Avatar billede maxburner Nybegynder
23. marts 2003 - 00:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Let spørgsmål.. oprykning i mysql - ID

Hey..

Søger hurtigt svar.

Hvordan / hvad hedder kommandoen til at rykke op i ID nummer?
Altså hvir jeg sletter ID.nr 3 så vil listen hedde:
1 2 4 5 6 7 ..... men så vil jeg have den til at rykke listen op til de slettede ID.nr så den igen hedder:
Avatar billede viciodk Praktikant
23. marts 2003 - 01:00 #1
Hvad gør det at der er huller i databasen? Det du prøver på har ofte været oppe på Eksperten og gang på gang er vi kommet frem til at det bare skaber problemer, så lev med det som det er!
Avatar billede abpdk Nybegynder
23. marts 2003 - 01:02 #2
maxburner>> Er det vigtigt hvilke elementer der har de forskellige id'er, eller må der bare ikke være nogle huller?
Avatar billede maxburner Nybegynder
23. marts 2003 - 01:02 #3
OKi.. men har bare ikke kunne finde noget på det her?

hvilke problemer?
Avatar billede maxburner Nybegynder
23. marts 2003 - 01:04 #4
Det er mere til et galleri, hvor der er ID.counter.
Hvis jeg nu evt sletter et billed-gruppe i databasen, er der lige pludselig 'hul' i bladring
Avatar billede viciodk Praktikant
23. marts 2003 - 01:06 #5
Du kan bare sætte den til at hvis der er hul, skal den springe videre til næste ID.
Avatar billede maxburner Nybegynder
23. marts 2003 - 01:11 #6
jeg har prøvet det, dengang jeg begyndte at lære php, og det virkede fint, men kan bare ikke huske hvordan? derfor spørger jeg herinde.. kunne bare ikke lige finde noget på det ved søgen
Avatar billede abpdk Nybegynder
23. marts 2003 - 01:14 #7
Du kunne jo lave din mysql-tabel som en dobbeltkædet-liste hvor hver tabelindgang, ud over sit eget id, også har id'et til forrige og næste element i rækken. Når du så sletter skal du bare opdatere det forrige og næste element til at "springe over" det element du sletter.
Avatar billede viciodk Praktikant
23. marts 2003 - 01:17 #8
Jeg er desværre ikke PHP-haj, så jeg kan ikke fortælle præcis hvilke problemer der kan opstå ved at gøre det du prøver på. Men jeg ved da så meget at der kan opstå problemer, det har nok (et skud i tågen) noget at gøre med at det er unødvendig belastning af harddisken(?). Prøv at bruger søgemaskinen på Eksperten, så finder du med garanti noget :)

Ekspertens søgemaskine er desværre MEGET langsom herfra, så jeg kan ikke finde noget til dig :/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. marts 2003 - 08:38 #9
Den autonummererede ID i mysql skal egentlig kun bruges til
at give et unikt nummer til hver række. Man skal ikke begynde at
lave beregniner på det tal. Tilfældigvis er det også rækkefølgen
for indsættelse.

Nu kunne jeg forestille mig at du indsætter billeder i en
rækkefølge, men ønsker at vise dem i en anden rækkefølge. Så
skal du ikke bruge det autonummerede felt, men lave dit
eget felt, der bestemmer rækkefølgen.

Men ok, nu har du så huller i ID-erne. I stedet for

  "select * from billeder where id=$id+1"

skal du bare

  "select * from billeder wherer id>$id limit 1"

Og tilsvarende i den anden retning
Avatar billede maxburner Nybegynder
22. juni 2003 - 00:24 #10
Må hellere lukke alle mine old spørgsmåle :)