Avatar billede pma Nybegynder
16. august 1999 - 08:02 Der er 7 kommentarer

Definere sidebredde i FP98

Jeg har tit brug af kunne definere sidebredden, således at den ikke går helt ud til højrekanten, dvs. mindre end 100%. Jeg har indtil videre løst det ved at lægge teksten ind i en tabel.

Jeg vil gerne vide om der er andre måder dette kan gøres på.

MVH
pma
Avatar billede helle_fred Nybegynder
16. august 1999 - 09:03 #1
Med en StyleSheet kan du løse problemet.

Du laver en css-fil (en tekstfil med extention .css) med indholdet:

body, p{
    Margin : 10% 10% 10% 10%;
    }

De fire margen-parametre har rækkefølgen Top, Right, Bottom og Left. De kan selvfølgelig have andre procentværdier.

I din HTML-fil kalder du css-filen fra HEAD-afdelingen med kaldet:
<LINK REL="STYLESHEET" TYPE="text/css" HREF="s.css">

Hvor 's' er css-filens navn.

Det fungerer i Explorer 4 og 3 samt i Netscape 4, hvor tabelopstillinger dog går noget i koks: højremargin bliver ikke automatisk indregnet.

vh Helle
Avatar billede anke Nybegynder
16. august 1999 - 10:59 #2
Du kan også prøve at kigge på de 5 valgmuligheder som du får under filer > egenskaber > typografi > formater. Jeg har ikke selv prøvet det så jeg ved ikke om det er det du efterlyser. Ellers er du nok nødt til at bruge helle_fred's model med StyleSheet.
Avatar billede helle_fred Nybegynder
16. august 1999 - 12:51 #3
Man kan i Frontpage højreklikke på siden, gå ind i Egenskaber og definere venstre- og top-marginer. Men den kode, der genereres herved fungerer kun i Explorer.

vh Helle
Avatar billede anke Nybegynder
16. august 1999 - 13:04 #4
Ups... Det eksempel jeg har skrevet er fra frontpage 2000 og findes vistnok ikke i FP 98.
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. august 1999 - 17:31 #5
Jeg ved godt at det ikke er svaret, men kun midlertidigt, hvis det andet ikke lige virker for dig... lav en ramme med hele siden i. Som sagt, kun en hurtig nødløsning.
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. august 1999 - 17:32 #6
Og så sagde jeg en ramme... en tabel var hvad jeg menete... ups
Avatar billede careteam Juniormester
25. august 1999 - 15:57 #7
Når jeg prøver at kopiere teksten fra Helle_fred´s forslag =
<LINK REL="STYLESHEET" TYPE="text/css" HREF="s.css">

ind i FP 2000, sker der ikke andet end at teksten fkyttes fra "head" afdelingen ned i "body" afdelingen. Der må mangle et eller andet.....