Avatar billede bjarke-b Nybegynder
14. marts 2003 - 19:20 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Gallery, generere masser af thumbnails

Jeg har mit gallery på www.bekhoj.dk

Jeg bruger nu et komponent til at genere thumbnails, men det fucker rimelig meget når der er mange billeder.

Hva har folk af erfaringer med at lave thumbnails af 200+ billeder pr side ?

Hvilke komponenter / scripts kan i anbefale ?
Avatar billede hybreed Nybegynder
14. marts 2003 - 19:36 #1
Et script der laver thumbnailene når at du uploader billederne ville være optimalt.
Så skal det kun gøres en gang.
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
14. marts 2003 - 19:39 #2
Billederne ligger i en mappe struktur på serveren så de bliver ikke uploadet men bare lagt ind via netværket.
Avatar billede hybreed Nybegynder
14. marts 2003 - 19:50 #3
Så lav et script der laver dem på en gang istedet
Du mindsker server belastningen hver gang nogen ser billederne, plus at siderne bliver serveret hurtigere for brugeren.
Begge parter vinder.
Avatar billede dcasso Nybegynder
15. marts 2003 - 08:02 #4
Et script jeg har brugt er nedenstående. Den ved input af et en billedfil (udgangspunkt) og det nummer billedet skal have, genererer den 2 billeder en der hedder 2t.jpg og en der hedder 2.jpg, den første med en bredde på 200 den anden med 400.

Du kan jo prøve at lege lidt med den. Den bygger på ASPimage fra ServerObjects og har virket fint indtil videre.

Vil nok også anbefale dig at tage nogle stykker ad gangen for at undgå overbelastning. Og som tidligere forslået, så tag dem ved uploadning, hvis det ikke er muligt så overvej at sætte den til at køre en 50-100 stk. ad gangen hver dag el. noget ligende, bare for at spare på serveren.

<%
function resize(udgangspunkt,nr)
    Set Image = Server.CreateObject("AspImage.Image")
    Image.LoadImage udgangspunkt
    If Image.MaxX > Image.MaxY then
        X = 200
        Y = (X / Image.MaxX) * Image.MaxY
        Image.Resizer X, Y
    else
        Y = 135
        X = (Y / Image.MaxY) * Image.MaxX
        Image.Resizer X, Y
    end if
    Image.FileName = "d:\sti\billeder\" & Nr & "t.jpg"
    If Image.SaveImage Then response.write("Succes") else response.write("Error")

    Image.LoadImage udgangspunkt
    If Image.MaxX > Image.MaxY then
        X = 450
        Y = (X / Image.MaxX) * Image.MaxY
        Image.Resizer X, Y
    else
        Y = 301
        X = (Y / Image.MaxY) * Image.MaxX
        Image.Resizer X, Y
    end if
    Image.FileName = "d:\sti\billeder\" & Nr & ".jpg"
    If Image.SaveImage Then response.write("Succes") else response.write("Error")
end function
%>
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
28. april 2003 - 13:07 #5
asd