Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2003 - 12:21 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Valg af programmeringssprog

Hej

Jeg skal have lavet en opgave til min site som kommer til at indeholde forskellige forums, uploadningssystemer, brugersider, gæstesider, adminside....

Men jeg er lidt i tvivl om hvilket programmeringssprog jeg skal vælge. Jeg vil gerne have en god sikkerhed samt have mulighed for at senere at få bygget yderligere moduler på siten.

Hvilket sprog anbefaler i?

Har selv overvejer PHP og JSP, men er interesseret i at hører andres meninger samt evt fordele, ulemper samt erfaringer.
Avatar billede medions Nybegynder
17. marts 2003 - 12:24 #1
PHP hvis du er ny inde for programmering
JSP hvis du er inde i C++ eller Java!

//>Rune
Avatar billede osaka_san Nybegynder
17. marts 2003 - 12:25 #2
og spørgsmålet hedder vel så tilbage: "Hvilken hardware/platform har du til rådighed?", "Er der et budget fastlagt med udgifter til de forskellige ting eller skal det hele være det sædvanlige gratis tjuhej?" osv?

Der findes sjældent et gyldent svar på hvilket sprog man bør vælge - det afhænger af faktorer så som: Økonomi, evner, tid, personlige prefferencer, "religion" og lignende.
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2003 - 12:29 #3
Jeg har ikke forstand på programmering, men jeg har adskillige venner som er gået fra ASP til PHP og de siger at det er klart det bedste.
Så mon ikke du skal gå efter PHP ?

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2003 - 12:30 #4
Du skal jo også have noget Database halløj, og der er MySQL vist at foretrække :-)

Mvh
Kunze
Avatar billede medions Nybegynder
17. marts 2003 - 12:32 #5
knuze> Jeg har adskilligevenner som er gået fra PHP til ASP... Øhh, jeg kan da oxo anbefale at kode i ASP da jeg elsker det... Den eneste ulembe der er for mit vedkomende er at det ik' er opensource!

Dette kan blive til en religionkrig ret hurtigt :)

//>Rune
Avatar billede osaka_san Nybegynder
17. marts 2003 - 12:37 #6
Medions> Det er stort set en religionskrig i det øjeblik man spørger "hvad er bedst" uden at definere nogle rammer inden for hvad man ønsker de forskellige ting vurdere på ;)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2003 - 12:38 #7
Medions> Det er ikke mig der skal programmere, jeg skal have andre til det.. men inden jeg kan få en til det skal jeg lige finde den bedste termonologi :)

Osaka san> Det skal ikke være gratis, men budgettet ligger på under 10k
Avatar billede medions Nybegynder
17. marts 2003 - 12:43 #8
osaka_san> Ja :)

peters> Nu ved jeg jo så ikke hvad i har stående til rådighed... -Hvis i lejer jer ind hos en udbyder så kan i jo få ASP understøttelse for næsten ingen penge.. Ellers skal i ud og ha' fat i en IIS server, som kan hoste jeres ASP sites...

Hvis du har overvejet JSP så er dette gratis, så længe du bruger TomCat App serveren, hvis du bruger Resin App Server er det kun gratis så længe sitet ikke bliver offentliggjort.

PHP er gratis hele vejen igennem, men har visse ulemper i det det ikke kan kommunikere optimalt med Microsofts produkter, så som Excell og Word osv.

Men som osaka_san oxo har nævnt til at starte med, så kommer det meget an på hvad det er du skal kode, og til hvilket formål...

//>Rune
Avatar billede osaka_san Nybegynder
17. marts 2003 - 12:53 #9
peters> Afhængig af projektets seriøsitet, load og lignende så ville jeg nok overveje at kigge på asp.net - Det kræver godt nok en windows server, der er ikke så vandvittig mange gratis applikationer så som forum osv til platformen, tilgengæld er den rasende hurtig.

Nu er en windows server ikke just billigt om man vil, webhoteller med asp.net kan dog fåes ´for en rimelig bunke penge. Hvorom end alting er så er spørgsmålet om projektet vil få gavn af en øget eksekverings hastighed og større load håndtering, samt integrationsmulighederne der ligger i .NET

Alternativt til kompileret kode på linux platformen er mono.net - http://www.go-mono.org - men den er langt fra i en version 1.0 endnu så der skal man nok tage den lidt med ro.

Generelt hedder det sig at man benytter det der er mest enkelt og lige til i den givne situation og så tager forbehold for at det kan være nødvendigt at skifte til et andet sprog i fremtiden fordi det indeholder en række fordele man kan få glæde af efter man har fået erfaringerne fra det første forsøg.

Trial'n'Error
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2003 - 13:01 #10
medions> Jeg vælger platform udfra programmeringssprog :-)

Det der skal laves er: nyhedsforum, oplevelsessystem, billeduploadning (gerne med mulighed for vandmærke), admin sider, gæsteskribenter, amin skal kunne bestemmer hvilke sider en bruger må se/evt regigere i, evt webinterface om nødvendigt... systemet er lidt omfattende men ikke vildt meget for en programmør.

osaka san> ASP.NET okay. Jeg vil gerne have/anvende et sprog hvor jeg ikke behøver at skifte sprog igen hvis jeg ønsker systemet udvidet (flere moduler). Dvs det skal også være let at tilføje muduler i.
Avatar billede medions Nybegynder
17. marts 2003 - 13:05 #11
peters> For ASP findes der en vidunderlig komponent der hedder ASPImage som du kan bruge til alt hvad der handler om billederedigering!

Til den andre ting du efterspørger er det intet problem i nogen af sprogene at udvikle de forskellige moduler.

Tilføjelse af nye moduler, med det mener du vel bare at det skal udbygges.. Det skulle jo heller ikke være noget problem så længe det bare bliver kodet i den samme teknologi hele vejen igennem..!

//>Rune
Avatar billede osaka_san Nybegynder
17. marts 2003 - 13:11 #12
peters> med moduler mener du helt konkret hvad? - hjemmelavede applikationer du kobler til, eller gratis du henter fra nettet? - I det første tilfælde har programmeringssproget meget lidt indvirkning på nemheden i at koble til og fra - det er dig/jer der skal kode det ordenligt - I det andet er problematikken at du skal finde et sprog hvor der er udviklet nok gratis/råd til at betale applikationer der kan benyttes.

Den første model giver dig 100% kontrol, konsistens og integreringsmuligheder - den anden giver dig et kludetæppe af forskellige applikationer der er udviklet af forskellige mennesker og som oftest ikke specielt godt integreres i hvad man normalt tænker når man nævner ordet moduler.

Umiddelbart tror jeg at du risikerer at få en forkert indgangsvinkel til det som ikke-programmør, men burde overlade beslutningen til de folk der skal kode det, eftersom de forhåbentlig ved hvad de skal kigge efter. Fortæl dem hvad du forventer af systemet og hvilke problemstillinger det skal løse (ikke hvilke funktioner det skal kunne, men hvad det skal opfylde af krav fra brugeren) og lad dem komme med et oplæg på sprog, funktionalitet osv. Så skal du nok hurtigt finde ud af hvad der er bedst og billigst for netop dit projekt. :)

Med andre ord, lad de folk der har forstand på at plante pærre gøre dette og de folk der ved hvordan man høster pærre foretage det job. ;)
Avatar billede medions Nybegynder
17. marts 2003 - 13:13 #13
osaka_san> Godt argument :)

//>Rune
Avatar billede olila Nybegynder
17. marts 2003 - 13:18 #14
Du skulle overveje Zope.

www.zope.org
www.zug.dk
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2003 - 13:22 #15
medions> okay, ASP virker bare for mig ikke om om det holder! Det virker mere som om PHP er ved at overtage dette.

osaka_san> Med moduler mener jeg ting jeg får lavet til siten, dvs hvis jeg nu finder på en anden rigtig smart ting så vil jeg gerne have mulighed for at få det tilkoblet resten af programmeringen uden de store problemer.

Jeg er programmør, men holder mig til ASM og de andre hardwarenære sprog, så lidt ved jeg dog :o)

Men en mulighed er selvfølgelig som du skriver at sende programmeringsbeskrivelsen ud og lade folk komme med kommentare og tilbud :)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2003 - 13:23 #16
olila> det har jeg godt nok aldrig hørt om, men en gang skal jo være den første :)
Avatar billede medions Nybegynder
17. marts 2003 - 13:26 #17
peters> *G* PHP vil ALDRIG komme til at kunne overtage ASP! -da det er 2 kongurenter, så vil jeg næppe mene at ASP bliver droppet! -iøvrigt er der jo oxo kommet ASP.NET...

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2003 - 13:29 #18
medions> Det er bare okay, så vil jeg holde alt åbent endnu.
Avatar billede olila Nybegynder
17. marts 2003 - 13:36 #19
Zope er ikke særlig udbredt i dk.
Men prøv at tjekke www.zope.com, så får du (og andre) en ide om, at Zope har relativ stor popularitet i udlandet. Det er en webapplikationsserver og kan derfor slet ikke sammenlignes med PHP eller ASP.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
17. marts 2003 - 13:43 #20
peters> Generelt er der lidt stillistisk følgende struktur i web programmeringsverden for tiden

ASP (classic) : Benyttes i dag af virksomheder der endnu ikke har konverteret til .NET og programmører der ikke forstår at sætte sig ind i nye versioner af teknologier. Formodentlig de samme virksomheder som også benytter ie 4.0 som browser selvom opgraderinger er gratis. :)

PHP : Benyttes af linux folk, private nørder og andre der forsøger at holde omkostningerne så absolut lave som muligt. Benyttes selvfølgelig også af folk der ynder at blande sig i religionskrige omkring microsoft vs. alle andre. Det er typisk de sidste folk der uden selvkritik vil anbefale php til alt uden at stille spørgsmål ved formålet.

ASP.NET anvendes af virksomheder der kører på en MS platform og har behov for at integrere deres systemer tæt. Da en hel del virksomheder benytter en MS platform til kontorprogrammer og lignende er ASP.NET et naturligt valg for mange da de samme sprog og mange terminologier der benyttes til at skrive ASP.NET stammer fra .NET platformen og dermed kan genbruges i applikationer i kontormiljøet og lignende som ikke nødvendigvis er web relateret - dette giver en hvis enkelthed for programmørerne. Ligeledes kan .NET programmer skrives i en hel række sprog da det fortolkes til et MSIL (Microsoft Intermidiate Language) inden det køres. Så vidt jeg husker p.t. er der små 26 forskellige sprog at vælge imellem afhængig af hvad man har behov for. De to mest ummidelbare er dog vb.net og c#

De færeste webprojekter er så store at du reelt kan måle en performance forskel mellem de forskellige sprog/platforme, men f.eks et site i størrelses orden Jubii.dk (mindre kan gøre det ;) opnår betydelige performance fordele ved at benytte et kompileret sprog som asp.net i modsætning til scripting som asp eller php.

Så i sidste ende er det mest religion - der er fordele og ulemper ved det hele - spørgsmålet er bare hvilke du bedst kan leve med. Prisen, perfomance, mængden af gratis applikationer i sproget, prisen på programmører der skal lave det osv :-) - Nemmeste måde - at sende et tilbud i omløb og følge din næse :)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2003 - 17:16 #21
Har I nogle steder I anbefaler at annoncere efter en programmør?

Shark, Eksperten, News.... eller noget helt andet!