Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 11:08 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Importering af J2ee

Jeg får et problem når jeg importere j2ee i min tomcat. jeg ligger den ind i lib til de andre jar jeg importere, men når jeg gør dette kan tomcat ikke finde mine classes??. Hvordan importerer jeg j2ee i tomcat??
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 11:10 #1
Nævn din j2ee.jar fil i din classpath
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 11:12 #2
Det gør du ikke.

Tomcat har alle de J2EE klasser den skal bruge.

Du skal kun sætte j2ee.jar i din build.

javac -classpath C:\j2sdkee1.3.1\lib.j2ee.jar *.java

hvis du builder command-line.

Eller tilføje jar-filen til dit projekt hvis du bruger IDE.

(måden man gør det på afhænger lidt af din IDE)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 11:16 #3
javac -classpath C:\j2sdkee1.3.1\lib\j2ee.jar *.java
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 11:19 #4
skal jeg skrive det i jsp filen, eller hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 11:22 #5
Nej.

Det er kun servlets du selv compiler.

JSP sider compiles af Tomcat.

Hvilken fejl får du når de deployer uden j2ee.jar ?
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 11:25 #6
der kommer en noclassdef error, den finder slet ikke j2ee.jar filen. Hvordan skal jeg gøre det. Er ikke 100 meter mester i jsp....
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 11:25 #7
Hvilken klasse kan den ikke finde ?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 11:38 #8
Hvis det har noget med mail at gøre downloader du java mail
kitte fra:
  http://java.sun.com/products/javamail/
og kopierer mail.jar til lib directoriet.
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 11:54 #9
Det er mail, så det vil jeg lige prøve...
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 12:06 #10
det virker stadig ikke. Der kommer stadig en noclassdef error. jeg har kopieret mail.jar ind i lib i tomcat, er der mere jeg skal ligge derind. Er der andre ting der kan fremkalde en noclassdef error??, der står det er javax activaton noget....
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 12:12 #11
Har du også genstartet Tomcat ?

Kan du poste den præcise fejl-besked som den vises i browseren ?
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 12:16 #12
det er linien i koden der hedder MimeMessage som den ikke kan finde. Det er så vidt den første linie i koden som har noget med mailklassen at gøre, før den laves der kun noget tekst og så properties
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 12:17 #13
Error: 500
Location: /bekraeftelse.jsp
Internal Servlet Error:
javax.servlet.ServletException: javax/activation/DataSource
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:508)
    at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
    at org.apache.tomcat.core.ServletWrapper.doService(ServletWrapper.java:405)
    at org.apache.tomcat.core.Handler.service(Handler.java:287)
    at org.apache.tomcat.core.ServletWrapper.service(ServletWrapper.java:372)
    at org.apache.tomcat.core.ContextManager.internalService(ContextManager.java:812)
    at org.apache.tomcat.core.ContextManager.service(ContextManager.java:758)
    at org.apache.tomcat.service.http.HttpConnectionHandler.processConnection(HttpConnectionHandler.java:213)
    at org.apache.tomcat.service.TcpWorkerThread.runIt(PoolTcpEndpoint.java:416)
    at org.apache.tomcat.util.ThreadPool$ControlRunnable.run(ThreadPool.java:501)
    at java.lang.Thread.run(Thread.java:536)

Root cause:
java.lang.NoClassDefFoundError: javax/activation/DataSource
    at SendEmail.opretEmail(SendEmail.java:43)
    at MedlemsKontrol.opretMedlem(MedlemsKontrol.java:24)
    at _0002fbekraeftelse_0002ejspbekraeftelse_jsp_89._jspService(_0002fbekraeftelse_0002ejspbekraeftelse_jsp_89.java:188)
    at org.apache.jasper.runtime.HttpJspBase.service(HttpJspBase.java:119)
    at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet$JspCountedServlet.service(JspServlet.java:130)
    at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet$JspServletWrapper.service(JspServlet.java:282)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:429)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:500)
    at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
    at org.apache.tomcat.core.ServletWrapper.doService(ServletWrapper.java:405)
    at org.apache.tomcat.core.Handler.service(Handler.java:287)
    at org.apache.tomcat.core.ServletWrapper.service(ServletWrapper.java:372)
    at org.apache.tomcat.core.ContextManager.internalService(ContextManager.java:812)
    at org.apache.tomcat.core.ContextManager.service(ContextManager.java:758)
    at org.apache.tomcat.service.http.HttpConnectionHandler.processConnection(HttpConnectionHandler.java:213)
    at org.apache.tomcat.service.TcpWorkerThread.runIt(PoolTcpEndpoint.java:416)
    at org.apache.tomcat.util.ThreadPool$ControlRunnable.run(ThreadPool.java:501)
    at java.lang.Thread.run(Thread.java:536)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 12:18 #14
javax.mail.internet.MimeMessage er i mail.jar !

Kunne du copy paste hele fejl-beskeden ?
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 12:22 #15
det er ligesom at den ikke helt henter de klasser
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 12:23 #16
Activation ligger i et separat framework:
  http://java.sun.com/products/javabeans/glasgow/jaf.html
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 12:23 #17
hvorfor skal man bruge den??
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 12:24 #18
Som indeholder activation.jar !
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 12:24 #19
java mail bruger den.
Avatar billede steinigumm Nybegynder
31. marts 2003 - 12:26 #20
godt ord igen.. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 12:47 #21
Det virkede ?

:-)
Avatar billede steinigumm Nybegynder
01. april 2003 - 11:57 #22
ja, det gjorde det sgu, tak for det..... Nu kører det uden problemer