Avatar billede figgifiggi Nybegynder
31. marts 2003 - 15:32 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket programmeringssprog?

Jeg skal til at lære at programmere, men jeg ved ikke rigtigt, hvilket sprog, jeg skal vælge.
Jeg leder efter et sprog, som kan fungere på både Windows- og Unixbaserede systemer. Det skal være frit, eller i det mindste fratis. Desuden må det gerne kunne bruges til webprogrammering.

Jeg giver point til alle, som kan give mig informationer om forskellige programmeringssprog og deres fordele og ulemper.

På forhånd tak.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:35 #1
Så er Java et rigtigt godt valg, der kan dine programmer fra windows endnu køre på linux og omvendt.

Du henter udviklingskit og udviklingsværktøj fra www.javasoft.com

Du skal bruge JDK1.4 og SunOne
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:38 #2
Lad mig se:

C# - udelukker jeg fordi du vil være cross-platform (ja jeg har hørt om mono)
VB - udelukker jeg af samme årsag
Delphi - ditto (ja jeg har hørt om Kylix)
C - udelukker jeg fordi det ikke er objekt-orienteret

så er der C++ og Java tilbage på banen.

C++ er OO sproget over alle OO sprog. Man kan *alt* i C++. Inklusive
alle mulige måder at skyde sig selv i foden på.

Men anbefaling vil derfor være Java:
* det er et ægte OO sprog
* det er cross platform
* det er nemmere at læse end C++
* det er langt mere udbredt til server side internet programmering
  (JSP, servlets, EJB etc.)
* det er gratis
Avatar billede hsloth Novice
31. marts 2003 - 22:04 #3
arne_v>
Jeg tror ikke du får ret mange til at skrive under på at "C++ er OO sproget over alle OO sprog" selv vil jeg nok pege på sådan noget som Eiffel eller Smalltalk. (http://archive.eiffel.com/doc/manuals/technology/oo_comparison/page.html)
Avatar billede hsloth Novice
31. marts 2003 - 22:06 #4
Du kan også kigge lidt på scripting sprog som :

Perl og Python

Afhængigt af hvad du skal lave kan det være en nem og god vej at gå.
Begge er gratis og findes til Windows og Linux (og alt muligt andet)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 22:10 #5
Der er uden tvivl mere OO sprog end C++, men hverken Eiffel eller
Smalltalk er blevet mainstream programerings-sprog.

Efter at have argumenteret imod C#, VB, Delphi og C konkluderede
jeg jo også at der kun var C++ og Java tilbage. Der er naturligvis
snesevis (måske endda hundredevis) af specielle sprog.

Men ikke noget jeg finder relevant som svar på spørgerens spørgsmål.

Men jeg undskylder for lidt over-simplificerede betragtninger.
Avatar billede hsloth Novice
31. marts 2003 - 22:10 #6
Hvis man skal vælge mellem C++ og Java så ville jeg anbefale C++ da det er :

* det er et ægte OO sprog
* det er cross platform
* det er nemmere at læse end Java
* det er langt det mest udbredte programmeringssprog
* det er gratis

:-)

Min pointe er at om du vælger at bruge Java eller C++ er mere end smagssag end noget andet.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 22:11 #7
hsloth>

Når du nævner Perl og Python så hører Tcl vel også med.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 22:19 #8
Man kan skrive pænt C++, men sproget giver (bl.a. p.g.a. diverse
ting arvet fra C) mulighed for at skrive totalt ulæseligt
kode.
Avatar billede hsloth Novice
31. marts 2003 - 22:23 #9
arne_v>
I Java kan man også skrive noget der er totalt ulæseligt - jeg mener ikke der er nogen virkelig forskel på C++ og Java mht. læselighed

  -  Pæn C++ er nemmere at læse end sjusket Java  -
  -  Pæn Java er nemmere at læse end sjusket C++  -
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 22:27 #10
Java har ikke #define, Java har ikke direkte pointer manipulation, etc..

For morskab prøv og se noget af koden på:
  http://www0.us.ioccc.org/years.html

(ganske vist C men det meste af det compiler formentligt fint som C++)
Avatar billede hsloth Novice
31. marts 2003 - 22:37 #11
C og C++ har også goto, longjmp's , VARARG's, operator, (kommaoperatoren) og alt muligt andet som man kan bruge til at snavse sin kode til med, men det er man jo fuldstændig selv herre over om man vil, eller om man vil lave noget pænt og velorganiseret.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 22:40 #12
Så er vi fuldstændigt enige.
Avatar billede hsloth Novice
31. marts 2003 - 22:41 #13
Det tror jeg ikke . . .
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
01. april 2003 - 08:20 #14
Hvad er et objektorienteret sprog, og hvorfor er det bedre end andre? Jeghar kun "programmeret" i HTML og en smule PHP før, så jeg er en smule på bar bund.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 08:35 #15
Det er et meget stort spørgsmål.

Der er forskellige begreber inden for programmerings-sprog: procedural,
objekt-orienteret etc..

I dag er det in med objekt-orienterede programmerings-sprog.

I objekt orienterede sprog forsøger man at modellere virkelighedens
typer af objekter til klasser med egenskaber inklusive at være
specialisering af andre typer/klasser.

Det var 3 linier. Du kan finder 300 tykke bøger om emnet.

:-)
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
01. april 2003 - 08:59 #16
hsloth <- Kan du ike uddybe, hvorfor Perl og Python er noget for mig?
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
01. april 2003 - 14:03 #17
Jeg har lavet lidt research, og har fundet ud af, at Java er under licens fra Sun, så det er jeg ikke interesseret i.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 14:08 #18
Øh.

SUN ejer retten til Java.

Men development kit med compilere, libraries are gratis for alle
de platforme jeg kender.

Der er ingen restriktioner på brug eller noget.

Det eneste SUN har brugt ejerskabet af Java til er at forhindre
MicroSoft i at lave en ikke-kompatibel version af Java.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 14:11 #19
Perl, Python og Tcl er script-sprog og minder nok lidt om PHP
i syntax og funktion. Men PHP er et dedikeret sprog til at generere
web sider på server side. De 3 er til mere generelt brug.
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
01. april 2003 - 14:20 #20
Ups, OK :-)
Kan Perl, Python og Tcl det samme som fx. C++? Og hvad er forskellen på dem?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 14:27 #21
Lidt hen af vejen kan de det samme ja.

Men der er alligevel meget forskellige.

Et C++ program oversætter du til en native executable med
en compiler.

Perl, Python og Tcl bliver fortolket.

Med risiko for at at få ørene i maskinen (igen) så vil jeg tillade
mig at sige at:
  - script sprog som Perl, Python og Tcl gør sig bedst til
    små programmer
  - OO sprog som C++, Java og C# gør sig bedst til store
    komplekse programmer
Avatar billede hsloth Novice
01. april 2003 - 22:06 #22
arne_h>
Dine ører klarer sig i denne omgang :-)

figgifiggi>
Scripting sprog som Perl, Python og lignende er gode til at lave programmer til at løse mindre konkrete opgaver.

Sprog som C++ og Java, er noget vanskeligere at komme i gang med, men til gengæld er de egnede til at lave systemer til meget komplekse problemer.
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
01. april 2003 - 23:09 #23
En sidste uddybning inden der falder points:

Hvad er forskellen mellem de "små" sprog så?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 23:18 #24
Det var sgu et godt spørgsmål.

Hvad er forskellen på Ford, Opel og Toyota ?

Perl er nok mere udbredt end Python og Tcl.

Specielt til CGI scripts bruges der meget Perl.

Python skulle efter sigende (jeg kan ikke selv programmere i Python)
mere logisk strukturteret og mere objekt orienteret end de andre.

Python bruges bl.a. af Zope.

Tcl er vel mest kendt sammen med sin grafiske overbygning Tk.

Tcl bruges bl.a. i SourceNavigator fra RedHat og WebSphere 3 & 4 fra IBM.

Efter min bedste overbevisninge er tilhængere af alle 3 sprog
rimeligt fanatiske.

:-)
Avatar billede hsloth Novice
01. april 2003 - 23:18 #25
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
02. april 2003 - 08:10 #26
Tak for jeres kommentarer. Det har hjulpet mig lidt videre mod den, forhåbentligt, rette vej.