Avatar billede egeskov Nybegynder
24. marts 2003 - 20:10 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Er det muligt at lave 'update-scripts' til en Access-database?

I MS-SQL Server 7 er det muligt at lave update-scripts som kan ændre strukturen af en database 'ude i byen', fx. samtidig med opdatering af software som bruger databasen.

Er det muligt at lave noget ligende i Access XP/2002?

Jeg har prøvet at løse problemet med Access' replica-funktion. Men har droppet det igen, da denne opretter tre ekstra kollonner i hver tabel og jeg derfor skulle skrive koden lidt for meget om.
Avatar billede terry Ekspert
24. marts 2003 - 20:16 #1
No, as far as I know you can NOT
Avatar billede mugs Novice
24. marts 2003 - 20:17 #2
Jeg har ingen erfaring med MS-SQL eler "update-script". Men denne kode ændrer i hvert fald på en db's struktur. Koden tilføjer en ny tabel med felter til databasen db47. Jeg kan sende den til dig:

Dim db47 As Database
Dim tdfNew As TableDef
Dim a As String
On Error GoTo Errorhandler
a = InputBox(Prompt:="Indtast navnet på den nye tabel:", Title:="Opret ny tabel.", Default:="")
Set db47 = OpenDatabase("D:\VBA funktioner\VBA\db47")
Set tdfNew = db47.CreateTableDef(a)
With tdfNew
.Fields.Append .CreateField("tekst", dbText, 30)
.Fields.Append .CreateField("memo", dbMemo)
.Fields.Append .CreateField("dato", dbDate)
.Fields.Append .CreateField("tal", dbInteger)
.Fields.Append .CreateField("tal1", dbLong)
.Fields.Append .CreateField("tal2", dbDouble)
db47.TableDefs.Append tdfNew
MsgBox "Tabellen:" & vbNewLine & vbNewLine & a & vbNewLine & vbNewLine & "er nu oprettet.", Title:="Udført."
End With
Errorhandler:
If Err = 3010 Then
MsgBox "Der findes allerede en tabel med dette navn." & vbNewLine & vbNewLine & "Procedüren forlades."
End If
Avatar billede schoesler Nybegynder
24. marts 2003 - 20:49 #3
'mugs' hvordan ser koden ud, hvis du skal tilføje et felt i en eksisternede tabel?