Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
15. marts 2003 - 00:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IPtables åbning af porte og lukning af porte hvordan gør man det?

Hvordan åbner/lukker jeg mine porte i Iptables f.eks. hvis jeg vil åbne port 3000 og jeg ved den er lukket hvordan åbner jeg den så? og tilsvarende hvordan lukker jeg den igen??

på forhånd tak

Med Venlig Hilsen

THE_BOSS.DK
Avatar billede langbein Nybegynder
15. marts 2003 - 00:30 #1
Du lager et firewall script ved hjelp av denne:
http://iptables.1go.dk/

Lagre scriptet som en alminnelig fil og eksekver det på denne måte:
"bash <filnavn>"

sjekk status for firewall på denne måte:
"iptables -L" og "iptables -t nat -L"
Avatar billede langbein Nybegynder
15. marts 2003 - 00:32 #2
Forsøk litt og spør når eller hvis du står fast.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
15. marts 2003 - 00:37 #3
Det kan jeg ikke få til at virke er der ikke bare en linje man kan skrive?
Avatar billede langbein Nybegynder
15. marts 2003 - 02:14 #4
Jo for så vidt. Et script er jo ikke noe annet enn en batch (rekkefølge eller sekvens) med instruksjoner. Disse kan da godt utføres enkeltvis hvis man ønsker det.

Denne setningen vil for eksempel lukke for port 80:
iptables -A INPUT -p tcp --dport 80 -j DROP

og denne vil åpne for port 80:
iptables -A INPUT -p tcp --dport 80 -j ACCEPT

Skal man få et bra resultat så bør man nok sette sammen instruksjonene til et helt firewall script, men man kan da saktens både eksperimentere og prøve ut instruksjonslinjene enkeltvis.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. marts 2003 - 02:16 #5
Og selvfølgelig tilsvarende port 3000:
iptables -A INPUT -p tcp --dport 3000 -j DROP

Hvis det er en port som vanligvis bruker udp protokoll i stedet for tcp protokoll så kan man spesifisere dette:
iptables -A INPUT -p udp --dport 53 -j DROP (Port til dns server så vidt jeg husker.)
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
15. marts 2003 - 15:39 #6
JUBII det virker tak for det langbein:-)
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
15. marts 2003 - 15:39 #7
Du har fortjent 60 point
Avatar billede langbein Nybegynder
15. marts 2003 - 22:02 #8
Takker :-)