Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. april 2003 - 10:02 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

hastighed på indlæsning af side

hej

jeg har brug at lave en side der kan måle hvor lang tid det har taget at indlæse siden og så skrive resultatet et sted på siden.

jeg håber i forstår hvad jeg mener :-)
Avatar billede ahv Nybegynder
02. april 2003 - 10:06 #1
Hvis du mener lige som her på eksperten skal du have fat i noget serverside, f.eks. PHP, et PHP eksempel kunne være:

<?php

//indsættes i toppen
function getmicrotime(){
list($usec, $sec) = explode(" ",microtime());
return ((float)$usec + (float)$sec);
}
$time_start = getmicrotime();

//indsættes i bunden
$time_slut = getmicrotime();
$exectime = $time_slut - $time_start;

echo $exectime;

?>
Avatar billede medions Nybegynder
02. april 2003 - 10:07 #2
<script language="VBScript">
  strTid = Now()
</script>
<html>
<head>
og så videre
</html>
<script langauge="VBScript">
  MsgBox("Siden har taget " & DateDiff("n", Now(), strTid) & " om at loade")
</script>

//>Rune
Avatar billede lalledenby Nybegynder
02. april 2003 - 10:08 #3
du kan få programmer der kan vise hvor lang tid det vil tage at indlæse den aktive side, med en given forbindelse. tror nok webcoder har det. ellers kan det ikke rigtig lade sig gøre, da du vil have start og slut måleren i samme fil, dvs at måletiden skal startes, så snart siden åbnes og stoppes når den sidste del er modtaget. Problemet er, at ikke nok med at du ikke rigtig kan sætte noget ind før <html> og efter </html>, så er indlæsningstiden ikke blot den tid det tager at hente siden, men også den tid det vil tage for klientens cpu at behandle de data. Evt tror jeg man kan lave et tæller modul, fx ved brug af frames, men det vil stadig være meget teoretisk.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. april 2003 - 10:12 #4
jeg prøver lige medions', da det er en IIS server jeg har (uden PHP)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. april 2003 - 10:29 #5
medions, jeg kan kun få den til at rapportere at det har taget "0" om at loade, selvom det er et 10 Mb (!) html dokument ?!
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. april 2003 - 10:40 #6
ahv, det som Eksperten har måler vel egentlig hvor lang tid serveren er om at generere siden og det er ikke det jeg vil måle (det har jeg allerede en løsning på)

jeg har brug for at vide hvor lang tid det tager fra klienten starter indlæsningen af siden, til den er hentet frem på skærmen, klar til læsning.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. april 2003 - 11:03 #7
Du kan ikke bruge den type målinger til noget seriøst.

Hvis du har et 56 Kbit modem, og du har en god forbindelse til din ISP udbyder. Så vil siden kunne downloades med maks. 4Kbyte. Hvis din webside fylder 30Kbyte med tekst og billeder, så vil det tage ca. 8 sekunder at loade den. Men det er kun hvis forbindelsen er rigtig god, på andre tidspunkter vil du få helt andre tider.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. april 2003 - 11:08 #8
Du skal ikke bekymre dig om klienten eller serveren. For flaskehalsen ligger på forbindelsen incl. modemer/adsl/isdn/fastnet i begge ender.

/per
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. april 2003 - 11:09 #9
nu skal det bruges på et lukket netværk, hvor båndbredden er nogenlunde konstant, så det ser jeg ikke som et problem.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. april 2003 - 11:27 #10
Ok! Hvad er dit problem?

/per
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. april 2003 - 11:41 #11
mit problem er at vi har nogle brugere (jeg sidder i en it afd.) som ringer ind og siger at "det kører langsomt".
det er jo ikke særlig detaljeret information, så min kollega bad mig om at få lavet en eller flere test hjemmesider, som man kunne bede en bruger om at åbne og test siden skulle så rapportere et tal der var udtryk for hastigheden.
ved først at få genereret nogle reference værdier, kunne man så fortælle brugeren at hastigheden var normal eller at brugeren har ret og derfor skal der undersøges nærmere hvorfor det går langsomt.

altså: en simpel test som vores brugere kan forstå og forholde sig til.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. april 2003 - 11:48 #12
Hvilken type databaser anvender firmaet?

/per
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. april 2003 - 11:54 #13
sql (microsoft)

hvorfor ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. april 2003 - 12:04 #14
Hvis firmaet har et 100 Mbit eller et 1 Gbit ethernet, så ligger problemet ikke i netværket!

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. april 2003 - 12:06 #15
Jeg kan se at du arbejder i IT afd. i Skanska Danmark. ;-)

/per
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. april 2003 - 14:09 #16
ja, det er godt "gættet"  ;-)

og ja, vi har 100 mbit netværk, med gigabit backbone.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2003 - 15:40 #17
Hvis siden ikke behandles serverside kan du putte dette ind allerøverst på siden:

<script>
start = new Date();
</script>

... og dette allernederst:

<script>
alert("Siden tog\nMath.round((new Date().getTime() - start.getTime()) / 1000) + " sek.\nat loade.");
</script>

Hvis den også behandles serverside skal du både have fat i genereringstiden og sluttiden.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. april 2003 - 09:04 #18
phoenixv, skal jeg indsætte præcis som du har skrevet det ?
for jeg får en fejl hvis jeg gør.
fejlen lyder: Tegnet ')' var ventet
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2003 - 15:57 #19
Hov, jeg lavede også en dum fejl:

<script>
alert("Siden tog\n" + Math.round((new Date().getTime() - start.getTime()) / 1000) + " sek.\nat loade.");
</script>
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
04. april 2003 - 08:20 #20
ja ja, så virker den sgu :-)
hvis du lægger et svar phoenixv, så får du nogle point !
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2003 - 15:28 #21
Svar
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2003 - 15:29 #22
I virkeligheden bør det være således:

<script>
start = new Date();
</script>

... og i body:

<body onLoad="alert('Siden tog\n' + Math.round((new Date().getTime() - start.getTime()) / 1000) + ' sek.\nat loade.');">
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
04. april 2003 - 15:31 #23
ikke i mit tilfælde, for så skriver den tiden før den har indlæst hele html filen (gør den ikke ??, jeg har ikke prøvet det endnu)
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2003 - 15:36 #24
Nej, så skriver den netop tiden ud, når ALT er loadet på siden. Inklusive billeder, etc.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2003 - 15:36 #25
(deraf "onLoad")
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
07. april 2003 - 10:53 #26
det virker ikke.
der kommer ikke nogen besked frem, hverken med tiden eller fejlbeskeder. :-(
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
07. april 2003 - 11:30 #27
UNDSKYLD !!!
det virker da fint, hvis jeg ellers kunne skrive min kode ordentligt :-(
(glemte > ved </head> )