Avatar billede snedled Nybegynder
22. marts 2003 - 11:21 Der er 9 kommentarer

Java - muligheder

Hej Allesammen.

Jeg har ikke før stiftet bekendskab med Java, og har du brug for en kort introduktion. Ikke i at udvikle, men hvordan de kan bruges/udnyttes på en webside.

Jeg har ledt efter en mulighed for at uploade flere filer i et go til en webside, og fandt forskellige servLets.

Mit spørgsmål er:
Hvad er en servLet og en class?
Hvad kræver det af serveren, før man kan bruge java på et website?
Hvordan implementerer man java på en side?
Kan det benyttes og arbejde sammen med fx. PHP?

Links til artikler, tutorials mv. er yderst velkomne.

På forhånd tak

/snedled
Avatar billede ahv Nybegynder
22. marts 2003 - 11:23 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2003 - 11:34 #2
En servlet er en special java klasse som kører i en servlet engine
oh som processer og besvarer requests fra en browser (browseren
requester en URL og sender HTML tilbage).

En class er et fundamentatlt begreb i objekt orienteret programmering
bestående af både data og kode.

Servlets (og JSP) udføres i en JSP/servlet conatiner (også kaldet
en web container). De mest kendte er nok Tomcat.

Applets derimod er en anden type java klasse som køre på klienten i
browseren. Den hentes vare fra en web-server som Apache eller IIS
som en normal fil.

Applets har en sikkerheds-model der gør at applets ikke kan ødelægge
noget på den computer de kører på.

PHP og applets kan sagtens blandes.

PHP og JSP/servlets vil man næppe blande, da de leverer den samme
funktionalitet.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2003 - 11:36 #3
Java teknologi er et meget meget stort område.

Hvis du vil gang med det, så skal du nok ud og have
fat i nogle bøger.

Du kan downloade en masse Java fra http://java.sun.com/
Avatar billede snedled Nybegynder
25. marts 2003 - 08:57 #4
Tak skal i have. - Det jeg i første gang ville have styr på hvad det var og hvad de kunne.

Jeg kan jo se at det giver en effektiv mulighed for at køre mere komplicerede ting i browseren.

Jeg tror at jeg vil låne mig nogle bøger, så jeg kan lære selv at lave dem. Indtil da, må jeg benytte mig af dem jeg kan downloade eller købe...

...det e jo kommet for at blive...

/snedled
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2003 - 16:09 #5
Jeg tror at trended idag er på vej væk fra applets.

Enten JavaScript eller Flash på client eller endnu bedre
flyt funktionaliteten til server.

Men der er mange der er startet med Java via applets.
Avatar billede snedled Nybegynder
25. marts 2003 - 16:12 #6
De muligheder har man jo bare ikke altid.
Jeg sad med et aktuelt problem med at vælge flere filer på en gang til upload til serveren. - Det kan jo ikke lade sig gøre med hverken Javascript eller Flash, og - nu kender jeg ikke til JSP - men med ASP eller PHP er det - så vidt jeg ved ikke muligt.... ?

/snedled
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2003 - 16:29 #7
Det er rigtigt.

JSP/ASP/PHP er alle server teknologier.

Multiple file upload kunne godt være et eksempel, hvor en Java
applet er en løsning.

Men du kommer til at slås lidt med Java applet security model
for at få lov til at bruge harddisken på klienten.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2003 - 20:12 #8
snedled>

Har du fået et svar du kunne bruge til noget ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2003 - 22:40 #9
??