænsning på 8.4GB
Det er jo det, det er lavet til, så hvorfor ikke bruge det?

Er en Deskpro 5200mmx ikke en noget aldrende sag? I så fald er det ikke sikkert det er muligt at opgradere BIOS - hvis BIOS ikke er af typen der kan flashes.
Iøvrigt - BIOS opgradering tager ikke ret lang tid og kræver ikke særligt udstyr. Kræver kun en fil med flash programmet plus en, der indeholder opgraderingen. Og sker strømafbyrdelse resulterer det ofte i en ødelagt BIOS. Men hvem kan gardere sig mod en strømafbrydelse. Sker heldigvis sjældent i DK.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
09. april 2003 - 08:28 #13
Popup igen herfra. Hali i din sidste skrivelse råder du summer til det som jeg hele tiden har sagt. Omgå bios - Maxblast, og så virker det. Glem alt om FDISK hvis win skal læse alle GB. Men hali du ved meget, ingen tvivl om det. Jeg lukker ned igen. Cya.
Avatar billede adame Nybegynder
10. april 2003 - 14:40 #14
Bios'en kan flashes det har jeg læst i BIOS partitionens information system. Er der nogle der ved hvor jeg finder en BIOS opdatering og evt. en guide til hvordan den installeres og er der ikke noget med at der skal sættes en eller anden jumper på motherboardet.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. april 2003 - 14:44 #15
Start her:
www.wimsbios.com
Kør programmet BIOSagent.
Du kan også være heldig at Aida giver dig et direkte link til din update.
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
Avatar billede halifax Nybegynder
11. april 2003 - 01:34 #16
Det nærmeste i en søgning efter BIOS til Deskpro 5200 er dette

ROMPaq for ProLinea/Deskpro 5xxx (486G ROM) » 98.05.20
20 May 98

frs dette site
http://h18007.www1.hp.com/support/files/desktops/us/locOsCat/20_45.html

Der er ikke noget i den, som understøtter store diske.
Tror ikke du kommer uden om at forsøge med Maxtors installationsprogram MaxBlast for at omgå BIOS barrieren på 8.4GB.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. april 2003 - 01:38 #17
Mærkelig nok nævnes 5200 ikke. Kun disse
systems supported - family  models
Deskpro  4100, 450, 466, 5100, 5120, 5133, 575, 590
ProLinea  4100, 450, 466, 5100, 5120, 5133, 575, 590

Har du oplyst korrekt modelbetegnelse i spm.??
Avatar billede adame Nybegynder
13. april 2003 - 10:48 #18
Undskyld halifax jeg har ikke opgivet korrekt model betegnelse det er en Compaq Deskpro 2000 5200mmx
Avatar billede adame Nybegynder
13. april 2003 - 18:03 #19
Nu har jeg endelig fået afprøvet MaxBlast 3, jeg er desværre ikke på internettet fra den computer; men nu har jeg prøvet at installere HDD'en BIOS siger stadig det samme; men jeg kører Maxblast 3 disken og den kan fortælle det er en 80GB, jeg partitionerer og fomaterer installerer DDO til ME i mbr og det hele lader til at være perfekt. Jeg genstarter computeren og den indlæser DDO og derefter Windows ME load screen, computeren arbejder og larmer et stykke tid hvor den indlæser alle de sædvanlige drivers og den gør som hvis den starter op normalt, lige indtil der hvor den skulle starte op og vise selve brugergrænsefladen, den grønne
Avatar billede adame Nybegynder
13. april 2003 - 18:06 #20
Undskyld kom til at trykke udfør,

den grønne knap på computeren lyser stadig men computeren siger som når den arbejder og der er helt ren DOS skærm med kun en lysende markør. Det bliver bare ved sådan her.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. april 2003 - 15:41 #21
Det erbare sur r..!  Kender ikke ME og ved ikke hvad der menes med "installerer DDO til ME i mbr" - sorry.
Kan det tænkes at MaxBlast og ME sammen laver noget snavs i mbr? Hvis altså MaxBlast i forvejen har lavet en MasterBootRecord på disken.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
16. april 2003 - 08:28 #22
Prøv at lave en boot diskette med Maxblast. Så booter du op i DOS med win installationsdiskette. Sæt din boot disk fra Maxblast i A-drev samtidig med at du har win install disk i cdrom drev. Fra A-drev skriver du install, og så skulle din win installation begynde, men fra Maxblast boot disk. Hermed skulle din mbr blive opdateret, så den snyder din bios. Var det til at forstå?
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
25. april 2003 - 19:55 #23
Sker her mere??
Avatar billede adame Nybegynder
29. april 2003 - 14:18 #24
Ja AJ jeg er her, I må meget undskylde jeg er jer taknemmelig for jeres råd og vejledning, jeg skal nok få afprøvet dit råd naesten expert. Jeg har desværre ikke haft adgang til internettet det sidste stykke tid. Jeg kan fortælle at maxblast kommer frem og fortæller at det er loadet, så jeg tror ikke at det er det der er problemet men jeg prøver alligevel. Jeg har også fundet ud af, efter at have ventet i 3 timer at windows starter, dog starter computeren meget langsomt efter at den er nået til det førnævnte step i initialiseringen af windows, hvor jeg før nævnte at den gik i stå kan jeg nu fortælle at den faktisk starter og efter 3 timer har jeg et skrivebord hvor den er igang med at initialisere ikoner. Dette her har jeg ikke tålmodighed til at vente på.
Jeg har helt glemt at fortælle hvordan min computer er sat op:
Primary disk controler:
|
|-Maxtor 2 GB HDD
Secondary disk controler:
|
|-Master: Maxtor 80 GB
|
|-Slave: Sony 32x CD-ROM drev
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
11. maj 2003 - 11:39 #25
At lave en diskmanager hvor man snyder bios kan godt drille. Læs vejledningen grundigt, eller prøv ovennævnte fremgangsmåde. Det virkede hos mig.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
15. august 2003 - 17:15 #26
takker for point'ne ;-))