Avatar billede rasmus156 Nybegynder
19. marts 2003 - 18:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

unique kolonne

Jeg har en Tabel i sql srv 2000, hvor jeg har en Kolonne, hvor null er tilladt. Men ved siden af det, ville jeg gerne have at alt hvad der bliver indtastet er uniqued... Hvordan gør man det lettest ?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
19. marts 2003 - 20:45 #1
Hvis NULL optræder flere gange er den jo ikke unique !!
Avatar billede bjornicle Nybegynder
19. marts 2003 - 21:06 #2
en mulighed er at lave en select for du inserter, en anden er at lave en constraint (ved ikke om en constraint kan klare det)
Avatar billede rasmus156 Nybegynder
20. marts 2003 - 08:17 #3
Jeg ved godt at den ikke er Unique, når der er null i den, men det som jeg har brug for er "blot" at man ikke kan taste det samme ind i kolonnen 2 gange. Jeg tror måske at man kan klare det med en constraint, men jeg har ikke en anelse om hvordan.
Avatar billede meku Nybegynder
21. marts 2003 - 13:57 #4
Du kan muligvis løse problemet med en Stored Procedurer f.eks:

create procedure dbo.test

        @unique_tal int
as
    if  (@unique_tal in(select unique_tal from test_tabel))
    begin
        raiserror('Tallet er ikke unique',-1,-1)
        return (1)
    end
    if (@unique_tal not in (select unique_tal from test_tabel))

        insert into test_tabel (unique_tal)
        values (@unique_tal)
GO
Avatar billede rasmus156 Nybegynder
24. marts 2003 - 08:26 #5
Det vil jeg lige teste lidt af i aften, så vender jeg tilbage... Tak for hjælpen indtil videre...
Avatar billede rasmus156 Nybegynder
24. marts 2003 - 22:54 #6
Tak for hjælpen. Det virket stort set lige efter bogen...