Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 18:53 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

En partition tak#2

Kan det have noget med at at min den der nye harddisk står på Primary Slave?
Jeg vil ikke tro at der er noget styresystem på den.
Nu nævner jeg noget, og så kan i se på det.
I min bios står der flg. under boot sektionen.
1. Removable Device [Disabled]
2. IDE Harddisk [MAXTOR 6L080L4]
3. ATAPI CDROM [CD-ROM 48X/AKU]
4. Other Bootdevice [INT18 DEVICE(Networ]
Men når jeg så tager bootdisk og xp cdrom ud så genstarter den bare hver gang den når til det punkt hvor normalt windows starter op.

Når jeg starter maskinen op og sætter den på pause kan jeg se at der står:
Detecting primary master...none
Detecting primary slave...MAXTOR 6L080L4
Detecting secondary master...NONE
Detecting secondary slave...CD-ROM 48X/AKA

Kan dette hjælpe jer, til at hjælpe mig?
Avatar billede geforce3 Praktikant
17. marts 2003 - 18:54 #1
Hvis du har en harddisk skal den står til Master
Avatar billede geforce3 Praktikant
17. marts 2003 - 18:56 #2
Du har én harddisk ik? uden windows? Den harddisk skal være Primary Master.
Og vil du installere windows skal den står til First boot "cd rom"
Avatar billede amd Nybegynder
17. marts 2003 - 19:04 #3
Hmm... den behøver ik stå til master for at kunne boote derpå !
Hvad er det problemet er ?
og prøv lige at holde det samme spg i ét!
Altså luk det ene og skrive dette i det andet...
Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 19:10 #4
Hvordan sætter jeg min harddisk til master? kan man gøre det i biosen, eller skal jeg ind og rode med det brede grå kabel som går ind bag i harddisken. Der sidder 2 stik på kablet?
Avatar billede amd Nybegynder
17. marts 2003 - 19:13 #5
Du skal jumpe den bag på HDDen.. der er nærmest nogle såm "plastic broer" du skal sætte over de forskellige stænger, for at sætte den til det forskellige.. der er en tegning, der viser det bag på !
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 19:13 #6
Der sidder en jumper bag på HDén , den skal du flytte hen på den rigtige plads.
Det er en lille plasticdims , der sidder et sted hvor der er 6 ben.
Du kan sikkert se på din HD hvilke 2 ben den skal sidde på , lige nu sidder den som slave , så det er et af de 2 andre steder den skal sidde.
Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 21:11 #7
Jeg har nu sat min harddisk til Primary master, via jumberen bagpå. Men den kan stadigvæk ikke partitionere drevet. Nå jeg går ind i fdisk så når jeg se på statusen over partitionerne så skriver den bare: Current fixed drive:1
Hvordan så?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 21:13 #8
Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkesige.her)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 21:15 #9
Hvis du vil bruge FDISK er det en god vejledning.*S*
Print den ud , det er nemmere på et stykke papir.
Avatar billede zenze Nybegynder
17. marts 2003 - 21:17 #10
Har du sat harddisken på sidste stik på dit 80 conductor 40 pins kabel:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html
Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 21:30 #11
Jeg har sat harddisken på den anden sidste pins kabel, da jeg før havde 2 harddiske i. Altså det vil sige at jeg har sat harddisken til det stik nærmest bundkortet. Kan det virkelig have nogle effekt mon?
Jeg kan slet ikke oprette eller slette noget via fdisk.
Quote: I have said it before, and i say it again. HJÆÆÆLP
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 21:33 #12
Nu du har jumpet den som master , har du så været i BIOS og ladet BIOS finde din HD?
Det er en betingelse for at fortsætte , og vi skal nok hjælpe dig.*S*
Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 21:38 #13
Jeg har lige været inde og tjekke min bios, og der stod den på auto til at finde harddiske eller cdroms eller andet. Nu har jeg selv været inde og vælge harddisken og cd-rom drevet. Men hvis den står på auto, så skulle den jo selv gøre det. En anden ting jeg er i tvivl om, er inde under boot. Skal min harddisk ikke også være sat til samtidigt med cd drevet når den booter op på xp cd'en?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 21:41 #14
Bliver din HD fundet af BIOS?
Ja HDén skal være tilsluttet , ellers er det ret svært at installere noget på den.*S*
Du forvirrer mig lidt lige nu , det ene øjeblik taler du omFDISK , det næste om installation?
Prøv at lave en punkt for punkt over hvad du vil have.
Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 21:49 #15
OKay. Her kommer det, i det store hele.
Jeg skal have windows installeret på min den harddisk som jeg har i nu. MEEN, windows kan godt komme i kontakt med hd'en, men så snart jeg kommer til det punkt med at den skal genstarte for at gå videre i installationen(du ved der hvor man skal skrive sit navnm o.s.v) så starter den bare forfra. OK

Når vi så ser på det jeg mener med FDISK, så kan jeg slet ikke dele drevet op eller slette nogle partition, hvis du forstår hvad jeg mener???(min hd er i ntfs system, men jeg tror nok ikke at det kan volde problemmet)
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 21:56 #16
Du har ingen problemer i at boote fra din CD som jeg forstår det , det er installationen der kikser samme sted hver gang.
Prøv denne vejledning , min indre HD skal defragmenteres snart , den snurrer ikke så hurtigt i dag.*S*

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyinstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny indstalation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Hvis du skal bruge Bootdisketter kan du finde dem her:
http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?productID=4C937A02-BAE0-4317-A1A9-0C56CD979D05&freetext=installation&DisplayLang=da
Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 22:16 #17
Ok. Det prøver jeg. Det vil sige at det betyder ikke noget specielt inden at den formatere drevet som du skriver, (4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstallation skal ligge på), at der står c:Partition1(ukendt)
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 22:19 #18
Den detalje kan jeg ikke lide , men jeg ved det ikke.
Jeg er så gammeldags at jeg bruger FDISK og Format fra en DOS bootdiskette først når jeg skal installere på en ny HD.*S*
Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 22:21 #19
Nå, men der er nok ikke andet at gøre end at tage min HD med op til systemadministratorene på min skole, så de kan se lidt på den. De må kunne rede det.
Avatar billede superanden Nybegynder
17. marts 2003 - 22:23 #20
Fdisk er for kompilceret, følg XP's vejledning. Den er meget simpel , Tryk C for at lave en partition skriv hvor stor den skal være mm, fdisk er kun for ME og ned til de virkelig skod systemer !
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 22:25 #21
FDISK er ikke kompliceret , beviset er at jeg kan finde ud af at bruge det.*S*
Avatar billede zenze Nybegynder
17. marts 2003 - 22:54 #22
Hvis det generer dig at der ikke er nogen DOS-partitioner, når du kører FDISK, så kan du bruge DELPART i stedet for - og så bagefter gå videre med FDISK. DELPART finder du her:
http://www.russelltexas.com/delpart.htm
Avatar billede thedude22 Nybegynder
17. marts 2003 - 23:03 #23
Jeg har nu endelig fået sat en partition på hd'eren, og sat den aktiv.- WOOOOOHOOOO
Avatar billede thedude22 Nybegynder
18. marts 2003 - 01:35 #24
Nu virker alt igen, og jeg sidder i øjeblikket og skriver dette på min pc.
Tak til alle for hjælpen.

Thedude out