Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
15. marts 2003 - 12:44 Der er 2 kommentarer og
5 løsninger

HTML-koding, hvorfor?

jeg er forholdsvis ny inden for web-design og jeg vil gerne hører hvorfor der er nogle der sidder og skriver alle koderne selv istedet for at bruge et program som f.eks. adobe golive. Det selvfølgelig meget blæret at kunne alle koderne, men jeg har svært ved at sætte mig op til at lære alle koderne når man har et program der går alt det kedelige arbejde for en let og hurtigt.
Så nogle gode begrundelser ville være rart :d
Avatar billede schaefner Juniormester
15. marts 2003 - 12:53 #1
For det første så laver de fleste af de programmer (GoLive, DreamWeaver, FrontPage) alt for meget unødvendig kode. F.eks, så har jeg oplevet at FrontPage lavede omkring 25 </font>-tags lige efter hinanden. Dengang jeg begyndte at kode i "hånden" fik jeg mine gamle frontpage-sider til at fylde under halvdelen.
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. marts 2003 - 14:44 #2
som regel er det rart at vide Præcis hvad man laver, så vil du meget lettere kunne ret en lille kode fejl o.lign

og eller som schaefer siger unødvenidg kode som kan gøre siden langsom
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. marts 2003 - 14:46 #3
og lige en ting mere, ikke alle mener det er kedeligt at kode HTML.

F.eks alle PHP, ASP og andre programøre koder jo også utrolig meget html. Det er også en af grundene til at man skriver alt html i hånden. da hvis du bruger f.eks. frontpage er det et kæmpe arbejde hvis du pludselig en dag vil lave siden dynamisk da du ikke har styr på din kode
Avatar billede smooth Nybegynder
15. marts 2003 - 18:45 #4
Som schaefner  >> Siger så er der mange hjælpe programmer der lave 1000 tags hvor man kun skal bruge et tag.

Det er sådan , at når du bruger frontpage så har man ikke styr på HTML koden bag siden.. Men hvis man laver sin egen kode så ved man hvor diverse dele af siden ligger og , man kan hurtig springe ind i koden og rette lidt hvis der skal rettes..

Og så er det kodt at kunne HTML i hoved , hvis man skal kode i PHP eller ASP så kan man ikke lave koden i et hjælpe program efter at der ikke findes den slags programmer.
Så hvis du vil starte på PHP eller ASP så skal du have godt styr på HTML, og den eneste måde man kan blive god er at prøve. Så hvis du piller lidt ved selve HTML koden så vil du meget hurtig selv kunne skrive koden :)
Avatar billede and.vang Nybegynder
17. marts 2003 - 15:31 #5
En meget god grund til ikke at benytte WYSIWYG-programmer (What You See Is What You Get, eks. Golive, Frontpage, DW...) er, at der rent faktisk er lavet regler for hvordan HTML-kode skal være. Det er folkene hos W3C (dem der bl.a. har lavet internettet), der har bestemt disse retningslinjer, og det er ganske enkelt for at opnå en ordentlig browserkompatibilitet, så alle websider kan bruges af alle browsere. Det sker nemlig ofte, at browserproducenterne bare "opfinder" et nyt html-tag, som kun deres browser kan tolke. Det er smart hvis man hedder Microsoft (eksempelvis kan alle Frontpage's tags tolkes af Internet Explorer...hmm...), men samtidig formår man, at ødelægge bunker af websider for alle Netscape-, Opera-,Mozilla-...brugere. Mange mennesker er ligeglade med det, men så er der dem, der har de samme holdninger som W3C; at alle skal kunne bruge internettet! DERFOR er det vigtigt at skrive ordentlig html-kode.

Og det må her tilføjes at W3C da så sandelig også gør sit for deres sag. På deres websted kan man læse alle retningslinjerne til html, xhtml, css osv., og få valideret sine websider på "fejl". Sidstnævnte funktion er meget nyttig og kan findes på http://validator.w3.org.

Jeg vil absolut anbefale dig, at skrive ordentlig html-kode, får efterhånden er det en af de ting, der ikke længere bliver set igennem fingre med. Desuden kan man jo ligeså godt lave det godt fra starten. Det gælder selvfølgelig ikke hvis man bruger WYSIWYG-programmer, men heller ikke det vil jeg anbefale dig. Efter jeg selv er begyndt at skrive html føler jeg, at have meget bedre styr på mine sider, og som Schaefner også skriver kan man tit få siderne til at fylde meget mindre. Desuden findes der masser af gode programmer til at skrive kode i, og mange af dem kan endda også hjælpe til, så man eksempelvis ikke skal til at skrive alle tags'ne for en tabel e.lign. Jeg bruger selv TSW's gratis Webcoder 3, og den virker formidabelt!! Du kan downloade den på www.tsw.dk.

Sidst men ikke mindst er det velset i branchen, at man kan kode html i forhold til at arbejde i WYSIWYG-programmer. Bedst er det dog at kunne det hele! :)

Mvh Anders
Avatar billede casa21 Nybegynder
20. marts 2003 - 13:06 #6
Jeg har i mange år designet i programmer som dreamweaver og frontpage. Men har nu lært at programmere i html. det er langt mere overskueligt og man har meget større muligheder ved at selv programmere det.

En god ide er at kombinere wysiwyg programmer med selv at programmere. nogle ting er stadig hurtigere i et program.
Avatar billede ladyz Nybegynder
14. april 2003 - 17:56 #7
HTML ER svært at lære ... men når først man kan dem allesammen, så er det pære let! ... Jeg har lært alle koderne ... Grunden til at det er så let, er fordi at de ligner hinanden usandsynligt meget!!! man skal bare sætte sig ind i det.

For ´mange (fx. mig) er det en udfordring!

MvH. Maria