Avatar billede happysam Nybegynder
26. marts 2003 - 15:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

JAVA eller VB ??

Vi sidder i vores projekt gruppe og diskuter om vi skal forlade vores nuværende program rings sprog JAVA til fordel for Visual Basic.

Hvad for og imod?

Baggrunden for vores overvejelser er at mange ting simplificeres ved at bruge VB. F.eks. Grafer og kommunikation med vores eksterne AD-konverter der har driver til VB, men ikke JAVA.

Vi har hørt en del "nørd" :-) kritik af VB om at det ikke er rigtig programmering osv. men hvad er de konkrete problemer med VB.
I vores projekt hvor vi arbejder med realtime video og analog data opsamling er OS Windows så vi benytter ikke JAVA's stor fordel i det at er platforms uafhængigt.

På forhånd tak

En stud. Gruppe på aalborg universiet
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 15:25 #1
Hvis I har en driver til VB til noget hardware I skal brug og hvis I
er ren Windows og det vigtifste er at få programmet til at virke
ikke at lære en masse om programmering, så skal i vælge VB !
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 15:27 #2
VB6 er ikke et sprog med helt de samme features som C++/C#/Java.

VB.NET er meget anderledes and VB6 og skulle efter sigende være
et fuldblods OO sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 15:28 #3
Hvis I bruger VB6 så kunne I vælge at skifte til java for at lave noget
mere objekt orienteret.

Men det kan blive et helvede at få det hardware forbundet.
Avatar billede olila Nybegynder
26. marts 2003 - 15:36 #4
Driver til VB?? Lyder meget mystisk.
Er det ikke bare en dll? Man kan også benytte dll'er fra Java. No problemo.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 15:42 #5
Hm.

Kan godt give multi problemos !

Fordi medmindre den DLL er specialt lavet til kald fra Java, så skal
der laves en C wrapper i en anden DLL.
Avatar billede olila Nybegynder
26. marts 2003 - 15:45 #6
Det vidste jeg ikke.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 16:09 #7
Når man skal bruge `JNi så foregår det på den måde at man laver et stump Java
der erklærer metoderne.

Så genererer man en .H fil udfra den med C funktions signaturerne og bygger
C kode udfra den.

Java metode signaturerne og de genererede C funktions signaturer
ligner absolut ikke hinanden !
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 16:09 #8
Derfor skal DLL være "java orienteret".
Avatar billede happysam Nybegynder
26. marts 2003 - 16:57 #9
Hvorfor er VB6 ikke fuldt ud OO ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2003 - 19:45 #10
Jeg er nok ikke den rette at spørge om det.

Jeg er rimelig god til Java og C++, men er ikke super skrap til VB.

Mit udsagn om VB6 baserer sig på hvad jeg har hørt.

Så jeg kan ikke remse op de specifikke featues man  mangler.

Jeg kan sige at det VB kode jeg har set har ikke brugt nogle
af standard OO features: classes, inheritance, virtual methods,
abstract classes/methods etc..