Avatar billede engberg Juniormester
15. november 2000 - 20:09 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Opret SQL-database hos whitehat.

Hvordan opretter jeg en SQL database på en server, som jeg kun har adgang til via browseruploading???
Avatar billede razor Nybegynder
15. november 2000 - 20:13 #1
henter mysqlclienten ned på din puter og skriver:

c:\\mysql\\bin\\>mysql -ubrugernavn -ppassword -hwhitehat
Avatar billede razor Nybegynder
15. november 2000 - 20:15 #2
Avatar billede mains Nybegynder
15. november 2000 - 21:23 #3
Det kræver selvfølgelig at han udover browserupload også har adgang til selve databasen direkte.

Jeg antager at der allerede kører en SQL Database server på maskinen, og det du ønsker er at oprette databaser, dette kan gøres med følgende eksempel taget fra www.php.net, hvis databasen er en MySQL. Kommandoen mysql_create_db (\"my_db\") er den der laver det arbejde du formentlig ønsker?

<?php
    $link = mysql_pconnect (\"kron\", \"jutta\", \"geheim\")
        or die (\"Could not connect\");
    if (mysql_create_db (\"my_db\")) {
        print (\"Database created successfully\\n\");
    } else {
        printf (\"Error creating database: %s\\n\", mysql_error ());
    }
?>

Hvis det du ønsker er at installere en Database server, så er det umuligt hvis du kun har browserupload.

Præciser lidt mere hvis jeg har ramt ved siden af.
Avatar billede razor Nybegynder
15. november 2000 - 21:45 #4
jeg kender tilfældigvis det script der bliver brugt til at tilføje brugere på whitehat (jeg har selv lavet det :o)) - så han har adgang til sin DB udefra
Avatar billede jd Nybegynder
15. november 2000 - 22:32 #5
Men hvis engberg bruger whitehat, har han vel ikke selv adgang til at oprette databaser, men kun tabeller!?

engberg-> Du kunne hente phpmyadmin fra www.phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/ til at administrere dine tabeller!! Kanont værktøj!!

/Jon@z
Avatar billede steffen Nybegynder
16. november 2000 - 12:12 #6
Du skal sende en e-mail til admin, og bede ham oprette databasen til dig, det kan du ikke selv gøre på whitehat.
Avatar billede jd Nybegynder
16. november 2000 - 13:30 #7
nemmerlig...
Avatar billede mains Nybegynder
16. november 2000 - 13:45 #8
Hvor usselt. :)
Avatar billede steffen Nybegynder
16. november 2000 - 15:10 #9
Hov, jeg ville da svare ..
Avatar billede engberg Juniormester
17. november 2000 - 15:54 #10
Hejsa.

Jeg kan fortælle at oprettelse af MySQL-database foregår på http://www.whitehat.dk/mysql/

Men ang. phpMyAdmin, så magter jeg sku ikke at få lavet en tabel.... Den giver mig:

MySQL said: You have an error in your SQL syntax near \'By TEXT , Tlf SMALLINT , Sms SMALLINT , TINYINT not null , TINYINT not nu\' at line 1
Avatar billede jd Nybegynder
17. november 2000 - 15:56 #11
Hmm... der er såmænd ikke så mange probs i at oprette en tabel... men der er noget man skal vide.. fx. SKAL der være angivet en max-længde ved en varchar!
Kan vi se hvordan den tabel du prøver at oprette skal se ud?

/Jon@z
Avatar billede engberg Juniormester
17. november 2000 - 15:59 #12
Hov... nu virker det sku....

Men er der ingen mulighed for at downloade min database, så den ikke KUN ligger på whitehat\'s server??? (Backup-mulighed)
Avatar billede steffen Nybegynder
17. november 2000 - 16:18 #13
Du kan bruge \"dump\"-funktionen i phpMyAdmin, den er fin til formålet så længe du ikke har binære data i din database.

Hvis du har binære data i den, bliver du nødt til at bede om kopi af selve database-filen (eller rettere en kopi af hver af de tre filer, der skal bruges til en database i mysql).
Avatar billede engberg Juniormester
17. november 2000 - 16:36 #14
O.k.

Nu skal jeg nok lukke det her sprg, men lige en sidste :)

Det her virker ikke.... hvorfor ikke det?

CREATE TABLE Studerende (
Navn varchar(64),
Adresse varchar(254),
By varchar(64),
Tlf varchar(8),
Sms varchar(8),
Email varchar(64),
Laver varchar(254)
);

Adresse og Laver ville jeg egentligt gerne have haft som Text-felter, men det virker heller ikke.
Avatar billede emulatorspil.dk Nybegynder
17. november 2000 - 22:24 #15
det er fordi du kun må have 250 tejn i den kolonnen, det skal se sådan ud:

CREATE TABLE Studerende (
Navn varchar(64),
Adresse varchar(250),
By varchar(64),
Tlf varchar(8),
Sms varchar(8),
Email varchar(64),
Laver varchar(250)
);

- Emu
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. november 2000 - 22:32 #16
Nej, det er fordi by er et reservereret ord. Find på et andet.
Avatar billede jd Nybegynder
18. november 2000 - 12:33 #17
...lige som \'to\' også er det...
Avatar billede emulatorspil.dk Nybegynder
18. november 2000 - 13:29 #18
erik jakobsen/jd ->> rigtig nok
Avatar billede engberg Juniormester
18. november 2000 - 14:25 #19
Jep! det var \"by\" der var problemet.. Tak erikJ