Avatar billede jlk Nybegynder
14. november 2000 - 19:13 Der er 14 kommentarer

Updatere DB men nye værdier fra checkbox

Har en editside hvor jeg har en del checkboxe og skal læse i db om de er checked eller ej. Der skal man så derefter kunne vælge om de skal være hakket af eller på og så skal der laves en update af db. Hvordan gør jeg det ???
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:30 #1
ok,

på editsiden laver du nogle udtræk fra din database som tjekker om den enkelte checkbox er checked:

eks:

If rs(\"felt_i_base\")=\"checked\" Then
  Response.Write \"<input type=checkbox name=navnet value=rs(\"felt_i_base\") checked>\"
Else
  Response.Write \"<input type=checkbox name=navnet value=rs(\"felt_i_base\")>\"
End If

Når denne side submittes tjekker du hvilke der har value og updater databasen med nyt value......

/LP

Avatar billede jlk Nybegynder
14. november 2000 - 19:50 #2
Ok..

If RS(\"felt\") = \"Ja\" Then
Response.write \"<input type=\'checkbox\' name=\'sym8\' value=\'\" & RS(\"felt\") &\"\' checked>\"
Else
Response.write \"<input type=\'checkbox\' name=\'sym8\' value=\'\" & RS(\"felt\") &\"\'>\"
End if

Det er ok - men hakker jeg en af dem af eller på trækker den ikke den nye værdi med - hvorfor gør den ikke det ??
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:55 #3
hmmm, det er lidt svært at sige.......jeg skal nok se den kode som henter værdierne og indsætter dem.....
Avatar billede jlk Nybegynder
14. november 2000 - 19:57 #4
Kan man ikke bare bruge request.form ??
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 20:00 #5
jo vist du post\'er.......jeg vil dog anbefale dig blot at bruge:

Request(\"feltnavn\")

som sikrer dig at du får værdien uanset om du post\'er eller get\'er
Avatar billede jlk Nybegynder
14. november 2000 - 21:32 #6
Laver jeg en response.write request(\"felt\") på gemmesiden henter den KUN det der kommer fra databasen ikke nogen ændring hvis man hakker noget af.....
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 22:01 #7
kan du ikke vise mig din kode som requester fra den editside, ellers har jeg lidt svært ved at hjælpe dig....
Avatar billede sp Nybegynder
14. november 2000 - 22:30 #8
Jeg bruger noget lign. i mit forum:

if Request(\"feltnavn\")=\"Ja\" then
feltnavn=1
end if

Sql =  \"UPDATE tabel1 SET felt=1 WHERE o.s.v.

SQL = \"INSERT INTO mailingliste(feltNavn) values (\" & feltNavn & \")
Conn.execute (SQL)

Feltet i databasen skal så oprettes som et JA/NEJ-felt.

<form>
<input type=checkbox name=feltnavn value=\"Ja\" <%=checked%>>
</form>

Efter du har trukket det ud af databasen
if RS.feltnavn= True then
checked=\"checked\"
end if

vh Søren Peter
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 22:32 #9
det er så kun i access man kan oprette ja/nej felter, i det lidt større databaseløsninger findes ja/nej ikke og dermed bør man bruge 0/1 eller 1/2 istedet....
Avatar billede sp Nybegynder
14. november 2000 - 22:47 #10
Ja så bruger man 1/2 felter...
Avatar billede sp Nybegynder
14. november 2000 - 22:48 #11
eller 0/1
Avatar billede zyber Nybegynder
15. november 2000 - 08:44 #12
Man bruger kun 0/1, aldrig det andet der er foreslået.
Avatar billede sp Nybegynder
15. november 2000 - 12:07 #13
hmmm. nu har jeg ikke prøvet det. Jeg bruger selv acces 97 med JA/NEJ-felt..Men jeg har læst at et felt sagtens kan have en værdi som:
0,1,2,3 o.s.v. Så man kan faktisk godt have flere værdier. Og Det kan også lade sig gøre at bruge et almindeligt tekstfelt...

vh Søren
Avatar billede lp Nybegynder
15. november 2000 - 12:13 #14
det kommer jo an på hvordan man laver sin opgave....

zyber>>
jeg bruger 1/2 i nogen tilfælde........det er fordi jeg har nogle primære felter i min database som ikke må være null værdi......så kan jeg jo ikke sige at nej er 0 vel.........
og som sp også skriver er det muligt at kunne skrive 3, 4, 5, hvis der pludselig blev nødvendigt.
I netop disse sager er der ikke korrekt/forkert - det er et spørgsmål om hvorledes opgaven gribes an.....hvis 1/2 dokumenteres er der jo ikke noget forkert i det vel......

men tilbage til pointen i dette spm:
lad os se noget mere kode jlk så vi kan hjælpe dig....