Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 11:41 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Butik med fysisk og elektronisk betaling - hvordan?

Jeg er igang med at lave et butiksystem og i den forbindelse skal der være mulighed for at betale både på siden og kontant.

Er der nogen der her nogle forslag til hvordan der løses nemmest, eller har erfaringer med at implementere noget lignende?
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 11:41 #1
Her taler jeg naturligvis om en webshop - ikke en fysisk butik.
Avatar billede olila Nybegynder
14. marts 2003 - 11:54 #2
Nu er det et ASP-spørgsmål, men jeg ved, at PHPshop har den funktionalitet, du ønsker. PHPshop er Open Source, så du kan både se, hvad dit databasedesign kan se ud og du kan lure på PHP-koden. Der er ikke den store forskel på PHP og ASP.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 11:57 #3
Jeg har selv en butik. Det er kun betalingsdelen jeg mangler.
Avatar billede larsen Nybegynder
14. marts 2003 - 12:27 #4
Mener du betaling ved efterkrav eller at folk skal oplyse feks. kontonummer, hvorefter den så trækker beløbet med det samme ?

Ellers kig her vedr. SSL & SET
http://www.betaling.dk/forret/index.htm
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
14. marts 2003 - 12:29 #5
Olila : Var det muligt at du havde et link til hvor jeg kan hente PHPshop ? for jeg vil gerne have det *S*

/Sweet1
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 12:33 #6
"Mener du betaling ved efterkrav eller at folk skal oplyse feks. kontonummer"
Mja og nej. :)

Allerhelst vil jeg have mulighed for kontant betaling(altså penge i hånden), homebanking, girokort og online betaling med dankort/andre betalingskort.

Men jeg kan godt nøjes med kontant betaling, girokort og homebanking.
Avatar billede dark-mixer Nybegynder
14. marts 2003 - 13:59 #7
sweet1 : Du kan hente det her http://prdownloads.sourceforge.net/phpshop
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 14:33 #8
Er der virkelig ingen der har et forslag???
Avatar billede larsen Nybegynder
14. marts 2003 - 14:48 #9
Kan du beskrive forløbet fra man vælger varen til man betaler (og på hvilken måde) ?

Kan du ikke hente et færdiglavet script og kigge på det ?
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 15:02 #10
Det er således:

Brugeren vælger nogle vare i webshoppen og bestiller dem. Disse varer bliver så bragt ud til brugeren af firmaet bag shoppen.

Problemet er: Hvordan skal man holde styr på både kontante betalinger og elektroniske?
Avatar billede larsen Nybegynder
14. marts 2003 - 15:10 #11
Du kunne sætte et felt bestående af radio-knapper på formularen hvor de kan vælge hvilken type betaling de foretrækker.

Gemmer du formularen i en DB eller ?
Avatar billede brops Nybegynder
14. marts 2003 - 15:15 #12
har ikke meget forstand på det men kan du ikke lave det som et afkrydsningsfelt eller et rullepanel, som så vidresender dem til en ny side for det du har valgt????
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 15:23 #13
jo, jo, men hvordan skal jeg håndtere deres konti?

De skal jo kunne se om de skylder penge eller ej.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 15:23 #14
og ja, alt bliver gemt i db.
Avatar billede brops Nybegynder
14. marts 2003 - 15:27 #15
???? den forstod jeg ikke.

hvis det er på de vare de lige har bestilt kan du trække det på som en endelig fakturakopi fra databasen.

hvis du mener om de skylder penge fra tideliger handler vil det nemmeste være at de skal oprette et login og så få udskrevet en debet saldo på deres personlige forside, men hvordan det gøres ved jeg ikke, som sagt jeg har ikke meget forstand på det.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 15:35 #16
Det jeg leder efter, er nok noget i stil med implementering af et system, der kan lidt af det samme som det her : http://www.dibs.dk

Men der ser ikke ud til at der er mulighed for at brugerne kan betale kontant i det system de har.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 15:36 #17
Det skal jo helst være så automatisk som muligt. :)
Avatar billede brops Nybegynder
14. marts 2003 - 15:37 #18
når du skriver kontant hvad mener du så er det med betalingskort eller er det med penge, kan det jo kun ske som efterkrav.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 15:39 #19
"kan det jo kun ske som efterkrav"
Nej, firmaet kører jo selv ud med varerne. Derfor skal det jo være muligt for kunderne at betale kontant til chaufføren.
Avatar billede brops Nybegynder
14. marts 2003 - 15:46 #20
ok så er det vel en slags kredit funktion der skal laves således at når der er betalt bliver deres konto kørt i nul, dette skal så laves således at en betaling registres elektronisk, med en underskrift á la UPS, dvs. at deres chauffør skal indberette når der er betalt for varen
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 15:48 #21
ja, men knap så avanceret.

Det koster jo en formue med den slags. Men ellers, ja. Så er vi tilbage ved udgangspunktet: Hvordan ? :)
Avatar billede brops Nybegynder
14. marts 2003 - 15:53 #22
tja jeg kan ikke smide en program kode til det, men mit forlag ville være at udstyre chafføren med en laptop med mobil modem, når så kunde har betalt udskrives en debetopgørelse fra databasen, som nulstiller kontoen, samtidig med et kontoen blir nulstillet vha modemet, koster max 12000 for laptop mm :)
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 15:58 #23
jow, tak.

Men nu er det koden jeg er ude efter. :)
Avatar billede brops Nybegynder
14. marts 2003 - 16:00 #24
k, der står jeg desvære af, men vil tro det er nogle "simple" database udtræk :)
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 16:05 #25
Måske, men skal jo også kører sammen med bankens systemer. Det er nok ikke SÅ simpelt igen....
Avatar billede brops Nybegynder
14. marts 2003 - 16:23 #26
noget ala det her vil jeg forslå når man har afsluttet handlen, og skal væle betaling, hver enkel funktion henføre til en separat side, med betalingsystem.

www.esidata.subnet.dk/screen.html

jeg har bare lavet den i en formel, men kan oxo skrives som tjekboks sammen med noget andet evt add osv
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 16:27 #27
Øhh??

Den siger "siden kan ikke vises"....
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 16:28 #28
undskyld:
"Siden blev ikke fundet"

står der.
Avatar billede brops Nybegynder
14. marts 2003 - 16:36 #29
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 16:38 #30
Ja, det er da en mulighed...
Avatar billede chrisrj Forsker
14. marts 2003 - 16:39 #31
...men stadig ikke det jeg er ude efter.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
15. marts 2003 - 11:35 #32
dark-mixer : Øhm mange mange tak skal du have, men hvilken en af filerne skal jeg downloade og bruge ? Er *.tar ikke til Linux ?

Jeg har en PC P4 2.66 GHz

/Sweet1
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
15. marts 2003 - 11:35 #33
How - Og den kører Windows XP
Avatar billede chrisrj Forsker
15. marts 2003 - 12:15 #34
sweet1 og dark-mixer -> Med risiko for at lyde negativ: Gider I ikke holde jeres kommunikation ude af mit spørgsmål?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
16. marts 2003 - 04:56 #35
Chrisrj: Jo det kan vi da godt, men i stedet burde du måske hellere hjælpe ozz der ikke aner en skid om det med chance for at få point ud af det *SSS*

Men dark-mixer og andre der kan/vil hjælpe, kig venligst på spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/329262 hvor jeg har sat 200 Point af til den der kan/vil hjælpe.

Og hermed er skal chrisrj få sit spørgsmål for sig selv *S*

/Sweeet1
Avatar billede chrisrj Forsker
24. marts 2003 - 15:58 #36
lukket