Avatar billede superdagg Nybegynder
25. marts 2003 - 22:40 Der er 1 kommentar

Slette/afinstaller system services

Hej

Jeg har haft en Oracle installeret, men Apache Webserver og har afinstalleret dem. Dog er system services stadig angives (deaktiveret), men jeg ville gerne slette dem.

mvh Bjarne
Avatar billede svein Nybegynder
26. marts 2003 - 15:18 #1
Hej,

først laver du en liste over alle de inaktive serviceprogrammer du har og "piper" dem ud i en tekstfil. Det gør du med dette script.

strComputer = "."

Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" & _
    "{impersonationLevel=Impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")

Set colStoppedServices = objWMIService.ExecQuery _
  ("SELECT DisplayName,State FROM Win32_Service WHERE State <> 'Running'")

For Each objService in colStoppedServices
    Wscript.Echo objService.DisplayName  & " = " & objService.State
Next

Kopier dette script ind i en tekstfil og gem den med den .vbs endelse.
Kør så denne fil inde fra en kommando prompt hvor du starter med at skrive:

cscript "navnet på scriptfilen" > C:\temp\inaktive_services.txt

Så har du "pipet" ud alle de inaktive services i filen inaktive_services.txt eller hvad du ønsker at kalde den.
Du vil nu få et resultat over alle inaktive services.

For at du skal kunne slette de inaktive services skal du køre følgende script:

------------------------------

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
    & "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")
Set colListOfServices = objWMIService.ExecQuery _
    ("Select * from Win32_Service Where Name = 'DbService'")
For Each objService in colListOfServices
    objService.StopService()
    objService.Delete()
Next

Hvor du også her kopierer indhodet over i en tekst fil og giver den endelse som over.

Du skal så erstatter følgende i følgende linje:
  ("Select * from Win32_Service Where Name = 'Service'")
'Service' skal erstattes med det navn på den tjeneste du ønsker at slette!

Læs mere på:

http://www.svein.dk