Avatar billede rosco Novice
20. marts 2003 - 17:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Søge i 2 felter samtidig, med samme søgefunktion.

Access 2000
Videokartotek.
Jeg har en form til søgning efter titel.
Der søges i et tekstfelt og resultatet listes i formularens detaljesektion.
Der søges kun i feltet "titel", Jeg ville gerne kunne søge i feltet "Originaltitel" samtidig. Jeg har prøvet at trække feltet Originaltitel ind i forespørglen, så virker det ikke. Hvordan gør jeg.
Forespørglens SQL er her.

SELECT [Optagelse].[Titel], [Optagelse].[Placering], [Videobånd].[Båndnummer], [Videobånd].[bndID]
FROM Videobånd INNER JOIN Optagelse ON [Videobånd].[bndID]=[Optagelse].[Findes på bånd]
WHERE ((([Optagelse].[Titel]) Like Formularer![Søg efter titel].søgefelt))
ORDER BY [Optagelse].[Titel];
Avatar billede c971572 Nybegynder
20. marts 2003 - 17:50 #1
et skud...

Kan du ikke lave en form for "OR" i din where-clause
Avatar billede sjap Praktikant
20. marts 2003 - 17:52 #2
WHERE ((([Optagelse].[Titel]) Like Formularer![Søg efter titel].søgefelt) OR (([Optagelse].[Originaltitel]) Like Formularer![Søg efter titel].søgefelt))
Avatar billede sjap Praktikant
20. marts 2003 - 17:53 #3
Ja, ok det er det samme som c971572 foreslår - bare lidt bedre beskrevet :-)
Avatar billede rosco Novice
20. marts 2003 - 18:01 #4
Så kom den til at se sådan ud.
SELECT [Optagelse].[Titel], [Optagelse].[Placering], [Videobånd].[Båndnummer], [Videobånd].[bndID]
FROM Videobånd INNER JOIN Optagelse ON [Videobånd].[bndID]=[Optagelse].[Findes på bånd]
WHERE ((([Optagelse].[Titel]) Like Formularer![Søg efter titel].søgefelt)) OR ((([Optagelse].[Originaltitel]) Like Formularer![Søg efter titel].søgefelt))
ORDER BY [Optagelse].[Titel];
Den returnerer dog kun oplysningen fra feltet titel. kan det ændres ellers kan jeg leve med det.
Avatar billede sjap Praktikant
20. marts 2003 - 18:03 #5
Du skal inkludere feltet originaltitel i SELECT sætningen:

SELECT [Optagelse].[Titel], [Optagelse].[OriginalTitel], [Optagelse].[Placering], [Videobånd].[Båndnummer], [Videobånd].[bndID]
Avatar billede c971572 Nybegynder
20. marts 2003 - 18:04 #6
hvis du vil have originaltitel med skal du have den med i din select...

jeg skriver ikke lige sql, men brug evt access til at generere sql-sætningen
Avatar billede c971572 Nybegynder
20. marts 2003 - 18:05 #7
hov, der kom jeg sidst...
Avatar billede sjap Praktikant
20. marts 2003 - 18:57 #8
c971572 - Tja, man kan jo ikke være lige hurtig hver gang. :-)
Avatar billede sjap Praktikant
20. marts 2003 - 18:58 #9
rosco - Hva' så? Virker det nu?
Avatar billede rosco Novice
20. marts 2003 - 19:03 #10
Selvfølgelig skal jeg have feltet Originaltitel med (Også i formularen)
Hvad tænkte jeg på. Når man ikke tænker, er det godt man har andre til det.
Tak for hjælpen. Der er point til jer begge.
Avatar billede rosco Novice
20. marts 2003 - 19:04 #11
Ja tak det virker.
Superjap fik jeg ved en fejl givet dig alle point
Avatar billede sjap Praktikant
20. marts 2003 - 19:05 #12
Fint og tak, men du gav altså mig alle pointene. Skal jeg sende halvdelen videre til c971572?
Avatar billede rosco Novice
20. marts 2003 - 19:06 #13
Tak, jeg synes han har fortjent dem.
Avatar billede sjap Praktikant
20. marts 2003 - 23:58 #14