Avatar billede frosig Nybegynder
18. marts 2003 - 13:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Datagrid

Jeg sidder her og kæmper med et datagrid... Jeg skal have alle felter i en kolonne til at være felter, som man kan redigere i. Det er ikke nok, at man kan trykke på en knap, der gør, at det bliver muligt at skrive i det ene felt. Det har jeg fået til at virke.

Er det noget, som kan lade sig gøre?
Avatar billede paahlman Nybegynder
18. marts 2003 - 13:52 #1
Jeg mener ikke at det umiddelbart kan lade sig gøre med et datagrid, men det gøres rigtigt nemt gennem f.eks. en datalist. Der er flere templates til rådighed men specielt EditItemTemplate tilbyder det du søger.

du kan se mere om EditItemTemplate her:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemwebuiwebcontrolsdatalistclassedititemtemplatetopic.asp
Avatar billede burningice Nybegynder
18. marts 2003 - 16:26 #2
frosig>> alle felterne i en kulonne ?! det giver jo ikke mening.. mon ikk edu mener en hel række skal kunne ændres i?

paahlman>> Man kan også bruge edit i en datagrid...
Avatar billede midas_dk Nybegynder
18. marts 2003 - 17:24 #3
cyberfessor >> Det giver da i princippet udmærket mening at ville redigere kolonnevis. Jeg ved ikke lige hvad det skulle bruges til, men det kan da godt tænkes!?

Jeg tror dog bare ikke, at det kan lade sig gøre vha. hverken DataList eller DataGrid. DataGrid har kun én slags EditItemIndex, som jo tæller rækker, så umiddelbart er der nok ikke de store muligheder på dén front :-(
Avatar billede frosig Nybegynder
18. marts 2003 - 17:25 #4
cyberfessor >> I mit lille hoved giver det mening :-) Det er bare lidt svært at forklare...

Jeg har nogle rækker med 7 felter i hver række, og det skal være muligt at ændre det ene felt i hver række, og der må ikke være en knap, som man skal trykke på, før man kan redigere feltet. Jeg er kommet så langt, at jeg har fundet ud af, hvordan man gør ét felt 'redigérbart', men kan man virkelig ikke gøre alle felterne til 'input'-felter på en gang?
Avatar billede burningice Nybegynder
18. marts 2003 - 17:50 #5
midas_dk og frossig>> jojo.. jeg kan da godt forestille mig det, det er ikke det.. det jeg mente var at 1) kan ikke se hvad man skulle bruge det til 2) datagrid'et har ikke nogen indbygget support for det.
Avatar billede frosig Nybegynder
18. marts 2003 - 17:58 #6
Jeg skal lave et tidsregistreringssystem, hvor der er nogle opgaver, som jeg stiller op i f.eks. et datagrid. Hver opgave har sin egen række. Nu skal brugeren have mulighed for f.eks. at indtaste 2 timer på den ene opgave og 5 timer på en anden osv. Det er det, som det skal bruges til.

i er meget enige om, at det ikke kan lade sig gøre, så jeg regner med at benytte DataList sammen med nogle ganske almindelige input-felter.

I skal have tak så langt, men jeg lader lige spørgsmålet stå åbnet, hvis der skulle komme spørgsmål i forbindelse med min nye plan...
Avatar billede burningice Nybegynder
18. marts 2003 - 18:11 #7
mon ikke du kan bruge en repeater og en itemtemplate til at skrive dine inputbokse ud med? lidt ligesom man ville gøre i asp...
Avatar billede frosig Nybegynder
18. marts 2003 - 18:17 #8
Det vil jeg lige kigge på. Jeg er egentlig java-programmør, så det er lidt nyt for mig...
Avatar billede midas_dk Nybegynder
18. marts 2003 - 18:34 #9
Når jeg bruger et time-/sagssystem, indtaster jeg da i øvrigt ikke FØRST alle mine opgaver, og dernæst timeantallet.

Du kan jo i princippet godt nøjes med at ha' ét felt redigérbart ad gangen - og bestemme rækken ud fra enten onFocus eller onClick.

Gav det mening?
Avatar billede frosig Nybegynder
18. marts 2003 - 18:41 #10
midas_dk >> Alle opgaverne er der i forvejen. De bliver hentet fra et andet program. Det er kun antallet af timer, som brugeren har brugt, der skal indtastes.

Jeg kan ikke nøjes med et felt, fordi jeg jo ikke ved, hvilke af de opgaver, som brugeren har arbejdet på netop den dag. Alle opgaverne er der, men det er måske kun 2, som han ønsker at indtaste på.
Avatar billede midas_dk Nybegynder
19. marts 2003 - 15:08 #11
Nåja, okay, men det forhindrer dig stadig ikke i at nøjes med at have én række redigérbar ad gangen - hvis for eksempel du laver en onFocus event på hver række, som gør den pågældende række redigérbar, så vil du både kunne bruge tabulator-tasten og museklik (og sikkert også andre "ting") til at skifte mellem rækkerne.

Så skal du sådan set bare sørge for, at rækkerne også har en onBlur event, som sørger for at gemme det indtastede, lige så snart man "forlader" rækken.
Avatar billede midas_dk Nybegynder
19. maj 2003 - 01:22 #12
Erhm...
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. august 2003 - 16:40 #13
Jeg går ud fra at du har løst problemet på nuværende tidspunkt, men giv lige lyd hvis det ikke er tilfældet... du kan lave det nøjagtig som du vil have det uden de store fiksfakserier.