Avatar billede petersteph Nybegynder
20. marts 2003 - 14:53 Der er 5 kommentarer

Arrays og databaser

Jeg har behov for at gemme store numeriske arrays i en SQL Server database (gerne sammen med noget beskrivelse af data).

Det skulle gerne være muligt fra VB.NET eller C#.

Problemet med databaser er i denne sammenhæng at de er tabel-orinteret. Der skal derfor foregå en masse klodset og tidskrævende fittelifut for at få en array ned i en database. Og hvad værre er: når man skal trække et array-element op af databasen skal hele databasen i princippet søges igennem.

Hvad er den optimale løsning på dette problem?

mvh
Peter
Avatar billede bjornicle Nybegynder
20. marts 2003 - 15:02 #1
WDDX encode det, saa skulle det vaere lige til
Avatar billede larildsen Nybegynder
20. marts 2003 - 17:40 #2
Hvis du har brug for store arrays, ville jeg synes at det var en bedre ide at lægge det i en tabel, således at du ikke skal læse unødige data fra databasen.
Jeg synes ikke at det er et problem for dig at databaser er tabel orienterede idet du jo "bare" joiner dine tabeller, og dermed kun får læst det du har brug for.
Af hensyn til performance skal du selvfølgelig oprette index på indgangs nøglen til din tabel.
Avatar billede petersteph Nybegynder
20. marts 2003 - 19:12 #3
Tak for svaret begge to.

bjornicle:  Er WDDX ikke lidt eksotisk?.  Har du et link?

Larildsen: Kan f.eks en 4-dimensional array representeres ved tabeller på en praktisk måde? Bliver det ikke ekstremt pladskrævende og langsomt (databaser er nye for mig. Jeg har programmeret i mange år, men har altid kunne nøjes med arrays i memory).
Avatar billede bjornicle Nybegynder
20. marts 2003 - 19:26 #4
WDDX er en slags xml som er meningen at man kan dele structure med andre sprog, e.g. hvis du har et array i asp saa kan du wddx encode det og sende det til C# som saa kan decode det og vil have samme structur. Jeg har kun brugt det i coldfusion selv, og kun til at gemme data som f.eks. arrays paa en nem maade. Du skal neasten se om wddx ikke kan bruges i dine sprog, men jeg vil naesten blive overrasket hvis det ikke kan.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
20. marts 2003 - 19:33 #5
petersteph--> Kunne du ikke bruge datashaping ?