Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
22. marts 2003 - 14:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Strømforsygning

Jeg har en fast strømforsygning (13.8VDC og 6-8ADC) er det muligt, at gøre det regulerbar?

Har også lige undret mig over hvorfor der kun er 2 dioder i den til at ensrette med?
Avatar billede scb Praktikant
22. marts 2003 - 14:37 #1
Man kan nøjes med 2 dioder hvis transformatoren har midtpunkt udtag.

Den kan sikkert godt gøres regulerbar, problemet er bare at den nok ikke er dimensioneret til at kunne komme af med varmen ved regulering.

Hvis du nu f.eks regulerer den ned til 2 volt og trækker 8 amp ud, så brændes der ca 110 watt ! af som varme.
Udregning: spænding i strømforsyning før regulering ca. 16 volt - 2 volt ud giver et spændingstab på 14 volt gange med 8 amp = 112 watt
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. marts 2003 - 14:40 #2
det er lige før at det er billigere at købe et byggesæt eller en færdig fra f.eks. Brink Elektronik.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. marts 2003 - 14:42 #3
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
22. marts 2003 - 14:59 #4
Takker!

-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. marts 2003 - 15:00 #5
velbe..
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
22. marts 2003 - 15:00 #6
Det var alså kun 13.8VDC! ;-)
Avatar billede scb Praktikant
22. marts 2003 - 15:37 #7
For at kunne give en brumfri (stabil) spænding skal spændingen ca. være 3 volt højere end den spænding man får ud, derfor regnede jeg med 16 volt ;-)
-SCB
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
22. marts 2003 - 16:07 #8
Okay jeg overgiver mig! ;-)