Avatar billede sjasker Nybegynder
07. april 2003 - 14:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Indsæt aktivt arknavn i celle

Jeg søger en formel, som kan læse navnet på det aktuelle ark, og så indsætte det i en celle som tekst.

Jeg har en mappe med 150 ark, hvor hvert arknavn er identisk med et afdelingsnummer.

Ved start på ny budgetperiode, justerer jeg et ark til, som jeg så kopierer til de øvrige ark. Men korrekt afdelingsnavn må jeg i øjeblikket indsætte ved at gå ind på hver enkelt ark, og så indskrive i celle A2.

Hvis celle A2 i stedet var en formel som læste navnet på det aktive ark, og så indsatte denne værdi i A2 vil problemet være løst.

Hvem kan hjælpe med det??
Avatar billede bak Seniormester
07. april 2003 - 14:56 #1
Du kan indsætte denne function i et alm. modul
kaldes således
=Arknavn()  (indsættes fx i A2)

Function arknavn()
arknavn = Application.Caller.Parent.Name
End Function
Avatar billede Chewie Novice
07. april 2003 - 15:08 #2
Eller

=arknavnicelle(0)      (indsættes fx i A2)

Function ArkNavnICelle(iMinusTegn As Integer)
'Returnerer ArkNavn til Celle - fjerner 0 første tegn
    Application.Volatile
    ArkNavnICelle = UCase(Right(ActiveSheet.Name, Len(ActiveSheet.Name) - iMinusTegn))
End Function
Avatar billede sjasker Nybegynder
07. april 2003 - 15:10 #3
Virker helt perfekt, tak for hjælpen
Avatar billede bak Seniormester
07. april 2003 - 15:15 #4
Sjasker, hvorfor tog du så pointene selv? :-)

Chewie > umiddelbart virker din metode, men den har indbygget en fejl.
Den virker på det aktive ark. Så hvis man refererer til cellen på et andet ark vil man få dette arks navn
Avatar billede Chewie Novice
07. april 2003 - 15:20 #5
Med mindre ... man altid skal bruge resultatet fra det aktive ark :) ...... det er flemmingdahl der her lavet den til mig engang :o)

sjasker >> kan vi ikke lige få en forklaring på den med pointsne ??
Avatar billede Chewie Novice
07. april 2003 - 15:26 #6
Anmeldt ...
Avatar billede snowball Novice
07. april 2003 - 15:33 #7
sjasker: Du bedes hurtigst muligt komme med en forklaring på hvorfor du selv tager alle point'ene selvom du har fået et korrekt svar.

Hvis det var en fejl, så opretter du et nyt spørgsmål med henvisning hertil hvori du uddeler point.

Snowball / CoAdmin
Avatar billede kol Nybegynder
07. april 2003 - 19:50 #8
Utroligt som interessen daler så snart, man har føet løst sit eget problem.
Jeg husker, at der engang, for meget længe siden efterhånden, var noget, der hed moral og etik.
Dengang behøvede vi heller ikke så mange love og regler for de mindste detaljer, ak ja.

Hilsen KOL
Avatar billede snowball Novice
08. april 2003 - 12:01 #9
sjasker: Vælger du at ignorere disse henvendelser, risikerer du at din bruger bliver deaktiveret. Kom derfor venligst med en forklaring.

Snowball / CoAdmin
Avatar billede bak Seniormester
08. april 2003 - 12:06 #10
Snowball -> er det ikke iorden, det har har skrevet i http://www.eksperten.dk/spm/337634
Avatar billede snowball Novice
08. april 2003 - 12:40 #11
bak: Jo, men det ville jo ikke gøre noget hvis sjasker lige ville bruge 2 sec. på at svare på vores henvendelser ;)

Snowball
Avatar billede sjasker Nybegynder
08. april 2003 - 13:00 #12
-> Snowball,
Beklager hvis jeg har stødt nogen, det var ikke min intention.
Jeg har oprettet spørgsmålet igen, og accepteret bak's løsning.
Håber alt er klart nu.

mvh/Sjasker
Avatar billede snowball Novice
09. april 2003 - 10:41 #13
sjasker: Alt er i orden nu :)

Snowball