Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

to vinduer ud fra et program??

Hey, jeg har et mindre problem...Når jeg compiler og kører mit lille program så dukker der to GUI-vinduer op...Det bagerste, hvor i der ikke er nogen faneblade - skulle ikke være der - det skulle side der hvor der står spm3 i det med fanablade (altså der hvor der er blankt)...

HVordan får jeg den tilbage på sin plads????

Koden er indsat nedenfor... 2 klasser

import java.sql.*;
import javax.swing.*;

public class Taxa
{
static Connection con;
      public static void main(String[] args) throws Exception

  {

      //load driveren og opret en forbindelsesobjekt til taxa2
      Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");

      Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:odbc:taxa2");

      JFrame frame = new JFrame ("Layout Manager Demo");
      frame.setDefaultCloseOperation (JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
      frame.setTitle("TAXA");     //titel på GUI
      JTabbedPane tp = new JTabbedPane();

      tp.addTab ("Spm 3", new Spm3(con));

      frame.getContentPane().add(tp);
      frame.pack();
      frame.show();
  }

KLasse to....

import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import javax.swing.*;
import java.sql.*;

public class Spm3 extends JPanel implements ActionListener
{
    private JFrame frame;
    private JPanel panelmain, panel1, panel2, panel3, panel4;

    private JButton søg, slut;    //trykknapper til hhv. at søge i databasen og afslutte
    private JTextField vognnr, dato;        //tekstfelter til hhv. vognnr og dato
    private JTextArea resultat;        //tekst felt til at udskrive resultat
    private int WIDTH = 210, HEIGHT = 170;
    private String resultatUd;
    private DataBase database;
    private Connection con;            //databaseforbindelses-objektet

    public Spm3(Connection con)
    //konstruktør, sætter vinduet op
    {
        this.con= con;                    //overfør den modtagne databaseforbindelse

        database = new DataBase(con);

        frame = new JFrame("TAXA BAGGER");
        frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);

        setSize(80,180);                //sæt vinduets størrelse
        setLocation(100,100);            //og placering (målt i pixels)
        setLayout(new FlowLayout());    //vælg layoutmanageren 'FlowLayout'

        resultat = new JTextArea(10, 45);

        JLabel input1 = new JLabel("Indtast vognummer");    //skriv ledeteksten 'Vognnr'
        vognnr= new JTextField(10);
        vognnr.addActionListener(this); //definer og tilføj tekstfeltet vognnr

      JLabel input2 = new JLabel("Indtast dato");
        dato= new JTextField(10);
        dato.addActionListener(this);

        søg= new JButton("Søg");    //definer og tilføj søg-knappen

        søg.addActionListener(this);  //registrer søg-knappen, så tryk på
                                        //den kan opfanges

        slut= new JButton("Afslut");        //definer og tilføj slut-knappen

        slut.addActionListener(this);    //registrer slut-knappen, så tryk på den kan opfanges

        panelmain = new JPanel();
        panelmain.setLayout(new BoxLayout (panelmain, BoxLayout.Y_AXIS));

        //Panel til søg vognnr og dato
        panel1 = new JPanel();
        panel1. setLayout(new FlowLayout(FlowLayout.LEFT));
        panel1.setBorder(new javax.swing.border.TitledBorder("Spørgsmål 3"));

        //Panel til textArea
        panel2 = new JPanel();
        panel2. setLayout(new FlowLayout(FlowLayout.LEFT));
        panel2.setBorder(new javax.swing.border.TitledBorder("Resultat"));

        //Panel til afslut knap
        panel3 = new JPanel();
        panel3. setLayout(new FlowLayout(FlowLayout.LEFT));

        panel1.add(vognnr);
        panel1.add(new JLabel("Indtast Vognnr"));    //skriv ledeteksten 'Vognnr'
        panel1.add(dato);
        panel1.add(new JLabel("Indtast Dato"));
        panel1.add(søg);

        panel2.add(resultat);

        panel3.add(slut);

        panelmain.add(Box.createRigidArea(new Dimension(0,8)));
        panelmain.add(panel1);
        panelmain.add(Box.createRigidArea(new Dimension(0,8)));
        panelmain.add(panel2);
        panelmain.add(Box.createRigidArea(new Dimension(0,8)));
        panelmain.add(panel3);

        frame.getContentPane().add(panelmain);

        frame.pack();
        frame.show();
    }

    public void actionPerformed(ActionEvent e)
    //metode, der kaldes automatisk, når brugeren trykker på én af de registrerede
    //trykknapper (søg eller slut).
    {
        if (e.getSource() == vognnr || e.getSource() == dato || e.getSource() == søg)
        {
            try
            {
                resultatUd=database.udskrivspm3a(vognnr.getText(), dato.getText());
                resultat.setText(resultatUd);
            }
            catch(Exception ex){System.out.println(ex);}
        }
        else if (e.getSource()==slut)            //ellers hvis det var slut-knappen
        {
            try
            {
                con.close();                    //nedlæg forbindelsen til myDB
            }
            catch (Exception ex){System.out.println(ex);}
            System.exit(0);                            //afslut
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2003 - 18:25 #1
Du instantierer en frame i begge klasser => du får 2 vinduer.
Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:26 #2
ja - jeg var godt klar over det var problemet - men hvis jeg ikke gør det - så kommer der slet ikke noget ud...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2003 - 18:26 #3
Mit gæt er at du vil:
  - ikke instantiere en frame i Spm3
  - sende framen fra frame med over i Spm3's constrctor og gemme den
  - bruge den gemte frame i Spm3
Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:27 #4
hvis jeg sletter:
frame = new JFrame("TAXA BAGGER");
frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);

fra spm3 - klassen så giver den følgende fejl:

frame = new JFrame("TAXA BAGGER");
        frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2003 - 18:28 #5
Prøv med:

    public Spm3(Connection con, JFrame fr)
    //konstruktør, sætter vinduet op
    {
        ...
        frame = fr;

og:

    public static void main(String[] args) throws Exception
  {
      ...
      tp.addTab ("Spm 3", new Spm3(con, this));
Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:30 #6
ja - det er meget rigtig ramt - men hvordan gør jeg det - så det kommer til at se ud som Spm3 gør nu - altså den der kommer frem af sig selv?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2003 - 18:33 #7
Gør den ikke det ?
Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:34 #8
Det giver følgende fejl - når jeg prøver at compile main....

java:24: non-static variable this cannot be referenced from a static context
      tp.addTab ("Spm 3", new Spm3(con, this));
Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:38 #9
hvor meget skal jeg slette fra den oprindeligt kode  - når jeg sætter det ind du har skrevet...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2003 - 18:41 #10
Min fejl.

Det skal naturligvis være:

p.addTab ("Spm 3", new Spm3(con, frame));
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2003 - 18:41 #11
DU skal ikke slette noget bare ændre den frame = linie i Spm3.
Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:45 #12
ja, det virker som så...problemet er bare, at der i main klassen faktisk er en del andre faneblade også - og dem overskriver den nu...se kode nedenfor:

import java.sql.*;
import javax.swing.*;

public class TaxaBagger
{
static Connection con;
      public static void main(String[] args) throws Exception

  {

      //load driveren og opret en forbindelsesobjekt til taxa2
      Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");

      Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:odbc:taxa2");

      JFrame frame = new JFrame ("Layout Manager Demo");
      frame.setDefaultCloseOperation (JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
      frame.setTitle("TAXA BAGGER");     //titel på GUI
      JTabbedPane tp = new JTabbedPane();
      tp.addTab ("Oversigt", new IntroPanel());    //kalder de forskellige klasser
      tp.addTab ("Spm 3", new Spm3(con, frame));
      tp.addTab ("Spm 3b", new Spm3b(con));
      tp.addTab ("Spm 4", new Spm4(con));
      tp.addTab ("Spm 5", new Spm5(con));
      tp.addTab ("Spm 6", new Spm6(con));
      tp.addTab ("Spm 7", new Spm7(con));
      tp.addTab ("Spm 8", new Spm8(con));

      frame.getContentPane().add(tp);
      frame.pack();
      frame.show();
  }
Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:47 #13
ved overskriver mener jeg, at den ligger sig henover de andre - så det ikke er muligt at vælge de andre-....
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2003 - 18:52 #14
Uha - jeg er faktisk eikek den store Swing guru.

Jeg ved hvordan man undgår 2 frames.

Men tabbedpane ligger udover min erfaring.
Avatar billede web_the_world Nybegynder
19. marts 2003 - 18:54 #15
det var sgu ærgeligt...