Avatar billede g-stilo Nybegynder
13. marts 2003 - 00:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Trådløs forbindelse fra stue til 5.¿

Jeg skal stå for etableringen af et netværk i en 5 etagers boligforening :/ vil gerne slippe for at hive den store bordemaskine og kabeltang frem. Har kikket på D-Link's AirPlus DI-614+ Router, og så er spørgsmålet om sådn' en fyr kan dække en 5 etagers opgang?
Den skulle helst stå i stueplan. Hastigheden er ikke det store krav da netværket primært skal bruges til Internet på et par Mbps...
Vil der overhovedet være forbindelse op igennem etagerne på et enkelt Access Point (routeren)?
Og endnu værre, hvis routeren skal kunne lukkes inde i et skab?
Hva' mener du?

Michael
Avatar billede renehinsch Praktikant
13. marts 2003 - 00:13 #1
Hvis du skal have et præcist og rigtigt svar skal du have lavet en site survey. Sæt et access point op forskellige steder og gå så rundt med en laptop med et WLAN kort i og registrer signal styrken alt efter placering. Og eksperimenter f.eks med en ekstern antenne med lidt højere gain (forstærkning)

Det er tvivlsomt om du kan få ordentlig dækning med et access point og du skal under alle omstændigheder have en eller flere antenner der kan dække både vertikal og horisontal spredning.
se evt www.airlink.dk for at se eksempel på spredningskarakteristika for antenne typer
Avatar billede g-stilo Nybegynder
13. marts 2003 - 00:32 #2
Jeg har ikke investeret i routeren endnu og jeg prøver at få en ide om hvor langt et Access Point's rækker. Producenterne skriver jo selv at de har en rækkevidde op til 100 m. Det skal selvfølgelig tages med et gran salt, men lad os så sige det halve i meter og Mbps.
Forventer jeg for meget af producenternes ellers så glimmrene specs. på deres trådløse produkter?

D-link praler endda med 22 Mbps.
Avatar billede renehinsch Praktikant
13. marts 2003 - 01:35 #3
For hver fordobling af mbps sker der en halvering af signalet. Samtidig skal du regne med at de bygningsstrukturer der skal passeres tæller med den tykkelse de har i den vinkel som signalet udbredes fra antennen. Dvs at hvis du skal fra stuen og til 5 sal så har du en meget spids indfaldsvinkel. Så vejen gennem en 21 com mur kan lige pludselig blive 50 cm + 5 etageadskillelser og dermed øges dæmpningen af signalet.

Du forventer ikke for meget, men husk at specs for max ydelse er altid under ideelle forhold.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
13. marts 2003 - 08:13 #4
jeg tvivler meget på at du kan få det access point til at række så langt, da jeg har samme accesspoint i et 2 tagers hus, og da har det lidt problemer med at levere 11 mbit rundt i nogle afkroge
Avatar billede scb Praktikant
13. marts 2003 - 08:47 #5
Det får du aldrig til at virke med standard udstyr.
Jeg har samme problem som dex_dexter
Avatar billede serverservice Praktikant
13. marts 2003 - 09:10 #6
Ufatteligt havd folk vil investere i for ikke at skulle bore 4 huller. Du får ikke forbindelse gennem 5 etager.
Avatar billede g-stilo Nybegynder
14. marts 2003 - 01:49 #7
Øhh.. jeg fik vist delt mine points ud til det sidste svar i rækken...sorry...
-dex dexter- kommer med et svar jeg kan bruge til noget. Det giver mig en ide om hvor langt ét AP rækker igennem etagerne(IRL). Jeg forestiller mig at jeg nok skal bruge et ekstra AP på 2. eller 3. sal hvis alle skal have den fulde glæde.

Som svar til danny-drengen er det samlet beløb for det trådløse netværk ikke så slemt i forhold til det faste. Selvfølgelig skal beboerne punge lidt ekstra ud for netkortet men den trådløse tidsalder er lige om hjørnet, og hvad skal man med flere kabler på gulvet... Som sagt er det primært til en internetforbindelse så et par Mbps til toppen skulle kunne gøre det.
Avatar billede rst Nybegynder
26. maj 2003 - 12:41 #8
Wireless er mega smart, men det kan give nogle seriøst begrænsning i en boligforning.

Typisk etableres LAN i boligforeninger for at spare på Internet regningen.

Indenfor for meget kort tid vil det også være muligt med TV og Telefoni (har set en løsning der køre). – Her tænker jeg ikke på separat TV anlæg, og egen PRBX (Telefon central)

Løsning vil være at man som boligforening kun etablere LAN forbindelsen og hænter de resterende data gennem sin Internet udbyder / service udbyder).

Telefoni delen er ikke noget problem, da protokollen kun kræver ca. 4.8k. Men tv til kræver ca. 4 mbit/s pr stream. (2 tv i en lejlighed = 8 mbit/S KUN til TV)

Begrundelsen for at TV ikke RIGTIG udbydes via IP endnu, er at TV selskaberne ikke vil have at signalet sendes VIA IP pakker, dog kan denne regl omgås, ved at have COAX fra kælder og ud til den enkelte beboer.

Er løsningen baseret på noget ”802.11x” vil dette ikke være mulig og løsning vil derfor være begrænset til kun at køre Internet og telefoni.

Typisk kan 802.11x køre 11 mbit/S shared, dvs. hvis streamer frigives til gerne at må blive sendt via almindeligt net, så vil nettet MEGET hurtigt blive opbrugt.

Se evt. på bolig.net (det er det kort beskrevet)
Avatar billede dkcolossus Nybegynder
07. juli 2003 - 11:01 #9
Bare en tanke: Jeg bor selv i en lille bitte andelsboligforening som beskrevet. Hvad hvis man laver en aftale med huset overfor (gerne på begge sider) og sætter acces point der?
Avatar billede rst Nybegynder
07. juli 2003 - 11:30 #10
Hvor du sætter access pointet er ligegyldigt, det skal dog placeres i en radius, så ejendommen er dækket af radio signalet? .. Men om det er i din egen bygning eller nabobygningen er ligegyldigt.