Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
07. april 2003 - 14:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Et problem med ASP og MS Access. (Where betingelse).

Hej jeg har et ekstremt nemt problem (gætter jeg på), jeg ved bare ikke
lige hvordan det skal løses.

Jeg har følgende filer:

db/begivenhed.mdb som er en database der indeholder begivenheder
adovbs.inc
alle_idag.asp som skal vise alle de begivenhed der finder sted den dag
brugeren besøger siden tilfoj.asp som bruges til at tilføje begivenheder i DB
modtag.asp som "bekræfter" hvad brugeren har skrevet og føjer dem til DB.

Mit problem er at jeg skal have hentet data ud af databasen for den dag som
brugeren besøger siden. Det er sikkert ekstremt nemt, men jeg har lidt
problemer med min where betingelse koden kommer her:

alle_idag.asp
<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/begivenhed/db/begivenhed.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From begivenhed where startdato '&date'"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

I databasen er feltet startdato alm. tekst felt. Det er helt okay for mig
at det bliver ændret, så skal du/i bare lige hjælpe mig hvis det skal
rettes i tilfoj.asp og modtag.asp

I kan sagtens få hele kildekoden hvis det gør det nemmere bare sig til.

Et andet spørgsmål... indtil vidder ligger siden på min egen pc men den
skal flyttes op på en server MEEEN hvad for en server. Den skal være
billig og stabil (naturligvis - hvad ellers). Den behøver ikke at have
så mange andre funktioner da resten af siden ligger hos scannet.dk -
som desværre ikke understøtter ASP med mindre man vil betale en formue
for det.

Håber på hjælp

Bjørn
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
07. april 2003 - 14:44 #1
strSQL = "Select * From begivenhed where startdato '&date'"

skal være:

strSQL = "Select * From begivenhed where startdato = '&date'"
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
07. april 2003 - 14:57 #2
Hmm så får jeg denne fejl:

fejl '80020009'
Undtagelse opstod.

/begivenhed/alle_idag.asp, linje 102
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
07. april 2003 - 14:59 #3
Og denne fejl hvis jeg ændre det til et dato og tids felt i DB

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80040e07'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.

/begivenhed/alle_idag.asp, linje 97
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
07. april 2003 - 15:01 #4
hm.... lyder som om det bliver nødvendigt at se hele koden.... Eller i hvertfald de linjer hvor du får fejl.
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
07. april 2003 - 15:03 #5
Jamen den får du her så:
Linie 97 er den linje hvor du har rettet koden.

<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/begivenhed/db/begivenhed.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From begivenhed where startdato = '&date'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do
Response.Write "<align='center'><table border='5'><tr><td width='125' valign='top'><font face='Arial' size='2'>"
  ' Personens navn
  strNavn = rs("startdato") & " </td><td width='75' valign='top'><font face='Arial' size='2'> " & rs("starttid") & " </td><td width='200' valign='top'><font face='Arial' size='2'> " & rs("overskrift") & " </td><td width='100' valign='top'><font face='Arial' size='2'>" & rs("tilfojetaf") & "</td></tr></table>"

  ' lav et link til person.asp med Id-værdien i URL
  strLink = "<a href='begivenhed1.asp?id=" & rs("Id") & "'>" & strNavn & "</a>"

  ' Liste med links
  Response.Write "<li>" & strLink & "</li>"

  rs.MoveNext
Loop While Not rs.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede Spotgun Seniormester
07. april 2003 - 15:03 #6
Hvis datoen stadig er et tekstfelt, så prøv med:

strSQL = "Select * From begivenhed where startdato = '" & date & "'"

Ellers, hvis det er ændret til Dato/Tid (hvilket teknisk set nok er det mest korrekte) så prøv med:

strSQL = "Select * From begivenhed where startdato = #"& date &"#"
Avatar billede kledal Nybegynder
07. april 2003 - 15:05 #7
strSQL = "Select * From begivenhed where startdato '&date'"

bør den ikke se sådan her ud ?

strSQL = "Select * From begivenhed where startdato = '"& date &"'"
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
07. april 2003 - 15:11 #8
Hey hey - det virkede ved at lave det til et tekst felt og bruge

strSQL = "Select * From begivenhed where startdato = '" & date & "'"

Så jeg holder mig til det der virker - men takker jer alle 3 for at i gad at hjælpe mig - bliver nok ikke sidste gang *g*
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
07. april 2003 - 15:13 #9
Næh...

Det er jo sådan man lærer det :)