Avatar billede lasse-b Nybegynder
26. marts 2003 - 18:14 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

gem variabler på diskette + slet fil fra Flash

Hej alle.
Jeg fik tidligere svar på, hvordan jeg kan gemme variabler på en computer fra Flash.
Nu er jeg her så igen (og nej, jeg er IKKE fra Biva!)

Jeg sidder med et projekt, som skal køre fra en exe-projector (som jeg så herefter vil kalde "Flash-programmet") på en computer uden forbindelse til nettet.

Jeg vil gerne i kontakt med en haj, som kan programmere følgende for mig:

1. Jeg skal læse en tekstfil, som et andet program (i forbindelse med USB-porten) har oprettet til mit Flash-program.
Når jeg har læst filen skal den slettes eller Flash-programmet skal ændre værdien i tekstfilen.
Filen skal ligge i en mappe på computernes skrivebord sammen med Flash-programmet. Den andet program opretter påny tekstfilen, Flash-programmet læser den, sletter den osv osv.

Det var mit første problem. Næste er:

2. Jeg skal gemme en række variabler sætvis på computeren (eks. variable1 == true, varabel2 == true, variabel3 ==false osv optil ca. variabel95)

Når brugeren ønsker det, skal disse varabler kunne findes frem fra en form for arkiv. Man har altså et arkiv over samtlige variabelsæt, f.eks. sorteret efter den dato de er gemt eller brugeren der har gemt dem. Variablerne skal herefter danne grund for en grafisk visning af variablerne i Flash-programmet.

Arkivet af gemte variabel-sæt skal kunne overføres til en CD, så placeringen skal være kendt - altså i programmets mappe på skrivebordet...

Det var sådan lige de tanker jeg har. Hvad det skal bruges til er vist ikke så interessant lige her. Jeg håber, det er nogenlunde muligt at se, hvad det er jeg har behov for.

Mit mål er at komme i kontakt med en haj som er frisk give en hånd med at få færdiggjort et projekt - gerne efter en fast pris eller hvordan det kan passe...

Håber at høre fra hajen...

/Lasse
lasse@bekker.dk
Avatar billede thulstrup Nybegynder
27. marts 2003 - 09:09 #1
1. Du kan med Flash læse fra en tekstfil. Du kan IKKE med Flash oprette/skrive til/slette en tekstfil.

2. Som jeg også mener du fik at vide i dit forrige spørgsmål, kan du bruge SharedObjects til at gemme dine variabler:

mySO = SharedObject.getLocal("test");
mySO.data.variabel1  = true
mySO.data.variabel2 = true
mySO.data.variabel3 = false
for (a in mySO.data) {
    trace(a+": "+mySO.data[a]);
}

Fra actionscript.org:
http://www.actionscript.org/tutorials/intermediate/SharedObjects/index.shtml
Avatar billede lasse-b Nybegynder
27. marts 2003 - 10:20 #2
Hej igen.
Jeg forstod på en anden bruger her på eksperten, at det MÅSKE var muligt at knække nødden ved hjælp af C++ eller en anden form for programmering.

Så jeg vil frygtelig gerne have helt klarhed over, OM det kan lade sig gøre, derefter hvordan... :-)

Håber som sagt stadig....

/Lasse
Avatar billede alexander_j Nybegynder
27. marts 2003 - 15:15 #3
Umiddelbart vil jeg sige opgiv det!

Hvis du alligevel insisterer, så er der 3 muligheder for at gemme til en seperat textfil på fx A-drevet:

1) Du kan gemme i en textfil inde fra flash's eget udviklingsmiljø - men det er ikke videre anvendeligt, da dine brugere formodenligt ikke har flashprogrammet installeret og formodenligt ikke gider se din side inde fra flashmx - her er et link om fænomenet: http://www.actionscript.org/tutorials/intermediate/save_a_local_copy_of_file/index.shtml

2. Du kan fx via ASP/PHP/coldfusion gemme i en textfil på en webserver og derefter downloade denne fil via normal html/javascript eller lignende(kan gøres inde fra din flashside)! Kræver server med understøttelse af serverscript - heller ikke det smarteste, men nok den bedste mulighed!

3. Du kan med garanti med c++ eller lignende omprogrammere flashplayeren eller programmere et plug-plugin som kan klare ærterne, men det er spørgsmålet om det er det værd :-)
Avatar billede paask Nybegynder
27. marts 2003 - 16:33 #4
Du kan komme lidt henad vejen med en fscommand med value 'save'. Virker dog kun i Flash 5, ikke MX som jeg kom til at skrive her:

http://www.eksperten.dk/spm/223655

Måske det kan give lidt hjælp?
Avatar billede lasse-b Nybegynder
27. marts 2003 - 23:46 #5
Hej Alexander,
Din løsning nr. 3 lyder fornuftig. Ved du - eller nogen - hvordan det kan løses?

I så fald vil jeg nemlig vældig gerne i kontakt med dem. Oprop oprop oprop!!! :-)

Håber meget at høre fra nogen - da tiden efterhånden er knap med projektet...

/Lasse
Avatar billede barklund Nybegynder
27. marts 2003 - 23:56 #6
Den sidstnævnte løsning som alexander foreslår er et mindre programmeringsprojekt som vel ville tage et mellemstort firma et års tid at udvikle - og det vil vel koste op omkring 10 millioner til at starte med.

Det er en KÆMPE opgave. :)
Avatar billede barklund Nybegynder
27. marts 2003 - 23:57 #7
For flashplayeren er ikke åbent format - kun SWF, så man ville være tvunget til at starte helt forfra... :)
Avatar billede lasse-b Nybegynder
28. marts 2003 - 10:53 #8
Hej igen.
Tænke tænke tænke ... nej, jeg tror sgu ikke vi kan bruge 10 millioner på det... Øv!

Det ser jo ud til, at jeg er nødt til at droppe idéen. Er der nogen alternativer. Kan fx. Director loade swf-filer og gøre arbejdet?

Hm, ja ellers gør jeg som Alexander siger, opgiver... :-)

Jeg får nok ikke mere ud af sagerne her, så jeg vil tænke i nye baner.
Læg gerne points ind...

/Lasse
Avatar billede barklund Nybegynder
28. marts 2003 - 13:02 #9
Director kan gøre det hele!

Jeg kan ikke hjælpe dig, da jeg intet aner om Director, men den kan så vidt jeg er orienteret alt, hvad der er påkrævet til denne løsning - og den kan inkludere flash-filerne direkte...

Ellers kan du pakke din fil ind i nogle af de kendte 3rd party tools, der udnytter SWF's åbenhed, for eksempel SWF Studio (har stor glæde af den) eller Screenweaver
Avatar billede lasse-b Nybegynder
28. marts 2003 - 13:36 #10
Hej igen.
Vil det sige, at jeg kan løse problemet ved at anvende de programmer du nævner? Altså at jeg både kan slette/rette i en eksisterende tekstfil og alt jeg kan gemme variabler på fx. skrivebordet i en eller anden form?

Ved du/nogen, hvem der kan hjælpe mig med den slags?

/Lasse
Avatar billede pyroman Nybegynder
29. marts 2003 - 15:54 #11
Hvis du mener 3rd party programmerne kan du jo prøve at gå ind på deres hjemmesider:

http://www.northcode.com/products/swfstudio/index.html
http://www.screenweaver.com/

Og du kan finde en masse informationer om Diector her:

http://www.macromedia.com/software/director/

Og du kan jo ellers finde en masse hjælp herpå eksperten hvor der våde er en kategori til 3rd party programmerne og til director...

/Filip
Avatar billede barklund Nybegynder
30. marts 2003 - 17:21 #12
SWF Studio kan jeg hjælpe dig med... Du kan hente en trial og lege med, så giver dig mulighed for at lave applikationer, der dog kun kan anvendes i 24 timer efter du har genereret dem, så du kan ikke anvende dem ud over det. Det er dog ikke så dyrt men derimod super anvendeligt. Deres v2.0 er lige kommet, og den er super, deres fora er fremragende og som oftest får man svar af northcode selv indenfor 24timer efter man har stillet et spørgsmål.
Avatar billede barklund Nybegynder
10. april 2003 - 12:51 #13
Sker her mere?
Avatar billede lasse-b Nybegynder
10. april 2003 - 13:08 #14
Ups, den gled i glemmebogen.

Jeg opgav i første omgang at få gemt de pokkers variabler. Men jeg har stadig problemet, så til næste version vil det være super, hvis jeg kan finde en løsning...

Findes der nogen her, der har arbejder freelance med den slags, som jeg kan trække på? Målet er at gemme de variabelsæt og kunne finde dem frem igen - faktisk som en database, men uden forbindelse til nettet...

/Lasse
Avatar billede alexander_j Nybegynder
10. april 2003 - 13:28 #15
Hva' var spørgsmålet egentlig? Er det besvaret? og isåfald af hvem?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
10. april 2003 - 13:31 #16
Men så er det jo bare lokalt du skal gemme, så er shared object fint til formålet!

I mit lille skriveprogram er det muligt at gemme lokalt via shared object! - det eneste problem er at det kun kan hentes fra flash selv!

eks. link: http://home19.inet.tele.dk/sirvival/stavgodt.html
Avatar billede laseb Nybegynder
23. april 2003 - 13:54 #17
Tilbage fra påskeferie:

Jak-wak kiggede på tingene for mig, men vurderede, at det ikke var muligt at håndtere så store mængder data via Shared objects. Sammen med problemet, at det ikke gemmes i en database, og ikke kan findes frem umiddelbart.

Det drejer sig om ganske mange personer, der hver især gemmer op til ca. 300 variabler i deres navn, om som senere skal kunne finde dem frem igen.

Men det haster ikke længere, da vi har udskudt problemet til næste version. På det tidspunkt vil det være lykken at have kontakt til en freelancer der har en løsning...

Hvis der ikke lige dukker mere op her, vil jeg lukke og gi points til de der lægger svar ind...

/Lasse
Avatar billede barklund Nybegynder
23. april 2003 - 14:01 #18
Så lægger jeg et svar... Hvis du ønsker at give mig point :)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
23. april 2003 - 16:20 #19
tjaeh måske
Avatar billede alexander_j Nybegynder
17. juni 2003 - 22:50 #20
barklund--> svar?
laseb--> lukke?
Avatar billede barklund Nybegynder
18. juni 2003 - 09:45 #21
Hov :)
Avatar billede barklund Nybegynder
17. juli 2003 - 17:13 #22
Tarker for point... SWF Studio har forresten også et ADO-plugin som muliggør skrivning til/læsning fra en .mdb-fil - altså som en database.