Avatar billede tjatten Nybegynder
01. april 2003 - 21:21 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

2 hjemmesider på Apache - hvordan

Hej,
Jeg har lige installeret Apache webserver 1.3 på min server pc og lagt en hjemmeside på og det virker fint, nu vil jeg meget gerne have en side mere på, men kan ikke finde ud af det, er der nogen der kan hjælpe lidt.

Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
01. april 2003 - 21:23 #1
Du skal have fat i virtual hosts - læs en god vejledning her: http://www.sukos.dk/apache/apache_vhosts.shtml
Avatar billede tjatten Nybegynder
01. april 2003 - 21:53 #2
Tak skal du have, men jeg må indrømme at jeg ikke bliver så klog af at læse det,:o(. Jeg har tænkt på om jeg skal prøve IIS i XP'en, den lyder betydelig nemmere.

Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
01. april 2003 - 22:21 #3
Dum ide :-)

Vhost er simpelt nok - prøv og læs det grundigt igennem og prøv at lav din vhosts!

Ellers giv en detaljeret beskrivelse af hvad du vil, så kan vi brygge det sammen :-)
Avatar billede tjatten Nybegynder
01. april 2003 - 22:32 #4
Takker, men jeg skal "bare" have 2 hjemmesider på min server, min kærestes side er på, den er i htdocsog og det virker, jeg ved ikke hvordan man laver vhosts, jeg ved faktisk ikke noget om Apache, måske er jeg bare for træt nu,:o(. jeg vil læse den ordentlig i morgen og så skrive tilbage, ok, men har du en kort tekst som er ligetil,:o) må du gerne skrive.

Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
02. april 2003 - 18:32 #5
Fik du det til at køre?
Avatar billede tjatten Nybegynder
02. april 2003 - 18:43 #6
Hej,
Nix, jeg fatter det fame ikke,:o(
Avatar billede htm Nybegynder
02. april 2003 - 19:07 #7
Hvilke hjemmesider er det så der skal være der? Har du evt. et domæne eller hvad havde du tænkt dig?
Avatar billede tjatten Nybegynder
02. april 2003 - 20:11 #8
Der skal være 2 hjemmesider på Apache serveren, den ene er der nu, så vil jeg meget gerne have en mere, jeg har domæner til begge sider, www.gullie.dk er på Apache serveren nu og virker fint, så vil jeg gerne have www.poppet.dk på også, så Apache serveren skal styre 2 hjemmesider.
Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
02. april 2003 - 21:25 #9
Så skal du tilføje dette nederst i din httpd.conf

NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
    DocumentRoot C:/Apache/htdocs
    ServerName Din - ip - adresse
    ServerAdmin din@email.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot C:/Apache/htdocs/gullie.dk
    ServerName gullie.dk
    ServerAlias www.gullie.dk
    ServerAdmin webmaster@gullie.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot C:/Apache/htdocs/poppet.dk
    ServerName poppet.dk
    ServerAlias www.poppet.dk
    ServerAdmin webmaster@poppet.dk
</VirtualHost>

Ret emailadresser så de passer og ret mappens navn på document root til den mappe du vil have det liggende i!
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 12:22 #10
WOW, MANGE TAK,
Nu har jeg kopieret det du har skrevet over i httpd.conf, og henvist til de mapper siderne ligger i, "Din - ip- adresse" har jeg byttet ud med min rigtige IP, håber det er rigtigt, så skal jeg lige ha det testet, virker det kan du sige hvor mange point du vil ha, og lige hvordan jeg giver dig dem.
Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
03. april 2003 - 12:43 #11
Du har allerede givet mig 100 point for dette spørgsmål - det er alt rigeligt! :-) Du skal ikke give mig flere point, fordi jeg løser det du har givet mig point for at løse :-)
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 12:56 #12
Ok, men jeg har lavet noget galt, når jeg åbner www.poppet.dk får jeg www.gullie.dk jeg har ingenhjemmeside mere,:o(,
Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
03. april 2003 - 12:58 #13
Det er vel bare at bytte rundt på mapperne eller forstår jeg ikke dit problem?
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 13:04 #14
Her er hvad den skriver:
Syntax error on line 1039 of f:/apache/conf/httpd.conf:
DocumentRoot takes one argument, Root directory of the document tree
Note the errors or messages above, and press the <ESC> key to exit.  18...

Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
03. april 2003 - 13:08 #15
Du har sikkert mellemrum i din sti :-)

Prøv og sæt " omkring din sti til mappen i document root!
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 13:13 #16
Her er en fejl mere:
Warning: DocumentRoot [f:/apache/htdocs/gullie.dk] does not exist
Syntax error on line 1039 of f:/apache/conf/httpd.conf:
DocumentRoot takes one argument, Root directory of the document tree
Note the errors or messages above, and press the <ESC> key to exit.  10...

Henrik
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 13:21 #17
Den ser sådan ud:

NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
    DocumentRoot F:/Apache/
    ServerName 80.161.142.79
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot F:/Apache/htdocs/gullie.dk
    ServerName gullie.dk
    ServerAlias www.gullie.dk
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot F:/Henrikshjemmeside/poppet.dk
    ServerName poppet.dk
    ServerAlias www.poppet.dk
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 13:38 #18
Nu har du alle oplysninger, kan du lave en rigtig "NameVirtualHost" jeg kan kopiere over i Apachen, ligesom den første du lavede, der kommer ingen hjemmesider frem med den vhost jeg har nu,:o(.

Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
03. april 2003 - 13:42 #19
Biblioteket f:/apache/htdocs/gullie.dk]  eksisterer ikke :-)

Smid desuden " omkring Stien eks:

DocumentRoot "F:/Apache/htdocs/gullie.dk"
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 13:42 #20
Sådan er det nu:

Warning: DocumentRoot [f:/apache/htdocs/gullie.dk] does not exist
Warning: DocumentRoot [f:/apache/htdocs/poppet.dk] does not exist
f:/apache/conf/httpd.conf: Syntax OK
Note the errors or messages above, and press the <ESC> key to exit.  8....
Avatar billede htm Nybegynder
03. april 2003 - 13:45 #21
NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
    DocumentRoot "F:/Apache"
    ServerName 80.161.142.79
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot "F:/Apache/htdocs/gullie.dk"
    ServerName gullie.dk
    ServerAlias www.gullie.dk
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot "F:/Henrikshjemmeside/poppet.dk"
    ServerName poppet.dk
    ServerAlias www.poppet.dk
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>

Husk desuden at mapperne skal være oprettede
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 13:50 #22
ok, det er gjort, men ingen side,:o(
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 13:58 #23
Den bliver ved med at sige at siderne ikke eksisterer,:o(

Henrik
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 14:00 #24
er der noget jeg skal opdatere.

Henrik
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 14:11 #25
Det her kommer når jeg tester configurationen:
Warning: DocumentRoot [f:/apache/htdocs/gullie.dk] does not exist
Warning: DocumentRoot [f:/henrikshjemmeside/poppet.dk] does not exist
f:/apache/conf/httpd.conf: Syntax OK
Note the errors or messages above, and press the <ESC> key to exit.  20...

og mapperne er der??

Henrik
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 14:16 #26
Nu kommer det her frem på www.gullie.dk og www.poppet.dk

Forbidden
You don't have permission to access / on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.27 Server at 80.161.142.79 Port 80
Avatar billede tjatten Nybegynder
03. april 2003 - 14:31 #27
Er du rendt hjemmefra, :o(
Avatar billede htm Nybegynder
03. april 2003 - 16:07 #28
Nej jeg er ikke rendt hjemmefra, har bare travlt :-)

www.gullie.dk kommer jeg fint ind nu :-)

www.poppet.dk kan får jeg forbidden som du også får - dette kan skyldes

1. Der er ikke nogen index.html eller lign i biblioteket, og apache vil dermed give en access denied fordi det hellere ikke er tilladt at browse i biblioteket.

Har du oprettet en index.html i biblioteket for poppet.dk ?

Får du stadig fejl under opstart?
Avatar billede tjatten Nybegynder
04. april 2003 - 13:39 #29
:o)
Sådan ser vhost ud lige nu:

NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
    DocumentRoot "F:/Apache"
    ServerName 80.161.142.79
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot "F:/Apache/htdocs/"
    ServerName gullie.dk
    ServerAlias www.gullie.dk
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot "F:/Henrikshjemmeside/"
    ServerName poppet.dk
    ServerAlias www.poppet.dk
    ServerAdmin henrik@oncable.dk
</VirtualHost>

Der er index.htm i Henrikshjemmeside biblioteket, jeg har lagt hele min hjemmeside over i henrikshjemmeside.
Hvad mener du med at "oprette" en index.html i biblioteket for poppet.dk?
Henrik
Avatar billede htm Nybegynder
04. april 2003 - 13:45 #30
Prøv og find

<IfModule mod_dir.c>
    DirectoryIndex index.html
</IfModule>

i httpd.conf og tilføj index.htm bagved!
Avatar billede tjatten Nybegynder
04. april 2003 - 13:54 #31
Hej,
Nu funger det bare, jeg omdøbte min Index.htm til index.html, :o).
MANGE MANGE tak for hjælpen, du SKAL have nogle flere point, bare fortæl mig hvordan.
Hilsen
En glad mand,:o)
Avatar billede htm Nybegynder
04. april 2003 - 14:25 #32
Det er dejligt at høre at det virker :-)

Men som sagt tidligere har du givet mig point for at løse dette - og 100 point er rigeligt! Jeg skal ikke have flere point!
Avatar billede tjatten Nybegynder
04. april 2003 - 14:35 #33
Ok, men du skal have rigtig mange tak for din hjælp.

Hilsen
Henrik