Avatar billede dee_kay Nybegynder
28. marts 2003 - 22:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Submit ved salg i database

Hej alle... Jeg har lavet et projek hvor jeg har lavet en database med nogle forskellige biler og kunder. Jeg har samtidig en side hvor man får en liste udskrevet af de forskellige biler der ligger i databasen. Dertil kunne jeg godt tænke mig at få en knap ved hver bil med salg. Den skulle så få en over på salgssiden med informationerne fra den valgte bil. Jeg har vedlagt noget kode hvor jeg kom så langt jeg lige kunne, men ved ikke hvilken funktion jeg skal bruge.... På forhånd tak.

<?

$foresp=mysql_query("select bil_id, producent, model, motor, farve, aargang, km, antal, koebspris from biler order by producent");
while(list($bil_id, $producent, $model, $motor, $farve, $aargang, $km, $antal, $koebspris) = mysql_fetch_row($foresp)) {

echo "<b>Model:</b> $farve $producent $model fra $aargang<br>";
echo "<b>Motor:</b> $motor<br>";
echo "<b>Kørte kilometer:</b> $km <br>";
echo "<b>På lager:</b> $antal <br>";
echo "<b>Indkøbspris:</b> $koebspris <br><br>";

}
?></td>
<td>
<FORM METHOD="post" action="biler.php">
<INPUT TYPE="hidden" VALUE="tjek" NAME="tjek">
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Sælg bilen">
</FORM>

<?
$producent = $_POST["producent"];
$model = $_POST["model"];
$bil_id = $_POST["bil_id"];
$tjek = $_POST["tjek"];
if ($tjek == "tjek") {
mysql_query( ?? );

?>

//DENNIS
Avatar billede sukos Juniormester
28. marts 2003 - 23:02 #1
Altså en kunde kan ha' flere biler, og for hver bil skal der være en "sælgknap"?
Avatar billede sukos Juniormester
28. marts 2003 - 23:02 #2
Som går til siden hvor pris m.m. skal indtastes?
Avatar billede ahv Nybegynder
28. marts 2003 - 23:09 #3
Hvis dette er formen der skal komme til sæagssiden:

<FORM METHOD="post" action="biler.php">
<INPUT TYPE="hidden" VALUE="tjek" NAME="tjek">
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Sælg bilen">
</FORM>

Så ville jeg lave noget lignende:

<FORM METHOD="post" action="biler.php?id=<?php echo $id ?>">
<INPUT TYPE="hidden" VALUE="tjek" NAME="tjek">
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Sælg bilen">
</FORM>

Dette forudsætter du har gemt $id så i din while løkke skal du lave noget med $bil_id = $id

På din salgs side kan du så trække dataer ud fra netop denne bil da jeg regner med at bil_id er unikt så henter du informationer om bilen på salgssiden med noget ala:

$foresp=mysql_query("select * from biler where bil_id='$_GET[id]' order by producent");
Avatar billede ahv Nybegynder
28. marts 2003 - 23:09 #4
Det skulle have været et svar.
Avatar billede ahv Nybegynder
28. marts 2003 - 23:11 #5
Den sidste linie kode jeg lavede skal være:

$foresp=mysql_query("select * from biler where bil_id='$_GET[id]'");
Avatar billede dee_kay Nybegynder
29. marts 2003 - 02:57 #6
Jeg har prøvet at sætte din sætning ind, men det ser ikke rigtig ud til at fungere :-/ Den laver en enkelt knap der hvor jeg har sat koden ind og knappen er "død"...?? Nogle forslag... Tror det er når jeg skal lave noget med $bil_id=$id at det går galt... ?-?
Avatar billede ahv Nybegynder
29. marts 2003 - 09:26 #7
Hvis det her er den kode du havde forestillet dig skulle være hoved siden med alle bilerne:

<?

$foresp=mysql_query("select bil_id, producent, model, motor, farve, aargang, km, antal, koebspris from biler order by producent");
while(list($bil_id, $producent, $model, $motor, $farve, $aargang, $km, $antal, $koebspris) = mysql_fetch_row($foresp)) {

echo "<b>Model:</b> $farve $producent $model fra $aargang<br>";
echo "<b>Motor:</b> $motor<br>";
echo "<b>Kørte kilometer:</b> $km <br>";
echo "<b>På lager:</b> $antal <br>";
echo "<b>Indkøbspris:</b> $koebspris <br><br>";

}
?></td>
<td>
<FORM METHOD="post" action="biler.php">
<INPUT TYPE="hidden" VALUE="tjek" NAME="tjek">
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Sælg bilen">
</FORM>

så skal den vel kun være

<?

$foresp=mysql_query("select bil_id, producent, model, motor, farve, aargang, km, antal, koebspris from biler order by producent");
while(list($bil_id, $producent, $model, $motor, $farve, $aargang, $km, $antal, $koebspris) = mysql_fetch_row($foresp)) {

echo "<b>Model:</b> $farve $producent $model fra $aargang<br>";
?>
<FORM METHOD="post" action="biler.php?id=<?php echo $bil_id; ?>">
<INPUT TYPE="submit" name="salg" VALUE="Sælg bilen">
</FORM>
<?php
}
?>

Så burde den kun skrive farve producent model og årgang ud for hver bil også en salg knap til hver bil. Her kan man jo så trykke og på din salgsside kan du så hive dataerne ud for netop den bil med:

$foresp=mysql_query("select * from biler where bil_id='$_GET[id]'");