Avatar billede dazzle Nybegynder
18. marts 2003 - 03:10 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Cisco SOHO77 NAT på port 9000

Hej,

Jeg er ved at sætte programmet WebCamXP op på en af mine maskiner. Kort fortalt er programmet en mini-webserver der anvender Java-applets til at streame video fra webcams. Jeg kan i WebCamXP selv konfigurere hvilken port jeg ønsker at anvende (da den jo ofte skal køre parallelt med en http-server og derfor ikke skal bruge port 80). Jeg har aktuelt sat den til at bruge port 9000.

Mit netværk sidder bag en SOHO77 router - jeg anvender Tiscali ADSL. Når WebCamXP kører på maskinen 192.168.1.2 kører alt fint, men da jeg ikke vil belaste den unødigt, vil jeg køre WebCamXP på maskinen 192.168.1.3 i stedet for.

Jeg har derfor (med mine begrænsede kundskaber) fundet frem til at lave ændringer i routerens NAT-tabel.

Jeg har udført:

ip nat inside source static tcp 192.168.1.3 9000 interface dialer0 9000

Da dette ikke gjorde den store forskel, forsøgte jeg også at tilføje:

ip nat inside source static udp 192.168.1.3 9000 interface dialer0 9000

Dette har dog heller ikke hjulpet.

Tilgår jeg adressen http://192.168.1.3:9000 virker tingene som de skal, men prøver jeg at tilgå port 9000 via den offentlige IP-adresse (og de tilknyttede domæner), så virker skidtet ikke.

Hvad dælen går der galt ???

/dazzle
Avatar billede oz2kas Nybegynder
18. marts 2003 - 10:45 #1
prøv at få en udenfor din router til at teste.
nogle routere er sat op til at filtrere trafik indefra mod dit externe interface.
Avatar billede svindler Nybegynder
21. marts 2003 - 16:36 #2
Ciscos IOS-baserede routere kan ikke lave det nummer, som andre billigere routere kan med at oversætte det eksterne ip-nummer til et internt nummer for de interne maskiner.
Du kan løse det ved at:
1) Installere routning på din server
2) Tilføje det eksterne ip-nummer på din server
3) Sætte dine interne klienter til at bruge serveren som gateway istedet for din router.

Serveren tager sig derefter af at route trafikken videre til routeren, bortset fra når det er til den eksterne adresse, som den selv håndterer.