Avatar billede glv Nybegynder
15. marts 2003 - 15:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvornår er datareader tom?

Jeg har et nyhedsmodul, som vises med en datalist som får sin datasource via en datareader. Nyhederne udtrækkes af databasen, således at der kun vises nyheder inden for den sidste uge. Hvis der ikke er nogle aktuelle nyheder, skal der i stedet vises en tekstmeddelelse, om at der ikke er aktuelle nyheder.

Spørgsmål er nu, hvordan kan jeg afgøre, hvornår meddelelsen skal vises. Kan man teste, om datareaderen er tom? Jeg har forsøgt, om datareaderen er null men uden held med følgende kode:

OleDbDataReader result;

result = HentAktuelNyhed();
if(result == null) {
  lblTekst.Text = "Ingen aktuelle nyheder";
}

else {
  myDataList.DataSource = result;
  myDataList.DataBind();
}

Nogle gode ideer?
Avatar billede burningice Nybegynder
15. marts 2003 - 16:04 #1
if (datareader.Read()) {
  //den er ikke tom
} else {
  // den er tom
}
Avatar billede glv Nybegynder
15. marts 2003 - 16:11 #2
Har jeg prøvet, men det giver kun den effekt, at første post i readeren (hvis den ikke er tom) ikke udskrives, fordi datareaderen jo er hoppet til næste post...
Avatar billede burningice Nybegynder
15. marts 2003 - 16:22 #3
glv>> uhm.. kan du så ikek gøre det her

datalist.DataSource = datareader

if (datalist.Items.Count == 0) {
  lblTekst.Text = "Ingen aktuelle nyheder";
}
Avatar billede glv Nybegynder
15. marts 2003 - 16:32 #4
Tak, det var svaret på mine bønner - det virker.
Smid et svar, så får du point.
Avatar billede burningice Nybegynder
15. marts 2003 - 16:36 #5
:)