Avatar billede a_c Nybegynder
18. marts 2003 - 10:17 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp til statement

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette statement.
Jeg har en dato/tid som jeg får ved at sammensætte kolonnerne plukklok og plukdato. Derudover har jeg en kolonne der hedder tidsstempel. Det jeg nu gerne vil er at finde tidsforskellen på de 2 tidspunkter rounded til timer
og grupperet på hele timer således at jeg får et resultat
tilbage der siger at der er X antal records ved 0 timer
X antal ved 1 time og så videre. Jeg har lavet noget her der ikke helt virker :

select SUM(ROUND((tidstempel-TO_DATE(PLUKDATO ||'-'||substr(PLUKKLOK,0,2) ,'YYYYMMDD-HH24'))*24)) as Antal,
ROUND((tidstempel-TO_DATE(PLUKDATO ||'-'||substr(PLUKKLOK,0,2) ,'YYYYMMDD-HH24'))*24) as Ekspeditionstid
from BREKVBACKUP GROUP BY  ROUND((tidstempel-TO_DATE(PLUKDATO ||'-'||substr(PLUKKLOK,0,2) ,'YYYYMMDD-HH24'))*24)

Det jeg gerne ville var at group by Ekspeditionstid men man må åbenbart ikke sige group by alias. Er det helt hen i hengnet ?
På forhånd tak Alex
Avatar billede tag Nybegynder
18. marts 2003 - 10:56 #1
Prøv at udskifte antal med count(1).

se vedlagte eksempel.

DROP TABLE TEST1  ;

CREATE TABLE TEST1 (
  TIMESTAMP  DATE,
  DATO      VARCHAR2 (8),
  TID        VARCHAR2 (5));

INSERT INTO TEST1
VALUES(SYSDATE - 0.99, '20030318','10:30');

SELECT * FROM TEST1
ORDER BY timestamp DESC;

SELECT COUNT(*),
      ROUND((timestamp - TO_DATE(dato ||'-'||SUBSTR(tid,0,2) ,'YYYYMMDD-HH24'))*24)  Ekspeditionstid
FROM TEST1 GROUP BY ROUND((timestamp - TO_DATE(dato ||'-'||SUBSTR(tid,0,2) ,'YYYYMMDD-HH24'))*24)
Avatar billede a_c Nybegynder
18. marts 2003 - 12:41 #2
Det ser ud til at det virker.
Jeg var forvirret over at der kom nogle minus tal, men det er vist et
andet problem med nogle data der er mærkelige.  :o)
Jeg takker.