Avatar billede mjl Nybegynder
13. marts 2003 - 09:09 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Deaktivere (gøre grå) textfelt i formular...

Hej der...

Jeg har en formular, der skal udfyldes, og sendes til en DB...

Mit første felt er...

Navn:

...i dette felt henter jeg brugerens navn ind, så det allerede står der inden brugeren starter sine indtastninger...

Navnet skal ikke kunne laves om, derfor tænkte jeg, at man kunne deaktivere feltet (så det er gråt) men så man stadig kan se navnet, og bruge det videre, når formularen submittes...

Kan det lade sig gøre - og hvordan...!!!

VH mjl
Avatar billede ahv Nybegynder
13. marts 2003 - 09:11 #1
INPUT ID="box" NAME="navn" TYPE="text" VALUE="hej" readonly>
Avatar billede swasper Nybegynder
13. marts 2003 - 09:11 #2
<input type="text" value="Dit navn" disabled>
Avatar billede ahv Nybegynder
13. marts 2003 - 09:11 #3
Argh der trykkede jeg lige send for hurtigt:

<INPUT NAME="navn" TYPE="text" VALUE="hej" readonly>
Avatar billede ahv Nybegynder
13. marts 2003 - 09:14 #4
Hvis det skal være blive gråt, må det være swasper's løsning du er ude efter, min disabler den også, men den er stadig sort.
Avatar billede exp Juniormester
13. marts 2003 - 09:15 #5
swasper >>
Hvis du bruger disabled sendes indholdet ikke videre!!
Avatar billede swasper Nybegynder
13. marts 2003 - 09:17 #6
det er mig der har været for hurtig bruger normalt også readonly og ikke disabled, og så smider jeg bare en style (css) på feltet bagefter, så det bliver gråt.
Avatar billede mjl Nybegynder
13. marts 2003 - 09:18 #7
Det skal altså være "readonly" jeg skal bruge så?

Feltet bliver ikke gråt - er det fordi jeg bruger styles på feltet...?
Avatar billede ahv Nybegynder
13. marts 2003 - 09:18 #8
exp >> Se det var det jeg vidste, derfor jeg tog readonly ;)
Ej, det vidste jeg faktisk ikke, at den ikke gjorde. exp, har du en forklaring på dette?
Avatar billede exp Juniormester
13. marts 2003 - 09:19 #9
øjeblik
Avatar billede exp Juniormester
13. marts 2003 - 09:20 #10
mjl >>
Den bliver ikke grå, da funktionen ikke angiver dette - hvis du vil have den grå skal du selv gøre det med css
Avatar billede ahv Nybegynder
13. marts 2003 - 09:21 #11
<INPUT NAME="navn" TYPE="text" VALUE="hej" readonly style="color:#c0c0c0">

Så bliver den grå.
Avatar billede mjl Nybegynder
13. marts 2003 - 09:23 #12
ok - 1000 tak...

Jeg sætter lige points op til 45 - så kan I alle 3 få 15p. hver - mangler lige svar fra exp...
Avatar billede exp Juniormester
13. marts 2003 - 09:26 #13
http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/forms.html#adef-disabled

- Disabled controls do not receive focus.
- Disabled controls are skipped in tabbing navigation.
- Disabled controls cannot be successful. <--- = kan ikke sendes

http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/forms.html#adef-readonly

- Read-only elements receive focus but cannot be modified by the user.
- Read-only elements are included in tabbing navigation.
- Read-only elements may be successful. <--- = kan sendes
Avatar billede mjl Nybegynder
13. marts 2003 - 09:30 #14
Tak igen - altid en fornøjelse at lægge sp. ind på Eksperten - der jo vrimler med venlige og dygtige folk som Jer...
Avatar billede exp Juniormester
13. marts 2003 - 09:30 #15
:o)
Avatar billede ahv Nybegynder
13. marts 2003 - 09:33 #16
:o)
Avatar billede chries Nybegynder
13. marts 2003 - 09:41 #17
du skal være klar over at disabled er noget man kan filtre fra html koden, så hvis "brugeren" vil have tekst i den, kan han også =)
Avatar billede muffet Nybegynder
13. marts 2003 - 09:51 #18
du kunne jo også bruge diabled og så have et skjult inputfelt, som indeholder navnet...
Avatar billede exp Juniormester
13. marts 2003 - 09:54 #19
muffet - det er vel reelt ikke nødvendigt... Det giver bare ekstra kode