Avatar billede mcqrist Nybegynder
03. april 2003 - 08:36 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Alders beregning

Hej, vi har fået en opgave hvor vi skal regne en alder ud på nogen. Vi ville høre om det var muligt om vi bare kunne skrive fødselsdato, og derved at excel regner alderen på personen ud for en?

Vil vil gerne have sådan at vi kan skrive deres cpr nr og så skal den regne ud hvor gamle de er til en bestemt dato, feks. 18/8-2000

Rigtigt svar belønnes med 75 point
Avatar billede b_hansen Novice
03. april 2003 - 08:40 #1
Ja, men du skal indtaste datoen på følgende vis: 18-08-2000

Hvis det gøres i celle A1, skal nedenstående formel indsættes i kolonne B:
=2003-ÅR(A1)
Hvor 2003 er det år, der regnes fra. Du skal huske at formatere kolonne B til tal.
Avatar billede s_h_m Nybegynder
03. april 2003 - 08:52 #2
Måske følgende:

i A1 alder (01-01-1950)
i A2 dato (18-08-2000)
i A3 følgende formel: =(A1-A2)/365
A3 formateres som tal med det antal decimaler man nu ønsker.
evt kan man skrive =RUND.NED((A1-A2)/365);0)
Avatar billede mcqrist Nybegynder
03. april 2003 - 08:53 #3
Vi har en liste over personer, der påbegyndte en uddannelse i år 2000.
Og vi har deres CPR-nr. Vi skal så lave et regneark der regner deres gennemsnits alder ud i år 2000.

Vi vil gerne have at vi bare kan skrive deres CPR-nr og så skal deres alder blive vist i en kolonne, og nederst skal deres gennemsnits alder stå.
Avatar billede b_hansen Novice
03. april 2003 - 08:56 #4
Det er en noget anden opgaveformulering, end den oprindelige.......
Hvordan er cpr-nr. formateret?
Avatar billede janvogt Praktikant
03. april 2003 - 08:58 #5
Du kan gøre følgende:

Skriv opfølgningsdatoen i celle A1.
Skriv personnummeret i celle A4.

For at beregne alderen kan du nu bruge følgende formel:
=DATEDIF(DATE(MID(A4;5;2)+1900;MID(A4;3;2);LEFT(A4;2));A1;"y")

Engelsk Excel-version anvendt.

Forudsætter at personerne er født i 19xx.
Avatar billede janvogt Praktikant
03. april 2003 - 08:59 #6
Eneste betingelse til CPR-nummeret er, at de første 6 cifre følger formatet DDMMÅÅ.
Avatar billede clemen Nybegynder
03. april 2003 - 09:00 #7
Eller kik på dette spørgsmål:

http://www.eksperten.dk/spm/266976
Avatar billede janvogt Praktikant
03. april 2003 - 09:00 #8
På dansk hedder formlen noget i retning af:
=DATO.FORSKEL(DATO(MIDT(A4;5;2)+1900;MIDT(A4;3;2);VENSTRE(A4;2));A1;"y")
Avatar billede mcqrist Nybegynder
03. april 2003 - 09:09 #9
vi takker for jeres MEGET hurtige hjælp og vi giver S H M pointene
Avatar billede janvogt Praktikant
03. april 2003 - 09:17 #10
Hmm, du beder om at få en beregning i forhold til CPR-nummer, hvilket osse er det svære i opgaven. Den løsning får du så, men afviser svaret uden kommentarer!
Avatar billede b_hansen Novice
03. april 2003 - 09:28 #11
velkommen i klubben Jan.... uddybende spørgsmål besvares tilsyneladende heller ikke.
Avatar billede janvogt Praktikant
03. april 2003 - 09:35 #12
Næ, det har du ret i :-)
Det undrer mig bare, at de i opgaven nævner, at beregningen skal ske ud fra CPR-nummer, men tilsyneladende ikke er interesseret i det alligevel.
Avatar billede jkrons Professor
03. april 2003 - 10:42 #13
Især fordi s_h_m's formel ikke er helt præcis, da den ikke tager højde for skudår. Forskellen i år er jo ikke altid antallet af dage divideret med 365!
Avatar billede janvogt Praktikant
03. april 2003 - 10:56 #14
Jep, og formlen fungerer højst sandsynligt heller ikke fordi den trækker den nyeste dato fra den ældste (Excel accepterer ikke umiddelbart negative dato-beregninger).
Avatar billede jkrons Professor
03. april 2003 - 10:58 #15
Og iøvrigt kan du kun beregne en alder ud fra et cpr-nummer, hvis du tager højde for reglerne for 7. ciffer :-)

Det kan sikkert godt gøres i en formel, men en Function ville være betydeligt nemmere!
Avatar billede s_h_m Nybegynder
03. april 2003 - 12:12 #16
Jeg er godt klar over skudårs problematikken, men hvis det bare er et spørgsmål, om man er 25 eller 26 år, tror jeg ikke det får den store betydning. Ellers kan man jo bare dividere med 365,25.

Skal datoen beregnes ud fra indtastning af CPR-nummeret, hvilket selvfølgelig vil være det smarteste, er det klart, at min løsning ikke kan bruges.
Til gengæld synes jeg janvogt's svar, er en så elegant løsning, at han bør have de fleste point.
Derfor opretter jeg lige et point-spørgsmål til janvogt.
Håber det er en acceptabel løsning :o)
Avatar billede jkrons Professor
03. april 2003 - 12:21 #17
En enkelt kommentar til s_h_m: Omkring spørgsmålet om 25 eller 26 år har du sikkert ret, med mindre der er tale om en beregning med hensyn til offentlige tilskud efter folkeoplysningsloven :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
03. april 2003 - 12:43 #18
Alt forladt :-)
Avatar billede s_h_m Nybegynder
03. april 2003 - 13:17 #19
jkrons -> OK, men mht. sådanne lovgivningsregler står jeg altså af...jeg tænker ikke i de baner.
Jeg bruger selv den simple beregning til at aldersbestemme produkter, og i den henseende betyder det ikke noget om produktet er f.eks. 3,1 eller 3,2 år, så derfor har skuddagen ingen betydning for mig.  :-)
Avatar billede jkrons Professor
03. april 2003 - 13:18 #20
Helt i orden :-) For mig er det bare i mange tilfælde ret vigtigt om en person er 25 eller 26 (og han er 25 indtil den dato, hvor han helt konkret fylder 26).
Avatar billede b_hansen Novice
03. april 2003 - 13:20 #21
Du skulle vel aldrig være offentligt ansat jkrons? *SS*
Avatar billede jkrons Professor
03. april 2003 - 13:21 #22
Nej! *LOL* Men har lavet en del ting for foreninger, hvor det offentlige tilskud spiller en stor rolle!
Avatar billede kol Nybegynder
03. april 2003 - 16:49 #23
Symptomatisk også at spørgsmølsstilleren overhovedet ikke ytrer sig i den efterfølgende debat.
Man har fået en hurtig løsning til sin skoleopgave uden selv at belaste fyldet imellem ørerne det mindste og er godt tilfreds med dét.

Hilsen KOL
Avatar billede jkrons Professor
03. april 2003 - 16:50 #24
Enig :-)
Avatar billede b_hansen Novice
03. april 2003 - 16:54 #25
tjah... hvad men kan man forvente andet af en bruger, der åbenbart er oprettet til dette ene spørgsmål *S*