Avatar billede darkwingduck Nybegynder
19. marts 2003 - 12:01 Der er 23 kommentarer

Konfiguration af en Cisco 1401 til TDKs adsl (pro@ccess)

Jeg har rodet lidt med denne router da jeg ikke må ændre i den jeg har lejet af tdk.

Det kniber voldsomt med konfigurationen, jeg har fundet nogle hjemme sider med eksmpel konfigs, men må konstatere at jeg ikke kan få dem til at trille.

Jeg ønsker derfor en konfiguration.

Jeg kører 192.168.1.* som lokal net, kald min externe ip Y, og TDKs dns som dns1 og dns2.

Jeg ønsker nogle specifikke port 21,80 sendt til en server ip 192.168.1.2
og om muligt al ikke håndteret trafik til 192.168.1.5.
Jeg ønsker dhcp/nat fra 192.168.1.20 - 192.168.1.230
Routerens egne interne/lokal ip 192.168.1.1

Jeg ved der er 2 pwds, kald dem pwdsecret og pwdnormal.

Håber ikke der er noget jeg har udeladt
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 12:05 #1
du forwareder portene ved:

set nat entry add <local IP> <port> <global ip> <port> <protokol>

Du ændrer DHCP range ved følgende:
set interface eth0 ip 192.168.1.1
set dhcp server pool 0 gateway 192.168.1.1
set dhcp server pool 0 ip 192.168.1.2
set dhcp server pool 0 size <STR 32/64/128>

I dit tilfælde kan jeg se at du har en server på port 192.168.1.2, så måske du skulle overveje at sætte start ip på DHCP til 192.168.1.3 altså:

set dhcp server pool 0 ip 192.168.1.3
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 12:06 #2
Ups ... my mistake ... Du skal sætte:

set dhcp server pool 0 ip 192.168.1.20
set dhcp server pool 0 size 210
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 12:07 #3
Skal du have det yderligere uddybet, med alle telnet kommandoer, så sig lige til, så kan jeg godt uddybe...
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
19. marts 2003 - 12:16 #4
Ville MEGET gerne have et komplet script jeg kan kaste i hovedet på den.

Ved godt hvordan jeg enabler, conf t og writer, men har lidt svært ved at gennemskue Ciscos kommandoer, da jeg har minus dokumentation, og Cisco har stoppet produkt salg mv (end of life).

Jeg har haft routeren oppe at køre, men den kunne ikke rigtigt enes med TDK om at give mig adgang ud i verden, dhcp delen fungerede fint nok.

Jeg glemte at sige at min ip er "unnumbered", har fået at vide at det kan være lidt af et problm, men jeg kan ikke se forskellen
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
19. marts 2003 - 12:20 #5
Fandt dette

http://freesbee.wheel.dk/~jesper/1400-proaccess.txt

men kunne som sagt ikke få hul til tdk, dhcp delen fungerede ok.

Min mistanke er at jeg har misforstået hvilke ip'er der er eksterne og interne og derfor ikke kan få hul ud til verden.
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 12:23 #6
telnet <router standard ip>
<PW / pwdnormal>
en
<PW / pwdsecret>
set interface eth0 ip 192.168.1.1
write
<Forbindelsen bliver afbrudt>
telnet <router standard ip>
<PW / pwdnormal>
en
<PW / pwdsecret>
set dhcp server pool 0 gateway 192.168.1.1
set dhcp server pool 0 ip 192.168.1.20
set dhcp server pool 0 size 210
set nat entry add 192.168.1.2 21 <y/ekstern IP> 21 <TCP/UDP>
set nat entry add 192.168.1.2 80 <y/ekstern IP> 80 <TCP/UDP>
write
reboot

I ovenstående, har jeg antaget, at DNS'erne på forhånd er konf'et i routren. Lykkedes ovenstående ikke, så kan du selvfølgelig altid give mig din IP, og så skal jeg klare det for mig (Selvfølgelig såfremt du stoler på mig).

Desuden skal det siges, at det øjeblik du ændrer routerens eth0 IP, vil du miste forbindelsen... Herefter skal du igen oprette forbindelse via telnet. For at du kan gøre dette, bliver du formentlig nød til også at ændre ip på din PC, så du kommer ind i samme range som routeren.

Ja, så fik du det hele alligevel :-)

held og lykke!

\Runberg
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 12:25 #7
Hmm ... har lige kigget på det link du har smidt, og må sige, at det er noget anderledes end det jeg har skrevet.... Derfor er det måske på sin ret, at nævne, at de kommandoer jeg nævner passer til de Cisco'er jeg har været i nærheden af, men jeg har aldrig testet dem på en 1401.
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
19. marts 2003 - 12:25 #8
vil prøve det asap, vender tilbage med points :)
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 12:31 #9
Fair nok :-)

Er forresten ikke helt med på hvad du mener med: "og om muligt al ikke håndteret trafik til 192.168.1.5. Jeg har antaget, at det du mener er, at routeren ikke skal dele IP'er ud fra før x.x.x.5
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
19. marts 2003 - 12:37 #10
hvis du ser på i linket, vil du se en sektion hvor der angives at alle ikke håndterede porte bliver sendt til 192.168.1.5

! Default mapping, unknown traffic mapped to 192.168.1.5, can be
! used for services on non-standard ports, eg. netgames etc.
!
ip nat inside source static 192.168.1.5 <Customer IP> extendable

Jeg aner ikke om det virker.

Kan du evt modificere linket så jeg kan se hvad der er eksterne, intern ip, dns1 dns2 etc ?

Det burde være fint nok
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 12:43 #11
Okay ... Den funktionalitet var jeg ikke lige klar over....

Jeg har ikke mulighed for sådan lige her at modificerer dit link, da det umiddelbart ikke siger mig det store.. Kommandoerne, som anvendes, er ikke de jeg kender til ... måske Cisco ikke har en standard syntaks, og derfor har forskellige kommandoer til deres forskellige routere....
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
19. marts 2003 - 13:37 #12
Det trillede ikke, jeg tror det faktum at 1401 er en ældre sag (kører ios 12.0(3)), gør at dine kommandoer ikke virker. Det ligner de kommandoer jeg har fundet til de nyere routere
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 13:42 #13
Ja okay ... Det er meget muligt. Hvis det er tilfældet, kan jeg desværre ikke hjælpe dig, for jeg kender ikke de gamle kommandoer  ...  Sorry :-)
Avatar billede martinlind Nybegynder
19. marts 2003 - 13:50 #14
Lige et spm. kan man bare sætte sin egen router op istedet for den tdc sætter op, så man selv kan styre nat osv. ??
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
19. marts 2003 - 13:53 #15
det skulle jeg mene (på pro@ccess)
Avatar billede martinlind Nybegynder
19. marts 2003 - 14:04 #16
Ok, ved hviklen router der er billigst :)
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
19. marts 2003 - 14:06 #17
nope sorry, men vær opmærksom på om du kører atm25 eller ethernet forbindelse til tdk
Avatar billede martinlind Nybegynder
19. marts 2003 - 14:10 #18
Ok, jeg har ikke fået det endnu, men jeg tror nok det er med noget de kalder et modem er det ethernet ?, jeg havde CyberCity med en 677 før, var det atm25 ?
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 14:21 #19
Cybercity's routere kører eth....
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 14:23 #20
Jeg ved ikke hvilken router, der er billigst, men skal du ud og købe, vil jeg helt klart anbefale en zyxel 650 prestige ... Det er den nye, som Cybercity har smidt på gaden, og den er kanon ... Blandt andet, klares ovenstående opgave nemt via et web-interface til routeren... Skide smart!!
Avatar billede martinlind Nybegynder
19. marts 2003 - 14:27 #21
Ok, men jeg havde nu også web interface i min 677
Avatar billede runberg Nybegynder
19. marts 2003 - 14:31 #22
Ja ... men det web-interface er da lige til at lukke op og ***** i!!!
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
22. maj 2003 - 17:29 #23
Har anskaffet andet udstyr, lukker spm