Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 10:35 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg pille ved?

Jeg har følgende
Bundkort: MSI MS-6585 (648 Max)
CPU:      P4 2.4GHz Nortwoord fsb533
Performance 512MB    184pins/64bit(72bit)/7,5ns/3. Parts

Hvad skal jeg så pille ved??
Hvad er nemmest?
Hvad er sikrest?

Jeg giver point til den person som kommer med et råd der gør at jeg kan overclocke min pc, og min pc skal køre stabilt ved denne nye hastighed!!!
Avatar billede mafio Nybegynder
27. marts 2003 - 10:39 #1
har du prøvet fra bios en?
Avatar billede human Nybegynder
27. marts 2003 - 10:40 #2
Du kan formentlig godt OC dine ram. Du kan læse om det her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/03/25/5370377
http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/8
Det er 2 rigtig gode artikler, som jeg ved andre folk har fået glæde af.

Mht. til din processor skulle du gerne kunne OC den med mindst 400MHz, der skal du ind og pille ved din FSB'en i BIOS. Og måske vcoren, men til at starte med, lad den stå på auto.

Du har ikke vist hvilket GFX-kort du har i tilfælde af du vil OC det lidt.
Fortæl hvilket du har hvis du vil OC det, så finder jeg et program til dig.
Avatar billede robotten Praktikant
27. marts 2003 - 10:41 #3
Overclockede min cpu, ved at gå ind i bios og vælge en højre frekvens. Skruede lige så stille op for clockfrekvensen, indtil den begyndte at blive ustabil. Det er med en p3 866, der kom op på 975 mener jeg at huske. Har kørt stabilt uden problemer siden.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. marts 2003 - 10:41 #4
du vinder ikke ret meget ved at OC en P4, ikke i forhold til en AMD, men ellers må det kunne lade sig gøre at ændre fsb i bios.
Avatar billede human Nybegynder
27. marts 2003 - 10:42 #5
Det er sikkert nok at at overclocke din CPU, så længe du holder øje med varmen på den. Men så længe du ikke overclocker den mere end jeg har skrevet burde det være sikkert.

Mht. til RAM, der skal du være lidt mere forsigtig.
Avatar billede mafio Nybegynder
27. marts 2003 - 10:44 #6
Hvilken køler har du?
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2003 - 10:51 #7
human's henvisning er en meget god artikel. Vil nu ikke kalde det overclocking, men mere en optimering af dine RAM, men jeg vil da stadig anbefale det, da du kan hente rimelig meget hastighed, ved at have dine RAM optimeret rigtigt.
Det bedste er at hæve din FSB med 1 mhz ad gangen (hvis det er muligt i  din BIOS), og så bare blive ved til den blir' ustabil.
Du skal bare huske at når du hæver din FSB er det ikke kun din CPU du clocker, men også resten af systemet (PCI, AGP, RAM).
Jeg kender ikke dit bundkort, men på nogle modeller, er det muligt at låse PCI og AGP, så de kører den sammen frekvens, og derved ikke ændre sig, når du hæver FSB'en.
HUSK: det er super vigtigt med go' køling på din CPU. Hvis du synes at din PC blir' ustabil alt for hurtigt, er det muligvis fordi du skal have noget bedre kølling på din CPU. Go' kølling på dit chipsæt kan jeg også anbefale, specielt når du clocker din FSB.
Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 10:53 #8
jeg har endnu ikke leget med bios, jeg om jeg ved at det primært er derfra det skal gøres.
jeg har bare hørt så meget om hvad der skal øges om pilles ved, nu ville jeg bare have klare linjer inden jeg begyndte at lege med det

min køler er denne
http://www.mariendals.dk/shop/item.asp?id=1051
test af den her:
http://www.tweak.dk/test124.php
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2003 - 10:54 #9
human - det er ikke muligt kun at clocke sin CPU da det er en P4.
Hvis du kun vil clocke din CPU, skal den være låst op, før du kan ændre på multiplieren. Dette er muligt på en AMD, hvis man har låst den op, eller har været heldig at få fat i en der er låst op fra ny
Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 10:54 #10
jeg har artic silver på cpu'en og ligenu ved standart pc kørsel med nogle små programmer i baggrunden er min cpu 34 grader
Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 10:58 #11
mit grafikkort er et:
Palit Microsystems Daytona GeForce4 Ti4200 TV-Out
Max Resolution: 2048 x 1536 pixels
Memory: 128MB DDR-RAM
Chip: nVIDIA GeForce4 Ti 4200
RAMDAC: 2x350MHz
Type: AGP x4/x8
Connector: 15pin D-sub / TV-Out
Warranty: 2 Years
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. marts 2003 - 11:03 #12
frem for at OC ville det nok være bedre at sætte mere ram i så den ikke virker som en flaskehals.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2003 - 11:04 #13
Her er en go FAQ om overclocking:
http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm
Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 11:07 #14
jeg har lige købt 512kingston, men de kan ikke lide hinanden (mine performance og de nye kingston), men jo jeg har da overvejet at købe nogle flere ram
Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 11:09 #15
jeg mangler stadig en guide til netop MIT bundkort + mine ram.

er der ikke nogen som har erfaringer med nogle af dem?
f.eks kan jeg sagtens ændre fsb? eller skal jeg hellere tage fat på min multiplier
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. marts 2003 - 11:13 #16
prøv at eksperimentere med fsb og se hvor meget du kan OC inden den går ned.

går den ned og du ikke kan komme videre skal du resætte din bios.

brug evt. Scisandra til at teste OC i Windows
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2003 - 11:14 #17
Der findes ikke nogen guide for lige præcis dit udstyr. Du blir nød til at læse noget om generel overclocking, og så finde ud af, hvad der mere præcist er godt for dit system.

Alle de seneste Intel CPU’er(fra PII 350Mhz og op) har været multiplier låst. Det betyder at man ikke kan ændre multiplieren(gangefaktoren) uanset hvad man gør. For at overclocke må man øge Front Side Bus(FSB). Der bliver stadig lavet ganske få CPU'er til f.eks. testformål, som ikke er låste. Men regn ikke med at du kan få fingrene i sådan en.
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
27. marts 2003 - 11:18 #18
det ligger sådan ejg har en 1800 northwood så jeg lytter med og har hørt at min kan clockes til 2,4 med standard køler
Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 11:21 #19
FUZZY LOGIC er programmet som følger med MSI bundkort og det skulle automatisk kunne overclocke en pc, men når jegtrykker på knappen så fryser min pc efter kun 3 sekunder, og så står den bare.
skal jeg så genstarte og prøve igen?
har programmet lavet hvad det skal?
nogle som kender til den korrekte fremgangs måde?
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. marts 2003 - 11:25 #20
hvilket OS bruger du, Win2k, WinXP eller andet?
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2003 - 11:28 #21
hpdenmark --> at clocke en P4 fra 1800 til 2400 med standard køling tror jeg næppe kan lade sig gøre. Ihvertfald ikke hvis du ha' et stabilt sysstem.

narkona --> Hvis du vil clocke din PC, vil jeg altså anbefale dig at læse lidt om OC gendrelt, for at få lidt forståelse for det. Ellers tror ikke din gevinst vil være speciel stor. Det det handler om er, små justeringer i dit system. Alt dette handler simpelthen om at teste og teste og teste etc.
Indtil du er tilfreds med dit stabile system.
Dette er noget der kan tage dage, og ikke bare noget man sætter et program til at klare for sig.
Du bestemmer selvfølgelig selv, men det er bare et godt råd
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. marts 2003 - 11:34 #22
Avatar billede mafio Nybegynder
27. marts 2003 - 11:36 #23
narkona>> du kan ikke pille ved din multiplier, da intels er låst.. Men du skal bare starte med at forhøje din fsb med 10 i starten eg derefter skal du lidt af gangen forhøje den, med eks. 3 af gangen... Men husk når du kan se den kører stabil!!! ja så skal den lige være tændt i nogle timer f.eks 10timer..
Avatar billede mafio Nybegynder
27. marts 2003 - 11:39 #24
kører det godt efter det og dit temp ikke syger af, ja så er du klar!!! Ville mene at du i første omgang ikke skal pille ved dine RAM, da du godt kan blive forvirret.....
Avatar billede robotten Praktikant
27. marts 2003 - 11:44 #25
Længe leve Pentium og deres "burn proof" *s*
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2003 - 11:49 #26
mafio --> Det er jo det jeg har prøvet at forklare, hvis du kigger lidt længere oppe i tråden :o)
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
27. marts 2003 - 11:50 #27
ok har ikke prøvet men har hørt det jeg syntes ikke personligt at det er nødvendig at oc en 18 eller op efter jeg tror ikke på at der er nogen der har behov for det ud over bare prøve det
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2003 - 12:34 #28
Jeg vil nu heller ikke men at man OC fordi det er et behov, men mere fordi det er en sport.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. marts 2003 - 12:39 #29
phatlasse> ja, man vil jo altid lige prøve grænserne af :o)
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
27. marts 2003 - 13:09 #30
ja ok det kunne da være fedt hvorstærkt man kan få den til at køre men det kan da kun være for sportens skyld
Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 14:22 #31
nu kører den som 2570, så lidt gav det da at ændre på fsb, den gik fra 133 til 142.
men dog ikke via fuzzy logic, det fatter jeg stadig ikke at bruge.
er det andet som jeg kan pille ved.
eftersom jeg laver backup af mange af mine dvd film, så skal jeg have noget som kan klare så mange frames som muligt pr/sec, så er der flere tweaks som jeg kan benytte mig af??
Avatar billede mafio Nybegynder
27. marts 2003 - 16:39 #32
Gi den lidt mere som i fsb eks. 150 og se om det holder, gør det det, ja så skal du ikke pille ved noget i første omgang... og husk at lade den køre ud i et døgn..

ps: ved 150fsb for du den oppe på 2.7ghz, synes det er fint i første omgang...
Avatar billede narkona Praktikant
27. marts 2003 - 16:42 #33
jeg lod fuzzy logic køre og den kom op på 2900mhz!!! så genstartede den, men itet kom frem, så jeg måtte resette igen. gid den dog bare kunne have holdt de 2900mhz
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2003 - 16:47 #34
2900mhz !! - så er du også op på en FSB på 180 - ikke noget at sige til at det blir' ustabilt.
Avatar billede bauner Nybegynder
21. maj 2003 - 17:14 #35
www.tweakup.dk er der flere der kører med en FSB på 149MHz stabilt. Selv kører jeg 153 på min P4 2.53GHz (2910MHz). Det er på et Asus P4PE GB/F/SATA. På mit gamle Soltek 85ERV2 var grænsen de 148MHz.