Avatar billede lvpvs Nybegynder
16. november 2000 - 10:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Effektiv grafik i delphi & de altid skumle Windows API\'er

Jeg sidder og er meget træt af Delphis canvas object. For så vidt er det udemærket, men hvis man vil til at tegne mange objekter og animere dem, mens de bevæger sig kan delphi og windows ikke følge med. Selvfølgelig har det med at gøre, at jeg ikke kan forstå at programmere det effektivt.

Sprøgsmålet er simpelt :
Hvordan tegner jeg effektivt under delphi ?

(Det må være noget med DIRECTX api\'en, men hvordan får jeg fat i den ?)
Avatar billede borrisholt Novice
16. november 2000 - 10:34 #1
Jeg har en Bitmap som er meget hurtigere en d Canvasen ....

Den kan du da godt få ....
Jens B
Avatar billede lvpvs Nybegynder
16. november 2000 - 10:56 #2
Mener du, at du har et Image komponent, der er hurtigere end Delphis, men stadigt kun kan indeholde bitmaps ?

Det jeg egentligt vil vide, er hvordan jeg tilgår den lyssky Directx API og hvorledes det fungerer med ex. 2d grafik tegenet direkte på skærmen. Helst uden om windows ...
Avatar billede lvpvs Nybegynder
16. november 2000 - 10:58 #3
Du kan ikke få point få det, men jeg vil da gerne se den alligevel.
Men svaret skal være af teoretisk karakter og jeg er ikke så interesseret i kode ligenu ; )
Avatar billede borrisholt Novice
16. november 2000 - 11:00 #4
Jeg ved ikke lige noget om DirectX, men du kan da saktens finde 200 toturials på nettet. Jeg har Bitmap, ikke et komponent. Fidusen er at du tegner på den først, og så tegner det ud på skærmen bagefter ....

Den er hurtig nog til at lave animationer med ,,

JEns B
Avatar billede lvpvs Nybegynder
16. november 2000 - 11:00 #5
vås ... Directx er en del af windows...
men den kommunikerer vel temmeligt direkte med HW ?
Avatar billede lvpvs Nybegynder
16. november 2000 - 11:03 #6
vås\'et var til mig selv ; )

Jo tak ; )

Men jeg har ikke brug for dit bitmap. Jeg har selv et  [0,1,1,1,1,0,0,0]
          [1,1,0,1,0,1,0,0]
          [1,1,0,0,1,1,1,0]
          [0,1,1,1,1,0,0,1]
          [1,0,0,0,1,0,1,0]

Avatar billede borrisholt Novice
16. november 2000 - 11:03 #7
VÅs ? Der kan du sq selv være .... Hvad har du ild i ?

Jens B
Avatar billede lvpvs Nybegynder
16. november 2000 - 11:08 #8
jaja.. som nævt var vås\'et til mig selv
ikke til dig

jeg sagde at jeg ville bruge directx udenom windows, men dette er altså noget frygteligt vås, da directx udgives af Microsoft (de svin).

Nå men jeg venter stadigt på et berigende svar...
Avatar billede hkramer Nybegynder
16. november 2000 - 11:09 #9
>lvpvs

Du kan vel finde info om directx på microsofts hjemmeside ? Der er noget for developers så vidt jeg husker.

</hkramer>
Avatar billede borrisholt Novice
16. november 2000 - 11:36 #12
http://vclcomponents.com/

Har en hel sektion omkring det ....

Jens B
Avatar billede dj Nybegynder
16. november 2000 - 21:37 #13
jeg kan kun VARMT anbefale www.stuckindoors.com/dib som en af mine gode venner har programmeret som et opensourceproject til Delphi. Grafikmotoren er en DIB motor han har kodet i ASM, så der er fart over feltet, og med pakken medfølger en masse gode componenter til at arbejde med grafik i Delphi fra.

Se evt. nogle af demoerne til hvad disse componenter er i stand til:

http://www.stuckindoors.com/dib/bin/dibdemo.zip //Grafisk Design
http://www.stuckindoors.com/dib/bin/balldemo.zip  //Animationer
http://www.stuckindoors.com/dib/bin/demo5.zip  //animationer via Morphing (kommer i version 1.8 af DIB componenterne)

og så kan du desuden få hjælp af manden selv der kalder sig CubuD på kanalen #Delphi på IRC netværket Undernet.

Mvh. _DJ_
Avatar billede dj Nybegynder
16. november 2000 - 21:43 #14
btw. så benytter ovenstående componenter IKKE DirectX og programmer udviklet med disse komponenter kan derfor køres på alle maskiner og ikke kun dem med en bestemt version af DirectX.

Componenterne er dog begrænset til 2D grafik, men er det hvad du har brug for så er der absolut heller ingen grund til at begynde at sætte sig ind i DirectX eller OpenGL.

OpenGL eller DirectX er dog glimrende hvis du vil arbejde med 3D grafik, jeg foretrækker dog personligt OpenGL programmering fremfor DirectX .. men det er sådan lidt en smagssag, af openGL componenter bruger jeg selv dem fra www.glscene.cjb.net, de er også ganske fornuftigt nemme at komme igang med også selom man ikke har den ringeste erfaring med OpenGL programmering, og så følger der en dejlig masse eksempler med der viser brugen af componenterne :)

Men som sagt, er det 2D grafik du har brug for så synes jeg du skulle give DIB componenterne en chance, det er utroligt hvad den komponentpakke er i stand til. Peter er gud hehe :)

Mvh. _DJ_
Avatar billede dj Nybegynder
17. november 2000 - 08:47 #15
Er det derimod DirectX du gerne vil arbejde med så er DelphiX nok den nemmeste at komme igang med, ligesom GLScene til OpenGL indeholder DelphiX også en masse eksempler der demonstrere de forskellige komponenters brug i pakken.

http://turbo.gamedev.net/delphix.asp

Andre links til 3D programmeringsstuff til Delphi:

http://www.3dlinks.com/3dprogramming_delphi.cfm

Mvh. _DJ_
Avatar billede lvpvs Nybegynder
17. november 2000 - 12:10 #16
Det lyder godt. Endelig et svar, der lyder som om der er tanke bag.
Tak