Avatar billede the_saint Nybegynder
20. marts 2003 - 10:50 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Dropdown menu..

jeg har en dropdown menu, men nu ska jeg have så den selecter den hvor $mnd = xx
eks hvis $mnd er 3, så ska den selecte nummer 3, hvis den er 4, ska den selecte nummer 4...
Det kan nemt laves med noget if($mnd=="1"){select="selected"} men hvis der var en anden og nemmer løsning ville det være bedre
Avatar billede the_saint Nybegynder
20. marts 2003 - 10:56 #1
<select name="form_mnd" id="t6" />
  <option value="1" <? if($mnd=='1'){ print "selected='selected'"; } ?>>Januar</option>
  <option value="2" <? if($mnd=='2'){ print "selected='selected'"; } ?>>Februar</option>
  <option value="3" <? if($mnd=='3'){ print "selected='selected'"; } ?>>Marts</option>
  <option value="4" <? if($mnd=='4'){ print "selected='selected'"; } ?>>April</option>
  <option value="5" <? if($mnd=='5'){ print "selected='selected'"; } ?>>Maj</option>
  <option value="6" <? if($mnd=='6'){ print "selected='selected'"; } ?>>Juni</option>
  <option value="7" <? if($mnd=='7'){ print "selected='selected'"; } ?>>Juli</option>
  <option value="8" <? if($mnd=='8'){ print "selected='selected'"; } ?>>August</option>
  <option value="9" <? if($mnd=='9'){ print "selected='selected'"; } ?>>September</option>
  <option value="10" <? if($mnd=='10'){ print "selected='selected'"; } ?>>Oktober</option>
  <option value="11" <? if($mnd=='11'){ print "selected='selected'"; } ?>>November</option>
  <option value="12" <? if($mnd=='12'){ print "selected='selected'"; } ?>>December</option>
</select>
Avatar billede rumhjelm Nybegynder
20. marts 2003 - 10:57 #2
<select><?
$r=1;
$m=10;      // det antal du skal ha
$mnd = 5;  // mnd til test, fjern evt.
while($r != "$m")
{
    ?><option name="XXX"<? if($mnd=="$r"){?> SELECTED<?}?>><?=$r?></option><?
$r++;
}?></select>
Avatar billede cpfrande Nybegynder
20. marts 2003 - 10:57 #3
Hey !

Det er der ikke!

Den eneste løsning er at lave if-sætningerne i din drop-down menu!
Desværre.

| frande
Avatar billede the_saint Nybegynder
20. marts 2003 - 10:59 #4
uhm... okay...
Avatar billede schaefner Juniormester
20. marts 2003 - 11:01 #5
<select name="turneringsnavn">
<?php
$querynavn = mysql_query("SELECT * FROM turnering");
while ($resultat = mysql_fetch_array($querynavn)) {
    if ($mnd == 5){
        $selected = "selected";
    }
    echo "<option value=\"$resultat[id]\" $selected></option>\n";
}
?>
</select>
Avatar billede rumhjelm Nybegynder
20. marts 2003 - 11:04 #6
<select><?
$r=1;
$m=13;      // det antal du skal ha
$mnd = date("m");

// kan nok fikses med en array istedet
$md[1] = "Januar";
$md[2] = "Februar";
$md[3] = "Marts";
$md[4] = "April";
$md[5] = "Maj";
$md[6] = "Juni";
$md[7] = "Juli";
$md[8] = "August";
$md[9] = "Septemper";
$md[10] = "Oktober";
$md[11] = "November";
$md[12] = "December";

while($r != "$m")
{
    ?><option name="XXX"<? if($mnd=="$r"){?> SELECTED<?}?>><?=$md[$r]?></option><?
$r++;
}?></select>

// vælger DENNE md.. Slet $mnd = date("m"); i toppen hvis du henter mnd et andet sted fra.....
Avatar billede avminarm Juniormester
20. marts 2003 - 11:07 #7
Jeg bruger denne snip til datoer - måske kan du bruge den

Print"<select name=\"navn\">";
$dag=date("d");
for($d = 1; $d <= 31; $d++){
if($d == $dag){
  echo"<option value=\"".$d."\" Selected>$d</option>";
}else{
  echo"<option value=\"".$d."\">$d</option>";
  }
Print"</select>";
Avatar billede xyborx Nybegynder
20. marts 2003 - 11:42 #8
$selected=intval($_POST['maaned']);

$maaned=Array();
$maaned[1] = 'Januar';
$maaned[2] = 'Februar';
$maaned[3] = 'Marts';
$maaned[4] = 'April';
$maaned[5] = 'Maj';
$maaned[6] = 'Juni';
$maaned[7] = 'Juli';
$maaned[8] = 'August';
$maaned[9] = 'Septemper';
$maaned[10] = 'Oktober';
$maaned[11] = 'November';
$maaned[12] = 'December';

echo '<SELECT name="maaned">';
while(list($nr,$navn)=each($maaned))
{
    echo '<OPTION value="'.$nr.'"'.($nr==$selected?' selected':'').'>'.$navn.'</OPTION>';
}
echo '</SELECT>';

Utestet, men burde virke perfekt..