Avatar billede speder Nybegynder
26. marts 2003 - 12:47 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

To jdk'er på samme maskine

Hej

Jeg ville høre om der er nogle problemer i af køre to forskellige jdk'ere på samme maskine.

Kan man risikere at noget går galt under installationen af det andet jdk, f.eks. at der sættes nogle registry-værdier, som overskriver noget som det første jdk bruger?

M.v.h.

Søren
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
26. marts 2003 - 12:50 #1
Sun anbefaler at man fjerner gamle JDKer inden man indstalerer nye, men jeg har to indstaleret på min arbejdsmaskine, og der er ingen problemer, jeg bruger dog kun sjældent den gamle installation, så helt gennemtestet er det ikke
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 12:53 #2
Nej.

Jeg har f.eks. 4 JVM'er på min hjemme-maskine: 2 versioner af SUN, 1 IBM og 1 IBM.

No problems.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 12:53 #3
Skulle have været et svar.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
26. marts 2003 - 12:54 #4
Jeg kører normalt med 2-3 JDK'er på min udviklingspc, hvor jeg benytter et script til at sætte PATH, JAVAHOME og CLASSPATH afhængig af hvilken JDK jeg ønsker at benytte.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 12:55 #5
Det eneste der kan irritere dig lidt er at den nyeste installerede JVM
sætter sig som browser JVM.

Men det kan du jo bare gå ind i "control panel" "java plugin version x"
og slå fra og til som du vil.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 12:55 #6
Nej som jeg vrøvler: 2 versioner af SUN, 1 IBM og 1 BEA
Avatar billede quaid Nybegynder
26. marts 2003 - 13:06 #7
Jeg kører med 3 forskellige fra 1.2.2 - 1.4.1 uden problemer.
QD::
Avatar billede assembler Nybegynder
26. marts 2003 - 13:45 #8
Hej Søren.

Da sdk pakken normal lægger sig i et default j2sdk.x.x_x.x direktiv vil der sandsyndligvis ikke opstå problemer, problemet kunne opstå hvis din classpath referer til 2 forskellige udgaver af java compileren, idet at hvis du skulle gøre brug af de sidte nye call's & classes, kunne du komme ud for at den vælger den ældre compiler.(derved vil du ikke få compileret din kode).
Det er dog ude i ekstremerne de fleste ændringer bliver lavet ved tilføjelse af nye kald og klasser, mest ved implementering af nye technologier og compabilitets issues.
Hvis du installerer en ny sdk pakke kan du altid gemme den gamle ved at flytter eller omdøbe din mappe, samt fjerne den fra din classpath. Du vil stadig kunne andvende de gamle versionerved fuld funktionalitet, gennem komando prompten/din shell eller selvkrearede batch filer.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2003 - 13:50 #9
Min tommefinger-regel siger:

1)  sæt PATH i BAT-filer til at pege på det bin directory jeg vil bruge
2)  sæt JAVA_HOME til at pege på den JDK som diverse servere skal bruge
3)  undgå CLASSPATH

bemærk #3 - global CLASSPATH kan skabe masser ag problemer.

Altid eksplicit -classpath på javac og java, så man ikke ødelægger
noget for en anden app.
Avatar billede assembler Nybegynder
26. marts 2003 - 14:26 #10
Enig 8-)
Avatar billede speder Nybegynder
27. marts 2003 - 08:15 #11
Tak for svarene og de gode råd. Jeg er bestemt ingen Java-haj og det var lidt problematisk fordi der kørte nogle semi-kritiske systemer på den maskine jeg skulle installere et nyt jdk på. Men det skabet heldigvis ingen problemer (fordi java_home blev sat lokalt for de forskellige applikationer formoder jeg).
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2003 - 19:55 #12
Lukker du så spørgsmålet ?