Avatar billede dkkarpen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:39 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Import af kundedata til system

Halløj

Jeg har et system hvor en række kunder ønsker at importere store mængder brugere fra f.eks. Email systemer eller databaser eller noget helt treide. Det er netop det der problemet. Har i nogen erfaringer med import funktioner når dataform kan se meget forskelligt ud?

Forstå mig ret. Det er ikke noget problem at lave det for den enkelte kunde. Problemet er at lave det så kunden selv kan stå for importen fremover også selvom der ansættes en ny til opgaven eller der skiftes system.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:40 #1
SQLServerens import funktion er forøvrigt genial synes jeg ;-)
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. marts 2003 - 13:41 #2
En idé til en løsning var at sætte en regel for hvordan de data der skal importeres skal se ud.
F.eks. en komma-separeret fil, med nogle faste tabel-felter. De fleste email-systemer og databaser kan idag levere filer i det format, og hvis du sørger for at hver kunde leverer et bestemt sæt data (navn, adresse osv...) og det er ens for hver kunde, så skulle det ikke være noget problem at lave en automatisk process der hælder deres data ind i dit system.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:44 #3
Der er også problemet med data der ikke skal anvendes. De data mit system "har brug for" er firmanavn, navn, adresse, postnr, by, email. Andre data end disse skal jo så sorteres fra.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:46 #4
Ja, det lyder lyder også meget smertefrit. Men problemet som jeg ser det er netop at hver kunde, selvom man beder dem om det, IKKE leverer det datasæt der er helt nødvendigt...
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. marts 2003 - 13:51 #5
Spørgsmålet her er jo lidt hvor fleksibel DU vil være mht. de data der skal importeres.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:55 #6
Yes - men kunder er som regel ikke de klogeste mennesker man har med at gøre...
Avatar billede dark-mixer Nybegynder
14. marts 2003 - 13:55 #7
Import funktionen kan udvides med 2 ekstra paramerete.
Funktion Importer(filsti, fieldseperator, recordseperator)
Funktions koderne der bruger de 2 definerede seperator variabler
til at splitte data med.
End Function
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:59 #8
dark-mixer>>Har du et eksempel?
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. marts 2003 - 13:59 #9
Klart, men hvis du ved hvilke systemer de bruger, og evt. kunne lave en vejledning til dem, så kunne det være de kunne finde ud af det.

Ellers, så få dem til at lavere nogle data i det format de kan finde ud af at levere - så må du jo se hvor meget arbejde der ligger i at tilpasse dataene til dit system, og så evt. lave en kunde-bestemt import-funktion, som klipper de ting fra du skal bruge, ved hver kundes data.

Som jeg ser det, er der to måder at lave det på:
1: Kunden laver "arbejdet" og leverer et standardiseret sæt data i en CSV-fil.
2: Kunden leverer en valgfri fil, og du laver alt arbejdet med at konvertere!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. marts 2003 - 14:31 #10
Hvis hver kunde leverer samme format altid, så lav et Perl-script
til hver. Det fylder kun lidt, tager typisk få minutter at
udvikle, og er ganske hurtigt. Hemmeligheden er selvfølgelig
at bruge regulære udtryk.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
14. marts 2003 - 14:55 #11
Erik - nu er du vel ikke gået hen og blevet kategori blind??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. marts 2003 - 15:05 #12
Nej - jeg har set det. Men en håndværker har
også mere end én hammer i tasken - ganske
afhængigt af hvilke søm han nu skal slå i.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
14. marts 2003 - 15:43 #13
Ha ha
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
28. marts 2003 - 09:58 #14
Lukket