Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
15. marts 2003 - 15:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan oprettes sql-net/Net8 netvæksservice

Jeg bruger Microsoft Axapta baseret på en Oracle 9.2 database.

Det er installeret og kører perfekt (det er en opgradering)
Men nu ønsker jeg at få fat i databasen fra min webserver og asp programmering (på win2000 server og IIS = asp)

Men den fejler og siger TNS name ikke kan tolkes. Så har jeg fået at vide jeg bare skal lave en sql-net forbindelse - how do I do?

sqlnet.ora ? denne her?
tnsnames.ora <- den skulle være god nok, axapta kan starte på serveren
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
15. marts 2003 - 15:44 #1
"tnsping axdr" virker.

Og så er jeg vidst så ny i oracle jeg ikke ved hvad jeg mere kan gøre. Kan ikke huske jeg gjorde noget specielt under oracle 8 (udover installerede klienten på serveren)
Avatar billede lap Nybegynder
15. marts 2003 - 22:02 #2
Hvor mange tnsnames.ora filer findes på maskinen - måske både oracle8 og oracle9 - asp tager måske fat i den forkerte.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
16. marts 2003 - 09:04 #3
nej, for jeg blev så gal, at jeg installerede alt forfra.
så det er en helt "ren" windows 2000 server m. oracle 9.2 client.

Så hentede jeg noget oledb fra oracles hjemmeside, og under installationen sagde den også det manglede, men efterfølgende samme problem.

Der er nu også en odbc driver installeret. Hvis jeg taster mine informatione i den, og vælger test, så virker det.
Avatar billede lap Nybegynder
16. marts 2003 - 12:14 #4
Problemet mellem tnsping og en reel sql*net forbindelse er ofte sqlnet.ora filen. Hvis der står noget om "names.default_domain" i filen - så prøv at tilføje dette i dit tnsnavn (i datakilden).

Alternativt kontroller tnsnames.ora - og brug det fulde navn (ofte <navn>.<domænenavn>.
Avatar billede larildsen Nybegynder
02. april 2003 - 13:29 #5
Hvis man ikke både i TNSNAMES.ORA og i ODBC opsætningen (eller hvor man nu anvender klienten fra) refererer med fuld navn SERVER.DOMAIN, så går man tit galt i byen på, at der i SQLNET.ORA kan være en NAMES_DEFAULT_DOMAIN = xxxx.
Er din WEB server baseret på Axapta's COM Connector, for i så fald anvender den jo IKKE ODBC mere, men går direkte på OCI laget. Du bør IKKE referere et DSN navn i din Axapta config, hvis du anvender Axapta 3.0.
Hvis du anvender Axapta 2.5 SP4 mod 9.2 databasen skal du huske at du stadig skal anvende Oracle 8.1.6.3 klient og 8.1.6.2 ODBC driver.
Du kan også finde mange nyttige oplysninger på technet.navision.com
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
03. februar 2004 - 21:02 #6
har flere gange haft ovenstående problem, og det er 9/10 gange løste ved blot at installere Oracle igen...
- meget mystisk

Men kan se rundt om på nettet at mange har problemer med Oracle
Avatar billede lap Nybegynder
03. februar 2004 - 21:06 #7
Jeg vil påstå, at det er manglende viden - jeg har aldrig problemer med dette, men det skal selvfølgelig styres. Jeg har aldrig været nødt til at geninstallere Oracle bare på grund af "TNSnavn kunne ikke tolkes" :-)
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
03. februar 2004 - 21:10 #8
lap: unskyld, det er sikkert rigtigt. Er blot støt ind i andre problemer, fx når man skal bruge oracle fra en webserver.
Jeg har nu 2 gange installeret adminstrator pakken på min XP, og begge gange skulle den geninstalleres fordi alt ikke var registreret korrekt i registrerings databasen - det er da mystisk - vi snakker en "ren" XP lige installeret, og så 9.2 ind
Avatar billede lap Nybegynder
03. februar 2004 - 21:14 #9
Du behøver ikke at undskylde :-) Jeg reagerede blot på din lidt "firkantede" konstatering :-)

Jeg går ud fra, at du har håndteret de specielle ting der er I at installere på f.eks. Pentium4 - og så er jeg lidt i tvivl, om oracle client er supporteret på XP?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
03. februar 2004 - 21:16 #10
P4: ahh hvad er det nu med den - det kan jeg godt huske vi har kigget på på arbejde.
Kan det passe at man har kunne få en installation (nyere release) hvor dette var løst - for ellers tror jeg da du rammer et ømt punkt ;)
Avatar billede lap Nybegynder
03. februar 2004 - 21:19 #11
*jit.dll* er problemet. Jeg har ikke set en nyere release, hvor problemet er løst :-)