Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
23. marts 2003 - 19:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fjernstyring

Kan det godt lade sig gøre og lave sin egen sender og modtager, der kan række ca. 1 KM. Den skal bruges til at åbne et relæ, der skal trække et eller andet simpelt!

Diagrammer eller ideer!
Avatar billede amd Nybegynder
23. marts 2003 - 19:43 #1
Lytter med =)
Avatar billede scb Praktikant
23. marts 2003 - 19:44 #2
Ja det kan det.
Det kræver selvfølig en sender og en modtager som sender på en af de frekvenser der er lovlige til fjernstyringsformål, så kræver det et par gode (Høje) antenner pga at det skal kunne række 1 Km, så skal der bruges en tonekoder på senderen og en tone decoder på modtageren (så det kun er dig der kan aktivere relæet)

Hvis man køber et færdigt sæt til f.eks garageport åbning og tilslutter et par gode antenner skulle det kunne virke.

Det er også noget man kan bygge selv, med nogle færdige moduler til sender og modtager, da det kan være svært selv at bygge sender / modtager uden en instrumentpark for 50000 Kr.

-SCB

PS: Der var ingen spørgsmål fra dig i går, var du syg ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
23. marts 2003 - 19:52 #3
Han havde nok fået stød.*G*
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
23. marts 2003 - 19:59 #4
Nej nej jeg så film meget af dagen. ;-)
Avatar billede scb Praktikant
23. marts 2003 - 21:05 #5
Da der er dobbelt så mange point på højkant, som der plejer at være må du jo gså hellere få et link:
http://www.electronickits.com/kit/complete/elec/ck1618.htm
-SCB
Avatar billede fromsej Praktikant
23. marts 2003 - 21:15 #6
Scb>> Ja man kan godt få en mistanke om at elektronikguruen har skotske aner.*S*
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
23. marts 2003 - 21:16 #7
Takker -SCB, men det ville være rart hvis det var noget byg selv! :-)

Lige en anden ting, kender du ikke et link til hvor man kan købe de der plasticforøgsbræt henne?

Har prøvet RS, men de er meget dyre dem de har!
Avatar billede scb Praktikant
23. marts 2003 - 21:20 #8
Jeg fandt lige et link mere, med nogle færdige sende/modtage moduler, men om de er til at få fat i, ved jeg ikke.
http://www.electronic-circuits-diagrams.com/remotecontrolsimages/remotecontrolsckt1.shtml

Jeg vil tro at www.helmholt.dk eller www.brink.dk eller Århus radio lager har forsøgsbræt til fornuftige priser.

-SCB
Avatar billede scb Praktikant
23. marts 2003 - 21:22 #9
Ups. det var www.brinck.dk
Avatar billede bredker Nybegynder
23. marts 2003 - 21:27 #10