Avatar billede thefreak Nybegynder
17. august 1999 - 20:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Aktivering af ny HD i linux

Hejsa.

Jeg kører redhat linux 6.0
Og har lige proppet en ny HD i maskinen.
Og nu er problemet, hvordan laver jeg et filsystem på den så den kan bruges under linux?

/TheFreak
Avatar billede chruker Nybegynder
17. august 1999 - 22:20 #1
Prøv at kigge på kommandoen mke2fs (hedder den vist nok). Efter der er lavet et filsystem på disken skal den så også mountes, og for at gøre det skal du vist nok ændre i filen /etc/fstab

Du kan også lave et af de andre filsystemer som linux understøtter (FAT16, NTFS og hvad de ellers hedder), men hvordan man lige gør det ved jeg ikke.
Avatar billede guru Nybegynder
18. august 1999 - 05:44 #2
Bliver chruker afvist eller okay'et?
Avatar billede svindler Nybegynder
18. august 1999 - 09:18 #3
Du skal først lave en partition med fdisk. Den nye disk hedder sikkert hdb.
Derefter laver du et filsystem med mkfs eller mke2fs. Sidstnævnte regner automatisk størrelsen på filsystemet ud, det ved jeg ikke om mkfs gør.
Brug tilsidst linuxconf til at fortælle, hvor du vil have mountet disken. Så slipper du for at lave ged i /etc/fstab.
Hvis disken skal erstatte en del af filsystemet, bliver processen lidt længere. Sig til, hvis det er tilfældet.
Avatar billede chromatiq Nybegynder
18. august 1999 - 12:33 #4
Jeg ville nok få fat i DiskDrake, som godt nok oprindeligt blev lavet til Mandrake Linux, men fungerer uden problemer under Red Hat.. Det er grafisk (til X), og er meget brugervenligt (dvs. ingen /etc/fstab eller rettelser i rc.local)...

http://www.linux-mandrake.com/diskdrake

Med det kan du :

create partitions
delete partitions
change type of partition
format partitions
assign a mount point ((21/07/99) propose a list of classic mount points and verify the mount point is valid)
mount partitions
resize fat partitions
resize partitions (when not caring loosing its data)
clear partition table
auto allocation (usefull for install)
write fstab

Saa tror klart det er tricket ;)
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
04. oktober 1999 - 20:52 #5
Hvordan får man HD'en til at erstatte en del af filsystemet (f.eks. /home)?

M@ds
Avatar billede crax Nybegynder
06. oktober 1999 - 17:48 #6
Når du skal indsætte en ny disk i et Linux system, skal disken først partitioneres.
Find ud af hvad "kanal" harddisken sidder på (primary master/slave, secondary master/slave).
Primary master hedder /dev/hda
Primary slave hedder /dev/hdb
Secondary master hedder /dev/hdc
Secondary slave hedder /dev/hdd

Start nu fdisk :
fdisk /dev/hd? hvor ? = a,b,c el. d

Opret en partition :
n (new)
p (primary)
1 (partition 1 på disken)
2xENTER (for at vælge størst mulige partition)
w (skriv oplysningerne til disken)

For at "formatere" partitionen bruges kommandoen mkfs :

mkfs /dev/hd?1

Når den er færdig skal du ha' disken mountet et sted (fx. /home). Dette gøre således :

mount /dev/hd?1 /home

Læg evt. en linje ind i /etc/fstab :
/dev/hd?1 /home ext2 defaults 1 1

Så bliver partitionen automatisk mountet når du booter maskinen...

Det skulle være det hele :-)
Avatar billede thefreak Nybegynder
24. april 2000 - 21:55 #7
Ups, jeg havde helt glemt spørgsmålet i min iver da det endelig virkede! :)

Sorry! :)