Avatar billede ramforest Nybegynder
02. april 2003 - 12:23 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

valider felt

et formular felt med mulighed for indtastning af brugeren må ikke have større værdi end <%response.write rs("kroner")%>

hvordan gør man dette????
Avatar billede hirayz Nybegynder
02. april 2003 - 12:25 #1
If Request.Form("DitFormFelt") > 500 Then
Response.Write "Værdi for stor!"
Else
Response.Write rs("kroner")
End If
Avatar billede cesil Nybegynder
02. april 2003 - 12:35 #2
eller via javascript for at checke feltet inden siden reloader.

<script language='Javascript'>
function checkFelt(){
  if (document.form.ditformfelt.value==''){
    alert('Manglende værdi i felt');
    document.form.ditformfelt.focus();
    return false;
  }
  return true;
}

<form ... onSubmit='checkFelt();'>
Avatar billede ramforest Nybegynder
02. april 2003 - 12:36 #3
jeg sagde ikke noget om 500, der er et formular felt der hedder indstats, dette felt kan brugeren indtaste sin indsats i, men den indsats han indtaster må ikke være større end <%response.write rs("kroner")%>, eller formular feltet der hedder tilraad
Avatar billede ramforest Nybegynder
02. april 2003 - 12:45 #4
skal der stå noget specifikt i chechFelt(????????)
og onSubmit='checkFelt(??????);'>
Avatar billede ramforest Nybegynder
02. april 2003 - 13:05 #5
Jeg kan ikke rigtig få det til at virke, så nu har jeg prøvet med nedenstående, som af én eller anden grund heller ikke virker. Kan I udpege fejlen?

<script>
function val(f) {

ind = f.Indsats.value;

if (ind == "") {
alert("Husk at udfylde feltet 'Indsats'!");
return false;
}
return true;
}
</script>

<form method="POST" action="gem_bet.asp" onSubmit="return val(this);" ...osv
Avatar billede cesil Nybegynder
02. april 2003 - 13:07 #6
Nej, det eneste du skal ændre er document.form.ditformfelt.value, hvor ditformfelt skal ændres til formnavnet
Avatar billede cesil Nybegynder
02. april 2003 - 13:09 #7
ta udgangspunkt i min version og prøv og ændre formfeltnavnet.
Avatar billede ramforest Nybegynder
02. april 2003 - 13:13 #8
Jeg kan overhovedet ikke få det til at virke. Nu har jeg ellers taget udgangspunkt i det du har lavet og kun lavet om på formfeltnavnet og lukket scriptet
Avatar billede hirayz Nybegynder
02. april 2003 - 13:14 #9
Du kan selv erstatte 500 med hvad der står i form feltet

Det er ikke så smart at bruge javascript til dette, hvis brugeren ikke har javascript enabled, går det jo galt ... man kan evt. gøre begge dele
Avatar billede cesil Nybegynder
02. april 2003 - 13:19 #10
<form name="form">
<input type="text" name="ditformfelt">

document.form.ditformfelt.value

name i formfeltet skal tilsvare navnet mellem form og value.
form er navnet på formen

Det er rigtigt hvad hirayz skriver, men det hører meget til undtagelserne at man ikke har javascript enabled.
Avatar billede levels Nybegynder
02. april 2003 - 13:23 #11
<%
kroner = 55
%>
<script>
function validate(obj) {
var maxVal = <%=kroner%>;
if(obj.indsats.value=='') {
alert('Mangler værdi i felt');
obj.indsats.focus();
return false;
}
if(obj.indsats.value>maxVal || obj.indsats.value>obj.tilraad.value) {
alert('Rådighedsbeløn overskredet');
obj.indsats.focus();
return false;
}
return true;
}
</script>
<form action="valid.xxx" method="post" onsubmit="return validate(this);" ID="Form1">
  Indsats : <input type="text" name="indsats"><br />
  <input type="hidden" name="tilraade" value="55">
  <input type="submit" value="send">
</form>
Avatar billede hirayz Nybegynder
02. april 2003 - 13:24 #12
Ja det gør det, men hvis man nu ikke har, så kan man satse mere end man må og det er jo ikke så smart ... når man laver sådan noget skal det jo helst være 110% sikkert ... jeg ved da at hvis jeg fandt ud af det kun var lavet med javascript ville jeg ikke spille der ....
Avatar billede cesil Nybegynder
02. april 2003 - 13:33 #13
Det er da vist yderst sjældent at man finder et site helt uden javascript. Men du må jo kende nogle steder ;-)
Avatar billede levels Nybegynder
02. april 2003 - 13:53 #14
Det man normalt gør, er både at tjekke client / server, således du fanger de gængse på clientseden (sparer en roundtrip).
Avatar billede hirayz Nybegynder
02. april 2003 - 14:35 #15
nemli, synes ikke man kun skal checke på client siden, det er for nemt at snyde med
Avatar billede ramforest Nybegynder
09. april 2003 - 17:25 #16
Jeg endte med at lave det på en anden måde.

Håber det er okay at I kommer til at dele pointene