Avatar billede da_shrimp Nybegynder
18. marts 2003 - 20:40 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Problem med opstart

Jeg har fået købt mig en pc og selv installeret styresystemet nemlig win 98se. Men når jeg starter den op siger den at system.ini filen henviser til en fil som ikke findes. Jeg kan godt komme videre og ind i windows ved at trykke på en tilfældig knap, men jeg vil godt have det ordnet alligevel for det er ret irriterende. Filen som system.ini henviser til hedder - Vserver.vxd -.
Jeg kan heller ikke komme på internettet kan der være nogen forbindelse og hvordan får jeg det ordnet?

Hilsen en meget forvirret n00b som gerne vil have lidt hjælp fra nogle eksperter fra eksperten:-)
Avatar billede larildsen Nybegynder
18. marts 2003 - 20:58 #1
Hmmm... lyder som noget med netværket, men W9x er ikke lige min stærke side, men synes jeg kan huske vserver.vxd fra w95, som jeg desværre kom til at rode lidt med for mange år siden.
Prøv lige at kikke på dine netværks indstillinger, og evt. fjerne alt vedr. netværk om reinstaller det
Avatar billede peet-49 Novice
18. marts 2003 - 21:09 #2
Sæt din win98 skive i drevet, gå i kør-skriv SFC og tryk enter, det tjekket dine filer.
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2003 - 21:38 #3
og hvis det ikke hjælper med en SFC, så læg win98 ind igen oven på den gamle indstallation, så kommer det som regl til at køre (den overskriver ikke dine indstillinger og andre programmer du har indstalleret)
Avatar billede trille Nybegynder
18. marts 2003 - 22:03 #4
Her er løsningen fra MS selv:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q194990

Enjoy

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
18. marts 2003 - 22:04 #5
(og så slipper du ovenikøbet for at lægge Windows på igen)
Avatar billede larildsen Nybegynder
18. marts 2003 - 23:11 #6
kan nogen fortælle mig, hvorfor Windows "eksperter" er så vilde med at installere Windows oven i en eksisterende installation ?
Jeg ved godt at mit forslag var at fjerne alt netværk og installere det igen, men det er dog noget mindre dramatisk end en reinstallation !
Måske skulle der åbnes en thread omkring dette emne, idet jeg møder det gang på gang - Bare installer oven i det eksisterende, men det burde s.. IKKE være nødvendigt med mindre Windows i diverse afskygninger er (som jeg frygter) noget forfærdeligt bras.
Trille kommer med noget brugbart, og det tager jeg hatten af for, men folk tror at SFC.EXE er paven, og hvis ikke paven har magten så har gud = reinstallation.
I den verden jeg arbejder i (Windows NT når det ikke kan være anderledes, samt Unix og andre rigtige operativsystemer) er reinstallation IKKE en option der nogensinde overvejes, med mindre det kan bevises at der er sket fejl under installationen
Avatar billede fromsej Praktikant
18. marts 2003 - 23:17 #7
Du kan redigere din system.ini , lav en kopi af den først , åbn den i notepad , og slet linien med Vserver.vxd.
Hvis det ikke duer ligger du bare din kopi ind igen.
Avatar billede trille Nybegynder
18. marts 2003 - 23:34 #8
fromsej> Vil ikke just råde ham til det - da vserver.vxd er den virtuelle device-driver til en hel del netværks-relaterede services. Dette er sikkert også grunden til at han har problemer med netværket, som du kan se i hans spørgsmål.

larildsen> Kan kun holde mig meget enig med dig... Re-installation af windows er lidt ligesom at skifte vinduer hvergang de bliver snavsede, i stedet for blot at pudse dem!?

Bevares - re-installation virker som oftest, men der er altså en del mennesker som ikke umiddelbart synes det er fedt at sidde og reinstallere gang på gang. Og det er jo nok derfor at de stiller et spørgsmål til eksperterne - for forhåbentlig at få en løsning som sparede dem for at skulle alt det ræs igennem igen og igen.

Så ærede "eksperter" - lad os nu bevise at vi vitterligt har lidt ekspertise, i stedet for altid at smide et "formatér og re-installer" eller blot "re-installér" for at score nogle billige points... For i må sgu indrømme at det ikke er et specielt intelligent svar.

No offense - blot en almen pep-talk

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
18. marts 2003 - 23:36 #9
I øvrigt skal det siges at din løsning, larildsen, faktisk bliver beskrevet som en alternativ work-around inde på technet-artiklen, omend med lidt flere parametre, så selv om du føler dig lidt rusten, så har du alligevel stadig taget...

;o)
/Claus
Avatar billede fromsej Praktikant
18. marts 2003 - 23:40 #10
trille>> Jeg havde overset det med internettet , sorry.
Har du et gult mærke udfor netkortet i enhedshåndtering?
Det kan vel være et driverproblem så.
Avatar billede trille Nybegynder
18. marts 2003 - 23:43 #11
fromsej> Det havde jeg faktisk også første gang jeg så spm, og havde faktisk overvejet det med at klippe linien i system.ini, men vidste at der var eet eller andet låddent med den .vxd så jeg slog den op på MS-support, og det viser sig at være et almindeligt forekommende problem, samt at den er ret vital ifm. med netværk.

;o) Claus
Avatar billede fromsej Praktikant
18. marts 2003 - 23:49 #12
Problemet med de sk... .vxd filer kan drille af H til , de gange jeg har haft det er det altid endt med en helt ny installation.
Jeg bryder mig heller ikke synderligt om at installere oveni , da det sommetider giver flere problemer end det løser.
Men jeg er ret sikker på at det er et driverproblem det her.*S*
I er velkomne til at rette mig , hvis jeg er forkert på den.*S*
Avatar billede larildsen Nybegynder
18. marts 2003 - 23:59 #13
Trille -> Jeg har set noen af dine tidligere svar, og tror på at du faktisk ved lidt om tingene (sagt på godt JYSK).
Dog må jeg bede om, at du ALDRIG offentligt siger eller skriver at jeg har forstået noget som helst omkring W9x :-)
Findes der et forum, hvor professionelle kan tale med professionelle, således vi ikke her midt i et spørgsmål fra en frustreret anvender skal udveksle disse ting ?

/Leif
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 00:19 #14
larildsen>> Det at du arbejder med Unix til daglig , som jeg har hørt skulle være hamrende stabilt , gør vel sit til at du har en forhåbning om at Windows også er stabilt.
Det er det ikke , det er på godt fynsk , når vi nu snakker landsdele , pisseustabilt , sommetider skal der ingenting til før skramlet ikke vil mere pga. en eller anden devicedriver eller dll fil der får lyst til at opføre sig underligt.
I nogle tilfælde hjælper SFC , i andre ikke sådan er det.
Geninstallation er heller ikke en løsning jeg bryder mig særlig meget om , men desværre er det en nødvendighed med alle BG produkter , at vi så nok er for hurtige til at foreslå sligt , tja det er nok fordi en almindelig klamphuggerbruger som mig håber på at det hjælper den almindelige klamphuggerbruger der kom med bønnen om hjælp.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke din sidste bemærkning til Trille , men jeg vælger at tolke den positivt , selvom jeg har lidt svært ved det lige nu , hvis du mener at du og Trille kan komme med den rigtigste "langhårede" løsning på dette problem , så synes jeg da endelig i skal gøre det her i denne tråd , jeg skal nok lade være med at blande mig i det , medmindre der er noget jeg overhovedet ikke forstår.
På den måde er der en lille chance for at jeg , og andre , kan rage lidt lærdom og visdomsord til os.
Den sidste del af mit indlæg er ment positivt og kun positivt , da jeg elsker at lære nyt , hvis jeg kan.*S*
Med venlig hilsen klamphuggeren formerly known as Fromsej.
Avatar billede trille Nybegynder
19. marts 2003 - 01:31 #15
larildsen> Lidt splittet over dit "...ved lidt" vælger jeg som fromsej at tolke det positivt ud fra to betragtninger: 1: jeg er jydsk-mester i hundrede meter underdrivelser på tid, og 2: jeg er jo en positiv fætter, som har meget svært ved at forestille mig at folk har dårlige tanker om mig. :o)

Men for at svare på dit spørgsmål, kender jeg til http://www.experts-exchange.com som blev startet i 1996 og i bund og grund er en upscaled version af Exp.dk. Der er tale om mere stringent moderering, og en større gruppe af internationale experter. Desuden er der en opdeling af experter (hvoraf de har ca. 100.000 og mere end 800.000 normale brugere, samt en knowledgebase på mere end 4.000.000 issues er det den største og mest seriøse af sin slags. Point-systemet er en del mere innovativt, og man skal faktisk bevise sit værd for at kunne gå under titlen Expert og besvare andres spørgsmål offentligt - dette giver en uovertruffet grad af seriøsitet blandt indlæggene.

Fromsej> Jeg tror nu altså ikke du skal tage det så tungt igen. Det opståede netværksproblem kan meget vel skyldes problemet med den omtalte .VXD, da det allerede er et faktum at den har tilknytning til fil- og udskriftdeling i Win9X samt 3.X - så førend vi prøver at re-installere netværks drivers vil det nok være en meget god ide at reetablere vserver.vxd

Og nu til det egentlige spørgsmål:

I mellemtiden har jeg bladret lidt rundt på nettet og fundet en fiks og færdigudpakket VSERVER.VXD fil til dig. Den ligger her:
http://www2.driverguide.com/uploads/uploads9/27809.html

Og er fejlagtigt blevet kategoriseret som en video-driver. Men som du kan se fra diskussionen på siden er den altså netværks-relateret og løser dine problemer med 99% sikkerhed. Kan den ikke bruges i Win 98SE er der ingen vej uden om at forsøge eet af de to løsningsforslag, nævnt i artikel Q194990 på MS' knowledge-base:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q194990

Vælger du at forsøge at hente .VXD'en direkte fra driversguide, skal du lægge den i såvel c:\Windows\System som i c:\Windows\System32 -mapperne og derefter genstarte dit system (det er en statisk driver som læses ind i starten).

Når du åbner driversguide-linket vil du skulle bruge følgende login-informationer:

login: drivers
password: all

God arbejdslyst

Venligst,
Claus
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 14:13 #16
Fik du løst problemet?
Og hvad blev løsningen?
Avatar billede da_shrimp Nybegynder
19. marts 2003 - 14:15 #17
Det var Trilles løsning. Jeg downloadede den der vserver.vxd fil fra http://www2.driverguide.com/uploads/uploads9/27809.html og den virkede.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 18:09 #18
Glimrende , så kunne jeg godt tænke mig et indlæg fra larildsen med en kommentar til mit.
Avatar billede larildsen Nybegynder
19. marts 2003 - 18:16 #19
Glimrende at problemet blev løst.
Trille, min bemærkning skulle opfattes positivt.
Fromsei, tag det ikke så tungt, jeg forstår simpelthen bare stadig ikke, at det så ofte er reinstallation der bliver foreslået.
Min bemærkning om et andet forum var egentlig kun møntet på, at jeg synes diskussion bevægede sig hen på områder, der intet havde med spørgsmålet at gøre, og derfor kun ville skabe grums i diskussionen.
Det er ikke et spørgsmål om at komme med den eneste rigtige eller langhårede løsning, mit udbrud var egentlig bare et udtryk for fustration over Windows
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 18:21 #20
OK , så havde jeg opfattet det rigtigt.
Det er også svært ikke at blive frustreret over Windows , det er noget "godtnok" på mange punkter , men på den anden side hvordan ville skoleelever af i dag ellers lære at skrive " Alvorlig undtagelse "*G*
Avatar billede larildsen Nybegynder
19. marts 2003 - 18:25 #21
Jeg har dog forstået, at hvis Windows skriver "Programmet har udført en ulovlig handling", så skal man gå direkte i fængsel og selvom man passerer start så indkasserer men IKKE kr. 4000 - Synes efterhånden Windows minder om skillet Matador
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 18:33 #22
*ROFL*