Avatar billede himself Nybegynder
04. april 2003 - 11:36 Der er 42 kommentarer

Opsæting af netværksprinter

Jeg har en netværksprinter som jeg skal have til at fungere, men det vil ikke rigtigt lykkedes.
Jeg kobler printeren til netværket via en switch og sætter dens IP adresse så den passer til resten af
netværket. Derefter kan jeg også sagtens pinge den men ikke printe til den. Den kommer heller ikke frem i oversigten over netværksprintere via tilføj printer menuen.
Skal den have en server på netværket (Hvis ja, hvordan sættes den så op?) eller hvad er der galt?
Avatar billede kenp Novice
04. april 2003 - 11:59 #1
hvilken printer drejer det sig om?
Avatar billede himself Nybegynder
04. april 2003 - 12:03 #2
Det er en Lexmark. Typen kan jeg ikke huske og da jeg er på arbejde kan jeg ikke finde ud af det lige nu. Betyder det da noget?
Avatar billede kenp Novice
04. april 2003 - 12:37 #3
måske bare for at vide præcist hvad man leder efter at ting som kan hjælpe.

Men det er en disideret netværksprinter? eller er der tilsluttet en printserver!
Avatar billede himself Nybegynder
04. april 2003 - 12:40 #4
Det er en netværksprinter, hvor man kan indtaste IP adresse osv. på selve printeren.
Avatar billede kenp Novice
04. april 2003 - 12:47 #5
oki, jeg kigger lige lidt rundt og vender tilbage.
Avatar billede kenp Novice
04. april 2003 - 12:52 #6
jeg har vist fundet noget til dig her :)

http://www.lexmark.com/US/products/networking/software.html

Men da jeg ikke kender nærmere til dit netværk m.m. men her er ihvertfald noget du kan bruge.
Avatar billede serverservice Praktikant
04. april 2003 - 16:47 #7
Du skal vel stadig have en driver som connecter til printeren.
Prøv at installere driveren lokalt og under porte. vælg tcp/ip og skriv ipadressen.
Avatar billede kenp Novice
07. april 2003 - 22:20 #8
har du fået det til at virke??
Avatar billede himself Nybegynder
08. april 2003 - 13:48 #9
Undskyld jeg har været længe om at svare. Har ikke lige haft tid til at kigge på det.
Nej jeg har ikke fået det til at virke endnu. Jeg kunne ikke rigtigt kloges af det der stod under det link du gav mig kenp.
Dannyboyd: Jeg har installeret printeren på computerne på netværket, men jeg har ikke været inde under porte. Det vil jeg lige prøve.
Er der ellers nogle ideer til hvordan man får det til at virke?
Avatar billede kenp Novice
08. april 2003 - 14:00 #10
Det er nogle forskellige værktøjer du kan bruge til at få sat printere på netværket så den kan tilføjes hos brugerne!
Avatar billede himself Nybegynder
08. april 2003 - 14:02 #11
Hvilke værktøjer???
Avatar billede himself Nybegynder
08. april 2003 - 14:12 #12
Skal man evt. have en ruter? Under netværksindstillinger på printeren vil den have en gateway, men da der ikke er nogen ruter kan jeg jo ikke indtaste en...
Eller kan jeg???
Avatar billede kenp Novice
08. april 2003 - 14:12 #13
jeg kom til at tænke på har du i det hele taget sat dine computere til at printe via TCP/ip ?

Det var f.eks. dette program jeg tænkte på!
http://www.lexmark.com/US/solutions/software/netpnp.html
Avatar billede himself Nybegynder
08. april 2003 - 14:17 #14
Nej jeg har ikke sat dem op til at printe via TCP/IP.. Hvor gør man det?
Avatar billede kenp Novice
08. april 2003 - 14:21 #15
på xp og win2k er det tilføj ny printer (lokal) og så vælge ny port, og der kan du så vælge TCP/ip port og der skriver du så IP´en på din printer.

(så nemt gjorde jeg det på min win2k og en printserver) så mon ikke det også virker på den, bare den har fået en fast ip.

Hvis du bruger win98, skal du indstallere (under netværk) LPR-print (ikke en standard del af win98)
Avatar billede himself Nybegynder
08. april 2003 - 14:32 #16
Jeg har lidt på fornemmelsen at det var det jeg havde glemt. Jeg prøver det lige og vender tilbage med et svar hurtigst muligt.... Foreløbig tak for hjælpen!
Avatar billede himself Nybegynder
16. august 2003 - 10:50 #17
Hej igen kenp! Jeg har ikke haft tid til at prøve det før nu :-(
Jeg kan ikke finde LPR-print under netværk. Hvor er det mere præcist??
Printeren kan ikke ses på netværket når det er tændt. Burde man ikke kunne det?
Der er lys i lampen på ruteren så den er aktiv på en eller anden måde!
Når jeg prøver at tilføje en ny port under printerens egenskaber får jeg bare at vide at jeg skal indtaste en gyldig port når jeg bruger printerens IP!!!???
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2003 - 11:10 #18
Du skal gøre som jeg skrev før: På printerdriveren-new port - vælg tcp/ip port og skriv printeren ipadresse som du har kodet ind på selve printeren.
Avatar billede himself Nybegynder
16. august 2003 - 11:20 #19
Det er også det jeg gør, men jeg får bare en fejl som siger at jeg skal indtaste en gyldig port!
Jeg vælger tilføj port/netværk/indtaster IP'en...
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2003 - 11:28 #20
Du vælger lokal printer på din printserver
Hvis du på en printserver vælger ny driver-lokal printer- installer driver -porte "add new port"- standard tcp/ip port og så ipadressen.
Avatar billede himself Nybegynder
16. august 2003 - 11:35 #21
Når jeg installere driveren på ny og skal vælge port kan jeg kun vælge imellem følgende:
com1, com2, file eller lpt1.
Jeg har ikke mulighed for at vælge tcp/ip.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2003 - 11:38 #22
Du skulle kunne tilføje en ny port under porte.-tcp/ip
Hvad hedder printeren?
Avatar billede himself Nybegynder
16. august 2003 - 11:41 #23
Lexmark optra color 1200
Avatar billede lap Nybegynder
16. august 2003 - 11:42 #24
dannyboyd har ret - prøv lige step by step:

tilføj ny printer
next
lokal printer (ingen hak i autodetect)
lav en ny port (nederst)
next
indtast ip-adresse (portnavn udfyldes automatisk)
så går den i tænkeboks, da printeren ikke lytter på port 9100
vælg custom (har kun en engelsk)
tryk på indstillinger
tryk på lpr
skriv raw i kønavn
ok
next
afslut

herefter installerer du driver på normal vis
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2003 - 11:46 #25
Ja under porte - tilføj port-standard tcp/ip port . Her skriver du bare ip adressen
Avatar billede himself Nybegynder
16. august 2003 - 11:52 #26
Jeg kan vælge konfigurer de porte som jeg skrev ovenfor men ikke ny port!
Avatar billede himself Nybegynder
16. august 2003 - 11:53 #27
kan det have noget at gøre med at lpr-print ikke er standard i win98 som kenp skriver???
Avatar billede lap Nybegynder
16. august 2003 - 11:53 #28
kik godt efter på billedet - der er en "plet" ud for boksen med de porte du kan vælge - er der ikke også en mulighed at flytte pletten ned i "lav ny port"?

Kører du XP home?
Avatar billede lap Nybegynder
16. august 2003 - 11:54 #29
ahh, win98 - så skal du installere software - eller installere DLC-protokollen. Jeg har ingen win98 til rådighed længere, så jeg står af nu.
Avatar billede lap Nybegynder
16. august 2003 - 11:55 #30
men du skal bruge den cd-rom som følger med printeren - der er al den software du skal bruge.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2003 - 12:02 #31
Jeg ved heller ikke hvordan man gør i w98, men det er ret nemt i både w2000 og xp.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2003 - 12:07 #32
Jeg har dog et forslag du lige skal prøve. PÅ driveren- detaljer-tilføj port-andre- lokal port- her skriver du ip adressen.
Jeg er som sagt ikke klar over om det virker, men prøv det
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2003 - 12:14 #33
Har du ikke mulighed for at forbinde den til en printer port?
En anden mulighed er at installere ved at forbinde den til en lpt port på din w98pc og så bare share den over netværket. Så kan brugeren højreklikke - install printerdriveren.
Avatar billede himself Nybegynder
16. august 2003 - 12:18 #34
Det ved jeg godt men så skal den computer den er tilsluttet altid være tændt for at de andre på netværket kan burge printeren. Ikke optimalt....
Det skal sgu virke.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2003 - 12:20 #35
Jeg er som sagt udtømt for ideer nu - desværre
Avatar billede himself Nybegynder
16. august 2003 - 12:22 #36
Jeg håber på der kommer en forbi der ved det :-)

Ellers tak for jeres forsøg !!
Avatar billede kenp Novice
17. august 2003 - 09:59 #37
DU skal indstallere Lpr Under netværk og ny ;) husk at genstarte og så konfigurer LPR med din portnavn som du har angivet til printeren ;)

Hvis du ikke har LPR så sender jeg den gerne til dig så du kan få det.
Avatar billede kenp Novice
17. august 2003 - 10:06 #38
"Jeg kan ikke finde LPR-print under netværk. Hvor er det mere præcist??"

Den skal ligge på den cd-rom som fuldte med din printer!

"Printeren kan ikke ses på netværket når det er tændt. Burde man ikke kunne det?"

Ikke fra nogle maskiner! fra win2k/og XP er det via nyport som er beskrevet flere gange!

under win98/ME skal duhave indstallere LPR undernetværk det er noget som følger med de fleste printere når man vil have win98/me til at arbejde med en netværksprinter (tcp print) når det er indstalleret og konfigureret så vil du fra win98 kunne se din printer (normalt under en ny arbejdsgruppe)

Den gyldige port, er dens "port navn" og det kan være printerens navn eller hvad den nu kaldes! (du må have en opsætning på printeren som gør at du bestemmer dens navn) dette bliver også dens port navn.
Avatar billede himself Nybegynder
19. august 2003 - 18:11 #39
Jeg prøver at se om jeg ikke kan finde CD'en et eller andet sted! Jeg vender tilbage med resultatet :-)
Avatar billede himself Nybegynder
13. september 2005 - 16:15 #40
Jeg fik det aldrig til at virke. Tror Win 98 var problemet. Send mig et svar alle sammen så fordeler jeg pointene ligeligt som tak for hjælpen. Beklager den lange svartid!
Avatar billede serverservice Praktikant
13. september 2005 - 16:51 #41
hej Himself og velkommen tilbage.. Jeg har siddet og studeret problemet lidt og synes det var lidt synd at problemet ikke blev løst efter 2 år - så derfor har jeg startet min gamle win98se op for at smide en step by step guide - den sidste for det bør jo kunne lade sig gøre.

Nå ,men lad os sige at den rigtige driver er installeret i win98 - så går du i:
Detaljer - Tilføj port - netværk ... og her kommer cluet , skriv stien til printeren med printerens ip:

\\printerip

f.x sådan
\\192.168.1.100        - kender ikke til det lpr som Kenp henviser til
Avatar billede kenp Novice
13. september 2005 - 19:32 #42
LPR er noget som gør at win98 og me faktisk kan tilgå den ved at browse netværk mv. så \\192.168.1.100 ville virke til den.

Men lpr skal du kunne finde på din skive... (eller skal jeg rode mine igennem for at finde LPR til dig?)