Avatar billede esd Nybegynder
31. marts 2003 - 13:50 Der er 10 kommentarer

Bruger rettigheder AD w2k sever

Jeg vil gerne tilføje en ekstra rettighed til alle brugere (authenticated users).
De skal have 'write' tilladelse til en enkelt ting under 'Properties'.
Det fungere godt nok hvis jeg går ind på hver enkelt bruger og sætter denne tilladelse, men det er jo noget besværligt, hvordan sætter jeg en sådan tilladelse på overordnet niveau?
Avatar billede webcon Nybegynder
31. marts 2003 - 14:17 #1
Det du skal gøre er, at delegere rettigheden på den OU´er hvor alle dine brugere befinder sig, istedet for hver bruger.
Avatar billede esd Nybegynder
31. marts 2003 - 14:23 #2
lidt mere uførligt...
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2003 - 14:24 #3
Kig på http://webguider.dk/w2kserver.asp der er en god indføring i Windows 2000 server.
Avatar billede esd Nybegynder
31. marts 2003 - 14:32 #4
schulze >> udemærket link men hvist ikke lige noget som det jeg søger.
Avatar billede svein Nybegynder
01. april 2003 - 13:48 #5
Til en "enkelt ting" hvor? Du sætter tilladelser under Properties - det er korrekt - men hvor? Forsøg at beskriv. Eller som "webcon" - deleger rettigheder!
Læs mere her om delegering:
http://www.svein.dk/windows2000/Administration/delegation.asp
Avatar billede renehansen Nybegynder
01. april 2003 - 15:28 #6
Hvordan giver man så en bruger ret til at indstallere uden at være admin, således at han kan installere nye programmer ???

Findes der en bog til Active Direcory der beskriver dette ?

Tror at et sådanne link ville være meget brugbart for dig også ESD, så derfor tillader jeg mig at poste dette i dit spærgsmål :)
Avatar billede esd Nybegynder
02. april 2003 - 17:10 #7
svein >> du er hvist på rette spor, men jeg kan ikke se, den bestemte property ,som jeg er interesseret i, når jeg benytter delegering af rettigheder.
Jeg gør følgende når jeg sætter rettigheden på hver enkelt bruger:
højre klik på JohnDoe i AD users and computers, klik properties, klik security (advanced er slået til), klik authenticated users, klik advanced, klik Add, klik authenticated users, klik properties, klik Allow udfor feks. Write Custom Attribute 1 .
Dette fungere fint, men ikke hvis jeg prøver at sætte det på et højere nievau end hver enkelt bruger.
Avatar billede esd Nybegynder
02. april 2003 - 18:06 #8
Det skal lige siges, at serveren er en Win2k advanced server med Exchange2k og den property jeg prøver at give tilladelse til at skrive i, høre under Exchange2k.
Avatar billede svein Nybegynder
03. april 2003 - 06:35 #9
Det er meget besværlig at hjælpe dig når du ikke vil/kan beskrive hvad du vil! Det er ikke sikkert delegering virker, men du må forsøge at beskrive i detail hvad du ønsker.
Det du starter med at beskrive er
Hvad er "Write" tilladelse under Properties?
Forsøg at beskrive:
Hvilke brugere skal have de tilladelser?
Har du samlet dem i en grupper?
Er det en eksisterende gruppe?
Skal de have en rettighed i Exchange? eller til brugere i Exchange??
Hvilken bestemt "property" skal de have?

Du skriver også:
"De skal have 'write' tilladelse til en enkelt ting under 'Properties'." Under Properties på hvad?
Avatar billede esd Nybegynder
07. april 2003 - 15:35 #10
svein >> min kommentar af 02/04-2003 mener jeg da er en meget god beskrivelse af hvad jeg prøver at gøre!?