Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
27. marts 2003 - 09:41 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

TOP 10 /sotering

2 gang lykkens gang..... Den korrekte opgave.

jeg skal have lavet et udtræk fra en access "database" som deler sig over 3 tabeller.Fangst Fanger og art.
Til at beregne vores klubmester skal vi have lavet en query som laver en TOP 10 over de 10 mest point givende fisk som en fisker har fanget uanset art.
(bagefter skal denne query bruges til at lave en rapport med en point SUM af deres fangster.
hvis der er nogle som kan klare denne opg. i samme omgang i selve query'en eller i en ny qeryen falder en god klat point mere.... )

indtil videre har jeg sat følgende sammen....
SELECT Fanger.Navn, Fangst.Fangetfisk, Fangst.Point
FROM (Fanger INNER JOIN Fangst ON Fanger.Navn = Fangst.Fanger) INNER JOIN Art ON Fangst.Fangetfisk = Art.Navn
ORDER BY Fanger.Navn, Fangst.Point DESC;

denne viser alle fisk som personerne har fanget soteret efter point, men jeg ønsker kun at se de 10 størreste soteret efter point.

Håber i vil og kan hjælpe.....
PS. jeg har muligheden for at sende DB'en, hvis det kan hjælpe. lavet i Access til (office 9 / office 10)

//Flyfish.dk
PS. på grund at jeg dummede mig før gør jeg lige point summen noget større, sådan ingen skal føle sig snydt.
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
27. marts 2003 - 09:43 #1
rettelse til mine dårlig sprog kontrol:
denne viser alle fisk som personerne har fanget soteret efter point, men jeg ønsker kun at se de 10 størreste soteret efter point som hver person har fanget.
Avatar billede juks Novice
27. marts 2003 - 09:45 #2
du kan vælge top 10 inde i forspørgelse designvisning ,
ellers send mail til jhc-it@mail.dk
Avatar billede ahv Nybegynder
27. marts 2003 - 09:48 #3
SELECT Top 10 Fanger.Navn, Fangst.Fangetfisk, Fangst.Point
FROM (Fanger INNER JOIN Fangst ON Fanger.Navn = Fangst.Fanger) INNER JOIN Art ON Fangst.Fangetfisk = Art.Navn
ORDER BY Fanger.Navn, Fangst.Point DESC;

prøv dette.
Avatar billede ahv Nybegynder
27. marts 2003 - 09:50 #4
SELECT TOP 10 Fanger.Navn, Fangst.Fangetfisk, Fangst.Point
FROM (Fanger INNER JOIN Fangst ON Fanger.Navn = Fangst.Fanger) INNER JOIN Art ON Fangst.Fangetfisk = Art.Navn
ORDER BY Fanger.Navn, Fangst.Point DESC;

Det TOP 10 der fortæller hvor mange resultater du vil have ud af databasen.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
27. marts 2003 - 10:38 #5
Jeg vil gerne se databasen, min e-mail er:
oz1bua@wanadoo.dk
Vh Henrik
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2003 - 14:56 #6
Top 10 will only give the first 10 records, NOT for each user!
Avatar billede henrik13 Nybegynder
29. marts 2003 - 14:57 #7
Terry
på dansk jeg sidder og roder med den nu
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2003 - 15:04 #8
henrik
Top 10 viser kun de første 10 records, ikke de første 10 for hver person, selv om du bruger ORDER BY Fanger.Navn, Fangst.Point DESC
Avatar billede henrik13 Nybegynder
29. marts 2003 - 15:08 #9
Tak terry
Det var lige det jeg sad og rode med.
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
29. marts 2003 - 16:38 #10
Til jer alle tak for de forløbelig svar, desværre er der ingen af dem som løser problemet (8-C  men håber stadig at høre fra flere folk.
jeg overvejer ligenu at programer en macro og se om jeg ikke på den måde kan "fuske" det til at virke ellers kan det være at det er noget union der skal laves.

TO Terry
Can I still email the database to you ?? and will you give it a try ?
it semes that you know a bit about Access DB  from the others SPM I have been reading in.
Best Regards flyfish.dk
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2003 - 17:45 #11
eksperten@santhell.dk
I will take a look when I have five minutes free
Avatar billede terry Ekspert
08. april 2003 - 17:38 #12
Solution:
In VBA code loop through all Fanger then selecting top 10 for each Fanger  INSERT into a temp table. temp table gets deleted before this is done. Then it sjust a case of making a query which GROUPS by Fanger and SUMS Point.

It could "maybe" be done in one SQL but thats NOT my hot area :o)
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
08. april 2003 - 17:42 #13
Tak for hjælpen til alle
Avatar billede terry Ekspert
08. april 2003 - 17:51 #14
selv tak, and good fishing :o)